مدیرعامل فولاد هرمزگان:

رانت اختلاف قیمت دستوری به جیب دلالان رفته است

عصر معدن- مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: فاصله قیمت دستوری فولاد با قیمت بازار، رانتی ایجاد کرده که نه به جیب تولید کننده فولاد می‌رود و نه به جیب مصرف کننده محصولات نهایی، بلکه صرفا به جیب واسطه‌ها رفته و فشار آن به مصرف کننده و تولید کننده وارد می‌شود.;

رانت اختلاف قیمت دستوری به جیب دلالان رفته است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایلنا، فرزاد ارزانی، با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی گفت: قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد مشکلات عدیده می‌شود و در بلند مدت هم جواب نمی‌دهد زیرا صنعت فولاد یک زنجیره است که از معدن آغاز و به محصول نهایی ختم می‌شود. زمانی منطقی است قیمت دستوری شود که تمام فرایند و خصوصا محصول نهایی که به دست مصرف کننده می‌رسد را کنترل کنیم نه این که صرفاً برای یک بخش از این فرایند به صورت دستوری قیمت تعیین کرد. البته قیمت‌گذاری دستوری شیوه مناسبی نیست و بهتر است قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

    مدیرعامل فولاد هرمزگان ادامه داد: تولید خودرو داخلی که یک محصول نهایی است قیمت آن تحت کنترل دولت قرار دارد ولی فولاد یک کالای میانی است و نحوه قیمت گذاری آن، ضروری است متأثر از قیمت ورودی‌های مورد نیاز این صنعت باشد. در حال حاضر مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات مورد نیاز فولادسازان به صورت قیمت بازار تعیین می‌شود. محصولات نهایی از جمله خودرو نیز در این مدت افزایش قیمت بسیاری داشته‌اند و قطعات تشکیل دهنده خودرو نیز متأثر و با قیمت خودرو حرکت می‌کنند، در این میان فاصله قیمت دستوری فولاد با قیمت بازار، رانتی ایجاد کرده که نه به جیب تولید کننده فولاد می‌رود و نه به جیب مصرف کننده محصولات نهایی، بلکه صرفا به جیب واسطه‌ها رفته و فشار آن به مصرف کننده و تولید کننده وارد می‌شود.

    وی افزود: در حال حاضر قیمت فولاد در بورس کالا حداکثر در رقابت می‌تواند 5 درصد افزایش پیدا کند و وجود شکاف قیمت در بورس کالا و بازار واقعی، سودی قابل توجه به جیب واسطه‌ها می‌رود. این وضعیت، نادرست بوده و نمی‌تواند دوام داشته باشد.
    ارزانی ادامه داد: باید توجه داشت که بورس کالا محل کشف قیمت است. یعنی در آنجا خریدار و فروشنده با هم تماس برقرار کرده و با یکدیگر توافق می‌کنند و مسلماً این توافق تابع نیاز بازار و صنعت کشور خواهد بود که همان عرضه و تقاضا است که تعادل را ایجاد و قیمت ها ثبات پیدا خواهند کرد.

    ذکر این نکته ضروری است که میزان عرضه با تقاضا باید همخوانی داشته باشد و می‌توان از انتهای زنجیره با توجه به میزان نیاز کشور به محصولات نهایی و اعلام آن به بورس، مقدار عرضه را نیز مدیریت و تامین کرد.
    وی عنوان کرد: ما هم برای تولید فولاد نیاز به خرید گندله داریم اما همین الان کمبود گندله وجود دارد زیرا صادرات گندله با توجه به قیمت دلار به صرفه شده است. ضروری است مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های فولادی ابتدا از منابع داخلی و معادن تامین شود و در صورت داشتن ظرفیت مازاد، آن را صادر کنند. در غیر این صورت تعادل تولید بهم خورده و تولید محصولات نهایی و عرضه آن به بازار دچار مشکل خواهد شد.

    وی گفت: بورس کالا فضای بسیار خوبی برای خریداران و فروشندگان است و باید از این نهاد پشتیبانی کرد اما لازم است شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا در هماهنگی بیشتر ما بین ذینفعان اصلاح شود.
    ارزانی با اشاره به این که شرکت فولاد هرمزگان در حال حاضر صرفا تختال تولید می‌کند از اقدام این شرکت برای افزایش تولید ورق فولادی خبر داد و گفت: در این خصوص قراردادی با یک شرکت آلمانی امضا کرده‌ایم. همچنین بر اساس این قرارداد ظرفیت تولید ما از یک و نیم میلیون تن در سال به 3 میلیون تن خواهد رسید. این پروژه با 250 میلیون یورو فاینانس خارجی اجرا می‌شود.

    وی تاکید کرد: این طرح توسعه قطعا با تامین منابع مالی آن اجرا خواهد شد.
    وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: در حال حاضر سفارش برای صادرات وجود داشته و مشتریان خودمان را داریم و از محصولات ما هم کاملا راضی هستند اما موضوع نقل و انتقال پول مقداری دچار مشکل شده است که امیدواریم به کمک مسئولان نظام بانکی، راهکار هایی برای آن اندیشیده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر