صنعتی ۸۵ ساله که از تحریم‌ها گذر کرد

عصر معدن- صاحب نظران صنعت سیمان، فعالیت این بخش را به منزله یکی از شاخص های توسعه در کشورها محسوب می کنند و در ایران نیز این صنعت در شمار یکی از هفت صنایع راهبردی معرفی شده است.;

صنعتی ۸۵ ساله که از تحریم‌ها گذر کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، صنعت سیمان ایران، بهمن ماه امسال هشتاد و پنجمین سال از عمر خود را پشت سر می گذارد اما همچنان تحت تاثیر سیاست های ناپایدار برای حضور در بازارهای بین المللی قرار دارد و نظام قیمتگذاری آن برخلاف اصل عرضه و تقاضا صورت می گیرد.

    ادامه توسعه صنایع سیمانی
    آمارهای منتشر شده توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نشان می دهد شمار کنونی کارخانه های سیمان کشور به 74 واحد رسیده و تعدادی دیگر از کارخانه های دارای مجوز نیز در دولت دوازدهم وارد مدار خواهند شد.
    «سیدمحمد اتابک» رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به تازگی این صنعت را یکی از هفت صنعت راهبردی در کشور محسوب کرده که اکنون ظرفیت تولید آن به 86 میلیون تن رسیده است.
    به گفته وی، در 74 کارخانه سیمان، 96 خط تولید فعال است که طول عمر 47 خط کمتر از 10 سال برآورد می شود.

      صنعتی با قابلیت گذر از موانع تحریم
    بهمن ماه در حالی به استقبال آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می رویم که در طول این سال ها، سیاست های تحریمی غرب همواره به عنوان یکی از ابزارها ضد جمهوری اسلامی مورد استفاده بوده و در سال های اخیر این تحریم ها شکل تشدید شده یافته اند و صنایع مختلف را مورد هدف قرار داده اند.
    اتابک معتقد است، صنعت سیمان در صورت توجه و رفع برخی موانع از پس تحریم‌ها برخواهد آمد.
    «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است: معدن و صنایع معدنی کمترین آسیب را در تحریم‌ها دیده و خواهد دید و هیچ تحریمی صنعت سیمان را متوقف نخواهد کرد.

    بودجه های عمرانی و تاثیر آن بر صنعت سیمان
    پیشینه عملکردی دولت ها نشان می دهد که هنگام افت درآمدها، نخستین بخشی که قربانی این امر می شود، طرح های عمرانی است و متعاقب آن روند تولید در صنعت سیمان در مخاطره تعطیلی یا کاهش میزان تولید کارخانه ها قرار می گیرد.
    برپایه آمارهای موجود که حاکی از تولید 60 میلیون تن سیمان در سال گذشته است، با توجه به توانمندی این بخش، اکنون 65 تا 70 درصد ظرفیت فعال و بقیه در شرایط کنونی خالی است.
    اتابک درباره شرایط کنونی کارخانه های سیمان گفته است، کاهش مصرف داخلی، تقلیل بودجه‌ها و نبود برخی پروتکل‌ها با کشور‌های همسایه برای استفاده از سیمان تولیدی، از جمله موضوع هایی است که باعث شده از ظرفیت کارخانه‌های تولید سیمان کمتر استفاده شود.

    صادرات به 17 کشور
    دست اندرکاران صنعت سیمان براین باورند، چنانچه کارخانه های سیمان با ظرفیت کامل فعالیت داشته باشند، سالانه به ازای بیش از 80 میلیون تن تولید، امکان صادرات با ارقام 20 تا 30 میلیون تنی وجود دارد، اما بازارهای بین المللی نیز امروز رویکرد متفاوتی به صادرات این بخش دارند.
    «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران برپایه آمارهای عملکرد 9 ماهه امسال، خبر از صادرات 12 میلیون تن سیمان به 17 کشور جهان داده است.
    به گفته وی، واحدهای تولیدکننده سیمان در پایان سومین فصل سال، به میزان 41 میلیون تن سیمان تولید داشتند که نسبت به پارسال تغییر قابل توجهی نداشت.

    پیش بینی افزایش 2 میلیون تنی ظرفیت
    فعالان صنعت سیمان پیش از این خواستار آن شده بودند که وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون هماهنگی با این انجمن، اقدام به صدور مجوز برای ایجاد واحد جدید سیمانی نکند، اما این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته، بگونه ای که اکنون طرح های مختلف تولید سیمان در دست اجراست که پیش بینی می شود در سال 1398 وارد مدار تولید شود.
    جعفر سرقینی هفته گذشته به اجرای چند طرح‌ سیمانی اشاره کرد و گفت که اکنون بیش از 35 درصد پیشرفت دارند و انتظار می رود سال آینده 2 میلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور افزوده شود.
    به گفته وی، ایران امروز بیش از 2 درصد ظرفیت تولید سیمان جهانی را دارد و امسال مصرف داخلی این ماده به رقم 48 میلیون تن می رسد و میزان صادرات نیز به حدود 14 میلیون تن خواهد رسید.
    سرقینی مردادماه امسال از موافقت این وزارتخانه با افزایش 12 درصدی قیمت سیمان خبر داده بود و این افزایش بها را برای 2 سال اخیر (96 و 97) ذکر کرد که برمبنای آن سالیانه 6 درصد افزایش، محاسبه و اجرایی شده است.
    به گفته وی، این افزایش 12 درصدی مشمول همه اقلام سیمان تولیدی بود و توسط کارخانه ها اجرا شد.
    هفتم مردادماه امسال نیز سیدمحمد اتابک رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: تغییر قیمت سیمان براساس اختیار تفویض شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این انجمن و با هماهنگی کامل صورت گرفت و موضوع به اطلاع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسید.
    سرقینی یادآور شده بود، سال های گذشته قیمت سیمان در بازار 20 تا 30 درصد ارزانتر از نرخ مصوب بود و این امر ناشی از فزونی عرضه نسبت به تقاضاست؛ بنابراین بازار سیمان چندان مشکلی نخواهد داشت.
    کارشناسان صنعت سیمان میانگین مصرف سیمان به ازای هر مترمربع واحد مسکونی را 2.5 تا چهار کیسه تخمین می زنند و برای 100 مترمربع حدود 400 کیسه سیمان نیاز داریم؛ برآورد می شود برای این کیسه های سیمان حدود چهار میلیون تومان هزینه شود، بنابراین کمترین میزان هزینه در ساختمان سازی، مربوط به سیمان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر