خبری از افزایش قیمت سیمان نیست

رشد منفی صادرات در سال ۹۶

عصر معدن- دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن اشاره به وضعیت صادرات در سال گذشته از رشد منفی صادرات این محصول خبر داد و گفت: اختلالات قیمت ارز پیش‌بینی‌های بازار را در سال ۱۳۹۷ برای صنعت سیمان دشوار کرده و فعلا تصمیمی بر افزایش قیمت سیمان گرفته نشده است.;

خبری از افزایش قیمت سیمان نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، ایران به خاطر دسترسی به انرژی و منابع معدنی از کشورهای مزیت‌دار تولید سیمان به شمار می‌رود. مزیتی که به خاطر برخی سیاست‌های داخلی و بحران‌های منطقه‌ای که موجب اخلال بازار صادراتی شده است، عملا چندان به بار نمی‌نشیند. به گونه‌ای که شاهد بودیم مصوبه‌ای که در بهمن‌ماه 1393 برای واقعی‌سازی قیمت‌ سیمان به تصویب هیات دولت رسید و در آن با افزایش حدود 30 درصدی قیمت این محصول موافقت شده بود، همچنان بلااثر مانده و فعالان حوزه سیمان به خاطر مازاد تولیدی که دارند، مجبورند محصولات خود را حتی با تخفیفات بیشتری ارائه کنند.

    این موضوع باعث شده تا در نهایت خود صاحبان این صنعت نتوانند هزینه‌های خود را نسبت به فروش به طور کامل تامین کنند و در برخی موارد شاهد هستیم که با پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود، اقدام به تولید می‌کنند.

    این داستان زمانی غم‌انگیزتر می‌شود که به دلایل ناخواسته‌ای مانند بحران‌های نظامی در خاورمیانه شاهد هستیم بازارهای صادراتی این محصول که عمدتا کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان بوده از دست رفته‌اند و در مواردی کشورها به دلیل سیاست حمایتی از تولید داخلی خود با تعرفه‌های بالا مانع واردات سیمان ایرانی شده‌اند.

    در این میان آمارهایی که عبدالرضا شیخان- دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ایران- از تولید و صادرات سال گذشته ارائه می‌ کند، نشان می‌دهد عملا هیچ تغییر محسوسی در این صنعت نسبت به سال گذشته رخ نداده است و از لحنی که این فعال حوزه سیمان بروز می‌دهد، می‌توان فهمید که چندان نگاه خوشبینانه‌ای به سال 1397 برای بهبود در حوزه این صنعت ندارد.

    عبدالرضا شیخان درخصوص وضعیت سیمان در سال گذشته  گفت: تولید سیمان در سال گذشته 54.5 میلیون تن بوده است و تولید کیلنکر به 57.9 میلیون تن رسید که مجموع این اعداد رشدی را نسبت به سال قبل نشان نمی‌دهد.

    وی ادامه داد: در این سال 49 میلیون تن از سیمان تولید شده کشور به بازار داخلی عرضه شد که نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشت.

    دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با اشاره به وضعیت بازار صادراتی سیمان اظهار کرد: با احتساب اینکه صادرات صنعت سیمان در سال گذشته شامل 6میلیون تن سیمان و 5.8 میلیون تن کلینکر می‌شد می‌توان گفت قریب به 12 میلیون تن سال بعد در این حوزه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته حدود 9 درصد کاهش داشته است.

    شیخان با اشاره به برخی توافقات سازمان توسعه تجارت با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بنا بر توافق اولیه‌ای که بین شرکت کشتیرانی و سازمان توسعه تجارت صورت گرفته، شرکت کشتیرانی موافقت کرده تا در هزینه‌های حمل دریایی صادرات سیمان و کلینکر به حاشیه خلیج فارس 30 درصد تخفیف ارائه کند؛ البته این توافق هنوز جنبه عملی پیدا نکرده و در سطح موافقت طرفین باقی مانده است.

    وی با اشاره به پیش‌بینی که می‌توان از وضعیت سیمان در سال جدید ارائه داد، بیان کرد: با اینکه فکر می‌کردیم امسال می‌تواند وضعیت بهتری برای ساخت و ساز رقم بخورد، افزایش قیمت ارز و مشکلاتی که در این بازار به وجود آمد، عملا پیش‌بینی‌های ما را نیز به هم ریخت و الان نمی‌شود با این قیمت‌ها نسبت به وضعیت آینده سیمان اظهارنظر کرد.

    شیخان ادامه داد: ولی با این حال موضوع ترمیم بافت فرسوده شهری که در بودجه 1396 نیز به آن اشاره شده، می‌تواند تحرکاتی را در بازار به وجود بیاورد که امیدواریم با تحقق این امر بازار محصولات سیمانی نیز با بهبود مواجه شود.

    این فعال حوزه سیمان با اشاره به عملکرد کارخانه‌ها و انجمن در حوزه قیمت‌گذاری گفت: با توجه به وضعیت بازار و اینکه برخی کارخانه‌ها بعد از عید تخفیفات خود را بازگردانده‌اند، فعلا در حال کار بر روی میزان افزایش هزینه‌های تولید و کارگری هستیم و تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش قیمت سیمان اعلام نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر