دبیر انجمن صنعت سیمان:

افزایش نرخ حمل ونقل دریایی مانع رقابت در بازارهای خارجی است

عصر معدن- افزایش نرخ بین المللی حمل و نقل دریایی از جمله مشکلاتی است که با اجرایی شدن تحریم ها بر روند صادرات صنعت سیمان اثرگذار شده و در واقع رقابت در این عرصه را با دشواری جدی روبرو ساخته است.;

افزایش نرخ حمل ونقل دریایی مانع رقابت در بازارهای خارجی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، «عبدالرضا شیخان» با بیان این مطلب در ادامه افزود: ظرفیت کنونی تولید سیمان کشور سالیانه 87.5 میلون تن است که 48 میلیون تن آن در داخل مصرف می شود و کمتر از 15 درصد هم راهی بازارهای صادراتی می شود.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: رقابت منفی پیش آمده بین تولیدکنندگان سیمان برای نفوذ بیشتر در بازارهای هدف صادراتی و کاهش قیمت ها، یکی از آسیب های صنعت سیمان است که همچنان ادامه دارد، اما با تشکیل کارگروه های صادراتی در شرق، غرب و جنوب کشور رقابت منفی صادراتی شرکت های سیمانی در حال کاهش است.
    به گفته وی، سال های گذشته گام های خوبی برای صادرات مازاد تولید داخل برداشته شده و هر یک از شرکت ها با توجه به قیمت تمام شده، کیفیت و کشور مقصد صادراتی به ارائه قیمت پرداختند.

    عراق وارد کننده کلینکر ایران
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص بازار عراق نیز گفت: همسایه غربی کشور کارخانه های تولید سیمان خود را فعال کرده و اکنون عراق نسبت به واردات کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) از کشورمان می پردازد، اما صادرات به اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه دارد.
    به گزارش ایرنا، پیشتر دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به از دست رفتن بازار سیمان در عراق، گفته بود: سالیانه هفت تا هشت میلیون تن صادرات سیمان به عراق انجام شده بود، اما رقابت منفی شرکت های ایرانی در صادرات به این کشور، قیمت این ماده را به تنی 45 دلار تقلیل داد و موجب خروج این بازار از برنامه صادرات شد.
    «سید حمید حسینی» توضیح داد: دولت عراق با بیان اینکه این قیمت ها موجب زمین خوردن صنایع سیمان داخلی اش شده، قیمت های ارائه شده از سوی شرکت های ایرانی را «دامپینگ» (عرضه باقیمت پایین ترازتولیدداخلی) توصیف کرد و خواهان ارائه مستندات قیمتی شد، اما شرکت های ایرانی از از ارائه مدارک طفره رفتند که در نهایت با «ضد دامپینگ» عراقی ها روبرو شدند.
    وی خاطرنشان کرد: امروز عراقی ها با سرمایه گذاری پاکستانی ها و اروپایی ها به اندازه کافی تولید سیمان دارند.

     ظرفیت 12 میلیون تنی صادرات
    دبیر انجمن صنفی کافرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: اکنون صادرات هر تن سیمان به ارزش 25 تا 30 دلار ارزآوری دارد و ظرفیت کنونی صادرات کشور 12 میلیون تن است.
    آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در مدت 9 ماهه امسال حاکی از صدور بیش از 12 میلیون تن زنجیره سیمان به ارزش افزون بر 407.7 میلیون دلار است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال کاهش 9 درصدی از نظر ارزش و رشد یک درصدی وزنی را نشان می دهد.
    وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به 17 کشور از جمله عراق، افغانستان، کشورهای حوزه CIS، بنگلادش و حوزه آفریقا صادرات داشته و عنوان ششمین صادرکننده برتر جهان را داراست.

     نامتناسب بودن رشد قیمت سیمان نسبت به هزینه ها
    شیخان پیرامون اعمال تحریم ها برضد کشورمان اشاره گفت: افزایش نرخ بین المللی حمل و نقل دریایی و دشواری تامین قطعات مصرفی این صنعت از جمله آجرهای نسوز و لاینرهای سیستم خطوط تولید و افزایش قیمت آنها، در شمار مشکلاتی است که با اجرایی شدن تحریم ها بر این صنعت اثرگذار شد.
    به گفته این مقام صنفی، امسال تاکنون رشد 30 تا 40 درصدی هزینه های تولید را در این صنعت وجود داشت، اما رشد قیمت محصول نهایی به میزان 12 درصد مورد موافقت قرار گرفت و از اوایل مردادماه امسال اجرا شد.

    درخواست افزایش مجدد قیمت سیمان
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: اکنون اهل حرفه به دنبال اخذ موافقت برای افزایش مجدد قیمت سیمان هستند، زیرا قیمت های کنونی با هزینه ها تناسبی ندارد.
    شیخان خاطرنشان کرد: کیفیت سیمان کشور با وجود تحریم ها، بالاست و تولید نیز تداوم داشته و براین روند پیش می رود.

    پیشتر «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: صنعت سیمان قادر به تامین نیازهای داخلی است و تا 20 میلیون تن در سال توان صادراتی دارد، همانطور که سابقه صادرات 19 میلیون تنی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز ظرفیت تولید سیمان کشور به 87.5 میلیون تن رسیده و 10 میلیون تن ظرفیت جدید دیگر در حال آماده سازی برای راه اندازی است که 35 درصد پیشرفت دارند.
    وی بیان داشت: افق سال 1400 رسانیدن ظرفیت تولید به یکصد میلیون تن و برای افق 1404 ظرفیت 120 میلیون تنی هدفگذاری شده، اما به دلیل رکود در بخش معدن همواره تولید کمتر از ظرفیت است.


     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر