رکودفعالیت معادن راکاهش داد

عصر معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: حدود ۳۰۰ معدن در خوزستان وجود دارند که حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ مورد از این معادن فعال هستند اما به دلیل شرایط رکود بازار برخی از این معادن کمتر از ظرفیت خود کار می کنند.;

رکودفعالیت معادن راکاهش داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، نورالله حسن زاده در حاشیه جلسه شورای معادن خوزستان که امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد  با بیان این‌که به طور کلی خوزستان جزو استان‌های معدنی کشور محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: برخی از ذخایر معدنی ما مانند آهک ذخایر خوبی هستند و خوزستان بزرگترین تولیدکننده نمک دریایی است.

    وی افزود: در خوزستان سه کارخانه سیمان وجود دارد و میلیون‌ها تن مواد اولیه از آن برداشت می‌شود. مواد اولیه سیمان نیز به وفور در استان وجود دارد اما خوزستان، استانی معدنی نیست.

    حسن‌زاده تصریح کرد: معدن به چند روش به بهره‌برداران واگذار می‌شود. یکی از طریق پروانه اکتشاف است که برای آن باید یک سیکل اکتشاف طی شود. بعد از طی یک مسیر طولانی چندماهه معدن به بهره‌برداران واگذار می‌شود. در زمینه معادن برخی تصمیمات حتما باید توسط شورای معادن اخذ شوند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: تا سال گذشته تصمیمات مربوط به معادن در 31 استان باید در شورای عالی معادن کشور اخذ می‌شدند. با توجه به این‌که ماه‌ها طول می‌کشید در این شورا تصمیماتی اتخاذ شود برخی از اختیارات این شورا به شورای معادن استانی واگذار شد.

    وی اظهار کرد: در جلسه امروز حدود 20 معدن بررسی شدند و تصمیمات مختلفی مانند سلب صلاحیت به دلیل عدم فعالیت، عدم پرداخت حقوق دولتی، خارج از محدوده کار کردن و... برای این معادن گرفته شد.

    حسن‌زاده گفت: معادنی که فعال نبودند عمدتا معدن سنگ لاشه یا شن و ماسه هستند. این معادن نیز تابع شرایط خاص ساخت‌وساز در کشور هستند. وقتی پروژه‌های عمرانی نظیر راه‌سازی یا ساختمان سازی در کشور فعال نباشند یا کم باشند به تبع آن، فعالیت این معادن نیز کم می‌شود و با توجه به این‌که ساختمان‌سازی در کشور با مشکلاتی مواجه شده است در نتیجه آن بیش از 100 صنعت که به آن ارتباط دارد، مشکل پیدا کرده‌اند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: معادن نمک دریایی صنعتی در حال فعالیت و از این معادن سالانه بیش از یک میلیون تن برداشت می‌شود اما معادنی که مستقیما به پروژه‌های عمرانی مربوط می‌شوند با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

    وی عنوان کرد: اغلب معادن ما در خوزستان رسوبی هستند و معادن فلزی کمتری در استان وجود دارد. حدود 300 معدن در خوزستان وجود دارند که حدود 180 تا 200 مورد از این معادن فعال هستند اما به دلیل شرایط رکود بازار برخی از این معدن کمتر از ظرفیت خود تولید دارند.

    حسن‌زاده ادامه داد: از محصولات معادن تنها برای تولیدات داخلی استفاده می‌شود و زمانی که این تولیدات به محصول نهایی تبدیل شدند آن را صادر می‌کنیم چراکه صادرات مواد به دست آمده از معدن، توجیه ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر