آمار چهار ماهه ۹۸ ؛

نزول ۱۲ درصدی صادرات فولاد با تکلیف عرضه در بورس کالا

عصر معدن- موضوع تکلیف عرضه فولاد در بورس کالا با تعیین کف عرضه از نظر دست اندرکاران این بخش به عنوان عاملی محسوب می‌شود که افت ۱۲ درصدی صادرات را در چهارماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه به دنبال داشت.;

نزول ۱۲ درصدی صادرات فولاد با تکلیف عرضه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بررسی آمار 10 شرکت بزرگ فولادساز در دوره فروردین تا تیرماه امسال گویای آن است که در مجموع 2 میلیون و 241 هزار و 326 تن صادرات انجام شد که در مقایسه با چهار ماهه پارسال نزول 12 درصدی رقم خورد.

    آمار شرکت‌های ذوب آهن، فولاد مبارکه، خوزستان، هرمزگان، خراسان، بناب، چادرملو، کاوه جنوب، آلیاژی و اکسین نشان می‌دهد که در مجموع تیر ماه امسال 620 هزار و 589 تن صادرات داشتند که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش 13 درصدی را ثبت کرد.

    فعالان دست‌اندرکار در بخش فولاد، مساله الزام به رعایت کف عرضه فولادسازان در بورس کالا را عاملی می‌دانند که در شرایط فعلی افت صادرات را موجب شده و مازاد عرضه داخلی هم افت 20 درصدی قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های صادراتی (فوب) را به دنبال داشته است.

    انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در سه ماهه امسال آمار داده بود که مجموع صادرات فولاد میانی (خام) به رقم یک میلیون و 425 هزار تن رسید که نسبت به یک میلیون و 854 هزار تن عملکرد سه ماهه نخست 97 کاهش 23 درصدی ثبت شد اما در زمینه صادرات محصولات تفاوت وجود داشت، به‌گونه‌ای که در بخش محصولات 758 هزار تن صادرات در سه ماهه ابتدایی 98 انجام شد که در مقایسه با 633 هزار تن عملکرد سه ماهه نخست سال 97 رشد 20 درصدی داشت.

    براساس آمارهای سه ماهه ابتدایی امسال، نزدیک به 90 درصد صادرات مربوط به سه قلم بود (فولاد میانی (خام) با سهم 59.2 درصدی، میلگرد با 19.9 درصدی و آهن اسفنجی با 9.3 درصد) و بقیه سهم خرد داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر