معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا مطرح کرد:

کمبود عرضه و نبود نظارت، ۲ مشکل اصلی بازار فولاد

عصر معدن- رضا محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در برنامه چوب خط شبکه تلویزیونی افق به دلایل ایجاد التهاب در بازار فولاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کمبود عرضه مواد اولیه فولاد در بورس کالا باعث ایجاد التهاب در بازار شده که ریشه این اتفاق به نداشتن متولی برای تنظیم بازار فولاد برمی گردد.;

کمبود عرضه و نبود نظارت، ۲ مشکل اصلی بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه کاهش عرضه ها در بورس را بارها در گزارش ها و جلسات به نهادهای متولی اعلام کرده ایم، افزود: امروز میزان کف عرضه محصولات در بورس رعایت نمی شود اما هیچ نهادی پاسخگو نیست.

    او در پاسخ به پرسش مجری برنامه که متولی بازار فولاد چه نهادی است؟ گفت: صفر تا صد مدیریت بازار فولاد با وزارت صمت است اما متاسفانه مصوبه های پی در پی طی دو سال گذشته نشان می دهد که به دلیل توان لابی بالای برخی شرکت ها، هر قاعده ای که برای بازار فولاد گذاشته می شود در زمانی کوتاه، دستخوش تغییر می شود.

    محتشمی پور اظهار داشت: دلیل این ادعا، تغییرات عجیب مصوبات در حوزه بازار فولاد است. از تاریخ یکم مرداد سال 97 تا پایان آن سال، 11 مصوبه، در کل سال گذشته 19 مصوبه و در همین 4 ماهه امسال حداقل 10 مصوبه از سوی ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت برای تنظیم بازار ابلاغ شده است که نتیجه آن، سردرگمی فعالان بازار و تلاطم بوده است؛ شاید جالب باشد بدانید در همین سه سال، برای بازار محصولات پتروشیمی در سال نهایت دو مصوبه ابلاغ شده که آن دو مصوبه نیز به درخواست انجمن های مرتبط بوده است.

    دلیل ابطال برخی معاملات

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با تاکید بر این پرسش که چرا نظارت و پیگیری در مقابل عرضه های اندک محصولات فولادی در بورس کالا انجام نمی شود؟ گفت: فعالان بازار فولاد در هفته های گذشته شاهد ابطال برخی معاملات از سوی بورس بوده اند، که عامل اصلی این موضوع عدم نظارت وزارت صمت بر میزان عرضه های اندک بوده است. موضوع دوم نیز ثبت قیمت های نامتعارف است، وقتی در روز عرضه شمش فولاد در بورس کالا، این محصول در بازار آزاد 7355 تومان در هر کیلو قیمت دارد اما با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در بورس به بالای 7700 تومان می رسد، آیا بورس باید اجازه این قیمت سازی که به واسطه عرضه اندک و تقاضای پر حجم ایجاد شده را بدهد؟

    محتشمی پور در پایان به نامه سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: عدم عرضه مواد اولیه صنعت فولاد و نبود نظارت در این حوزه به اطلاع متولیان امر رسیده و امیدواریم به زودی برای تحقق جهش تولید، شاهد رشد حجم عرضه ها و آرامش بازار فولاد باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر