عرضه های « فولاد » چگونه انجام میشود

عصر معدن- مسئولان فولاد مبارکه تاکید دارند، عرضه‌های مبارکه در بورس کالا بر اساس مصوبه دولت انجام میشود.;

عرضه های « فولاد » چگونه انجام میشود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از دنیای اقتصاد، مدتی است شائبه‌های بسیاری در خصوص فروش محصولات فولاد مبارکه از طریق سامانه مچینگ مطرح است. گفته می‌شود این کار برخلاف قانون است؛ این در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه اعلام‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار، میزان فروش محصولات فولاد مبارکه در بورس و مچینگ مشخص‌شده و تا ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت نیز از سوی هیچ ارگانی ازجمله وزارت صمت اعلام ‌نشده است که فولاد مبارکه حق فروش در مچینگ را ندارد؛ بلکه عکس این قضیه بوده و تا قبل از شیوه‌نامه بر اساس دستورالعمل‌های وزارت صمت، فولاد مبارکه ملزم بوده روال جاری را ادامه دهد.

    معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان این مطلب گفت: فولاد مبارکه همواره خود را مجری مصوبات دولت و ستاد تنظیم بازار دانسته و مصوبات این ستاد را نیز 100 درصد اجرا کرده است؛ چراکه بر اساس این مصوبات، فولاد مبارکه توزیع خود را براساس سیستم عرضه مستقیم در بورس و مچینگ تنظیم و اجرایی کرده است.

    طهمورث جوانبخت با اشاره به آخرین مصوبه تنظیم بازار برای فروش محصولات فولاد مبارکه افزود: بر اساس آخرین مصوبه تنظیم بازار که در اسفند سال 98 اعلام‌شده، فولاد مبارکه باید 40درصد محصولات گرم خود را در تالار بورس عرضه کند و 60 درصد باقیمانده را از طریق سیستم مچینگ به فروش برساند؛ همچنین در خصوص محصولات سرد نیز 20 درصد در تالار بورس عرضه مستقیم و 80 درصد نیز به‌صورت مچینگ به خریداران فروخته شود.

    وی تصریح کرد: فروش در سامانه مچینگ به این شکل است که ابتدا فولاد مبارکه به‌صورت عرضه مستقیم در تالار بورس، محصولات موردنظر را کشف قیمت کند و در عرضه هفتگی بر اساس همان قیمت کشف‌شده در بورس، محصول را در مچینگ یا همان عرضه اختصاصی به فروش برساند. درواقع بورس کالا محلی برای کشف قیمت است، اما نمی‌تواند محل مناسبی برای توزیع باشد و آن را به‌خوبی انجام دهد؛ بنابراین فولاد مبارکه از قانون تخطی نکرده و بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.

    معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: سیستم مچینگ فولاد مبارکه به این شکل است که باعرضه محصول در تالار بورس، در ادامه مسیر فروش، درصد مشخص‌شده از محصولاتی که قرار است در مچینگ عرضه شود با همان قیمت کشف‌شده در بورس به فروش می‌رسد و این فروش اختصاصی در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. به‌این‌ترتیب 100 درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه و ثبت می‌شود.

    وی افزود: البته مصوبات دولت هیچ‌وقت ما را به ثبت فروش اختصاصی (مچینگ) در بورس ملزم نکرده بود؛ اما با توجه به شیوه‌نامه، اگر قرار باشد همه محصولات در بورس عرضه شود، حتما این کار انجام خواهد شد.

    جوانبخت تصریح کرد: شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و لوازم‌خانگی که خریداران محصولات خاص فولاد مبارکه هستند و نیازشان را از طریق سامانه مچینگ تهیه می‌کنند، در سامانه بهین یاب عضو نبودند. حال اگر فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ محصولاتش را عرضه نمی‌کرد، این شرکت‌ها برای تامین نیاز خود دچار مشکل می‌شدند. این در حالی است که از تیرماه امسال این شرکت‌ها ملزم شده‌اند که در سامانه بهین‌یاب عضو شوند، اما تا به امروز این کار را انجام نداده‌اند.

    به گفته وی، حدود 50 درصد شرکت‌ها در صنایع پایین‌دستی فولاد کد بهین‌یاب نداشتند که از تیرماه امسال معاونت امور صنایع وزارت صمت آنها را ملزم کرده عضو بهین‌یاب شوند؛ آخرین‌ مهلت برای این شرکت‌ها به‌ویژه خودروسازان تا پایان آذرماه است تا در این سامانه ثبت‌نام کنند.

    معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به شیوه‌نامه ابلاغی دولت که به عرضه همه محصولات در بورس کالا تاکید دارد نیز گفت: شیوه‌نامه دولت به دلیل اعمال تغییرات و اعتراضاتی که صورت گرفته هنوز به ابلاغ رسمی نرسیده است که بخواهیم تمام محصولات خود را در بورس عرضه کنیم. البته همان‌گونه که اشاره شد تمامی محصولات عرضه‌شده در مچینگ در بورس ثبت می‌شود. از طرف دیگر، در هیچ جایی از قوانین ستاد تنظیم بازار و مصوبات مربوط به صنایع وزارت صمت نیامده است که فولاد مبارکه عرضه خود را از طریق سیستم مچینگ انجام ندهد.

    جوانبخت خاطرنشان کرد: اگر شیوه‌نامه به همین شکل فعلی ابلاغ شود فولاد مبارکه نیز ملزم است که محصولات استاندارد خود را در بورس عرضه کند.

    عضو هیات‌رییسه مجلس: سوء مدیریت در فولاد مبارکه
    روزنامه جهان صنعت نیز امروز در گزارشی نوشت: توزیع رانت، انعقاد قراردادهای پر ابهام، پرداخت حقوق‌های نجومی و مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید، کار فولاد مبارکه را به تحقیق و تفحص از سوی مجلس کشید.

    «گفته بودم با گرد و خاک و تخریب رسانه‌ای نمی‌توانید بر فساد بزرگ در فولاد مبارکه سرپوش بگذارید.» این جمله را سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات‌رییسه مجلس در پاسخ به کسانی اعلام کرده که به هیچ عنوان حاضر به پذیرش برخی مشکلات در بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در کشور نبودند و قصد داشتند هر طور که شده مطالبه‌گری و عدالت خواهی در خصوص فولاد مبارکه را به عنوان اتهام زنی برخی نمایندگان مجلس به صنعت فولاد و یا هیزم ریختن به آتش رسانه‌های معاند معرفی کنند.

    در حالی که ماجرای سوء مدیریت در فولاد مبارکه اصفهان داستان جدیدی نیست و پیش از این نیز بارها عملکرد این مجموعه به خصوص در مورد نحوه واگذاری و اجرای پروژه نورد گرم 2 مورد انتقاد متخصصان زنجیره فولاد و صاحبنظران اقتصادی قرار گرفته است.

    این در حالی است که البته برخی افراد نیز بدون دلیل و منطق همواره از عملکرد این مجموعه دفاع می‌کنند و حاضر به پذیرش هیچ‌گونه انتقاد یا اعتراضی نسبت به سیاست‌های به کار گرفته شده از سوی مدیریت فولاد مبارکه نیستند. نکته قابل تامل اینکه وجود ضعف در مدیریت یک مجموعه تولیدی و یا ارگان دولتی یا خصوصی امری طبیعی است و می‌توان با بررسی و تحقیق، نسبت به اصلاح سیاست‌ها و یا در گام آخر تغییر مدیران ناکارآمد اقدام کرد. اما متاسفانه برخی افراد به طور عجیبی نسبت به کتمان واقعیت‌ها و همچنین ماندگاری حمیدرضا عظیمیان به عنوان مدیرعامل غیرمتخصص فولاد مبارکه پافشاری می‌کنند و هیچ انتقادی را نیز در این خصوص نمی‌پذیرند.

    اصراری که حتی صدای برخی از نمایندگان مجلس از جمله موسوی لارگانی را درآورده است و وی را بر آن داشته تا ماجرای مشکلات موجود در فولاد مبارکه را با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار دهد. چرا که شرکت فولاد مبارکه اصفهان نه تنها بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در ایران بلکه محرک بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی است. بنابراین این انتظار از مجلس و دولت وجود دارد که با بررسی موضوعات مربوط به این مجموعه، شرایط را برای رونق تولید و توسعه هرچه بیشتر در این فولاد مبارکه فراهم کنند و به این ترتیب گام مناسبی در جهت اشتغالزایی بردارند.
    تصویب تحقیق و تفحص در کمیسیون معادن مجلس

    در همین راستا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب تحقیق و تفحص از شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» در کمیسیون متبوعش خبر داد. حجت اله فیروزی در تشریح دومین دستور کار کمیسیون صنایع و معادن، از تصویب تحقیق و تفحص از شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» خبر داد و تصریح کرد: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون صنایع موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان متقاضی بررسی شد و در نهایت اعضای کمیسیون صنایع در این نشست با تحقیق و تفحص از این شرکت موافقت کردند. بنابراین گزارش آن به صحن ارائه می‌شود.

    عمق فساد و سوءمدیریت
    در این خصوص عضو هیات‌رییسه مجلس نیز از تصویب تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در کمیسیون صنایع در پی سوءمدیریت در این مجتمع صنعتی خبر داد.

    سیدناصر موسوی لارگانی در توئیتی از تصویب تحقیق و تفحص از مجتمع فولاد مبارکه در کمیسیون صنایع مجلس خبر داد. در متن توئیت وی آمده است: «گفته بودم با گرد و خاک و تخریب رسانه‌ای نمی‌توانید بر فساد بزرگ در فولاد مبارکه سرپوش بگذارید. اعضای محترم کمیسیون صنایع با دیدن اسناد و شنیدن گزارش، به عمق فساد و سوءمدیریت در بزرگ‌ترین مجتمع فولادی کشور پی‌ برده و به تحقیق و تفحص رای قاطع دادند. طرح به زودی در صحن علنی مطرح می‌شود.»

    این نماینده مجلس اخیرا نیز در واکنش به عملکرد فولاد مبارکه گفته بود: بررسی دلایل کاهش حجم صادرات، عملکرد مالی انتصابات خلاف قانون، افزایش هزینه‌های تولید، توزیع رانت، انعقاد قراردادهای پر ابهام، پرداخت حقوق‌های نجومی و مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید در مجتمع فولاد مبارکه و کلیه شرکت‌های زیر مجموعه از سال 97 تا کنون از محورهای این تحقیق و تفحص است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجتمع فولاد مبارکه از سال 97 با مشکلات بسیاری مواجه شده است، گفت: برخی تخلفات و سوء مدیریت و همچنین فسادهای احتمالی در انعقاد قراردادها از جمله دلایل بروز این مشکلات است.

    اعتراض به سیاست‌ها
    همان‌طور که پیش از این اعلام شد، موضوع سوء مدیریت در فولاد مبارکه پیش از این نیز بارها مطرح شده بود. به عنوان مثال ماجرای کلنگ‌زنی پروژه واحد نورد گرم 2 شرکت فولادمبارکه به موضوعی جنجالی طی ماه‌های اخیر تبدیل شده بود که این روزها نیز در این خصوص تحرکات قابل توجهی از سوی مدیریت این مجموعه در حال انجام است.

    پروژه‌ای مبهم که به باور بسیاری از متخصصان داخلی اگرچه می‌تواند کشور را در زمینه ورق‌های فولادی به خودکفایی برساند اما به گونه‌ای دنبال می‌شود که منجر به نادیده گرفته شدن توان شرکت‌های داخلی و تخصصی در سال جهش تولید شده و ضرر دست‌کم 200 میلیون یورویی را به کشور تحمیل خواهد کرد. با این حال مدیرعامل فولاد مبارکه در واکنش به اعتراض بسیاری از متخصصان این حوزه که به صورت دقیق در جریان این پروژه هستند، اظهاراتی را مطرح می‌کند که برای منابع آگاه و متخصص، نه‌تنها قانع‌کننده نیست بلکه ترفندی گمراه‌کننده برای ادامه مسیر اشتباه در فولاد مبارکه است.

    در این میان اخیرا نیز جمعی از سهامداران این شرکت در نامه‌ای به مدیرعامل آن از سیاست‌های فروش فولاد مبارکه انتقاد کرده بودند. سیاست‌هایی که به زعم این سهامداران شبهه‌برانگیز است. در بخشی از نامه سهامداران آمده بود: به نظر می‌رسد برخی از دستگاه‌ها با همکاری با مدیران آن شرکت قصد دارند تا از جیب سهامداران فولاد مبارکه که به طور عمده نیز قشر ضعیف سهام عدالت هستند، منافعی را برای افراد خاص به بهانه حمایت از تولید در نظر بگیرند، از جنابعالی انتظار می‌رود در این شرایط منافع سهامداران را به عنوان مدیرعامل در نظر گرفته و با هرگونه تعدی به حقوق سهامداران برخورد کنید.
    عدم پذیرش مشکلات

    بر اساس آنچه گفته شد، فولاد مبارکه اصفهان باز هم در سیبل توجهات قرار گرفته و اگر تلاش‌های برخی نمایندگان مجلس مثمرثمر باشد، می‌توان به افزایش شفافیت در این شرکت و همچنین توسعه تولید امیدوار بود. این در حالی است که برخی افراد همواره نسبت به انتقادهایی که در مورد این مجموعه مطرح می‌شود اعتراض دارند و به هیچ وجه حاضر نیستند مشکلات موجود در فولاد مبارکه را قبول کنند. از این رو علاوه بر اینکه از عناوین معنادار و سنگینی در این خصوص استفاده می‌شود، موانعی نیز برای تحقیق و تفحص از این مجموعه در حال شکل‌گیری است.

    بر همین اساس چندی پیش شاهد این بودیم که برخی از کارشناسان اعلام کردند که مسوولان نباید به اسم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری مزین به شعار جهش تولید است، هیزم به آتش رسانه‌های معاند بریزند. به گفته آنها، این کارخانه فولادی در این شرایط سخت نه تنها کاهش تولید و یا تعدیل نیرو نداشته؛ بلکه با اجرای پروژه‌های جدید باعث ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور شده است.

    در این خصوص پروین صالحی نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس نیز در واکنش به طرح تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: به‌عنوان کسی که در مجلس بیشترین آشنایی را با شرکت فولاد مبارکه و بیشترین اطلاعات را در این خصوص دارم، تاکید می‌کنم که در شرایطی که فولاد مبارکه در شرایط تحریمی قرار دارد، فضاسازی و جنجال علیه این شرکت به صلاح کشور نیست. در شرایط فعلی کمک به صنایع بزرگ، کمک به کشور است و اگر نواقصی وجود دارد باید از طرق قانونی و بدون جنجال و فضاسازی دنبال شود.

    اگرچه فولاد مبارکه یکی از واحدهای تولیدی مطرح و غول فولادسازی در کشور است و به نوعی افتخار کشور به حساب می‌آید اما باید این واقعیت را پذیرفت که طی ماه‌های اخیر انتقادهای زیادی نسبت به سیاستگذاری‌های موجود در این مجموعه مطرح شده و تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه امری ضروری است. بنابراین کارشناسان این حوزه اگر واقعا به دنبال کمک به بخش تولید هستند، باید شرایط را برای توسعه تولید و اصلاح سیاست‌ها فراهم کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر