رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران:

شفافیت بورس به سنگ‌آهن کمک می‌کند

عصر معدن- رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران می گوید، بورس می تواند در شفاف شدن خرید و فروش های این حوزه نقش مهمی ایفا کند.;

شفافیت بورس به سنگ‌آهن کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» مهرداد اکبریان درباره ثابت ماندن نرخ دلار و ورود سنگ آهن به رینگ صادراتی بورس گفت: بورس به تنهایی نمی تواند وضعیت فعالان سنگ آهنی را بهتر کند زیرا اگر در همین لحظه سنگ آهن خود را در بورس به فروش نرسانیم مقاصد دیگر برای فروش در دسترس است. درنتیجه بورس تغییری در حجم فروش ما ایجاد نمی کند. درواقع بورس شفافیت ایجاد می کند.
    وی ادامه داد: حال این شفافیت برای بازار سنگ آهن محاسنی را به دنبال دارد. به عنوان مثال امروز عمده ترین دغدغه بین تامین کنندگان سنگ آهن داخلی با مصرف کنندگان این محصول در بازار داخلی است. این موضوعی است که جدید ایجاد شده و متاسفانه ناظری ندارد و همچنان ما در بحث قیمت گذاری آن با مشکل همراه هستیم. به طور معمول منابع مالی خریداران  نامعلوم و مبهم است.
    اکبریان افزود: متاسفانه در بازار داخلی در زمینه قیمت گذاری، نحوه پرداخت ها، زمان بندی و میزان عرضه و تقاضا با مشکل مواجه هستیم. کاری که در این رابطه انجام می شود نظم انفرادی است یعنی خریدار و فروشنده به صورت انفرادی با هم به توافق می رسند اما در افق 1404  نمی توان با نظم انفرادی این کار را انجام داد، درنتیجه کارکرد بورس در این  مورد مشخص می شود. بورس مانند یک دیوار شیشه ای است. در آن زمان بورس با توجه به شرایط واقعی موجود در بازار، میزان مصرف سنگ آهن کشور را مشخص می‌کند. اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم خواهیم دید بورس ابزار بسیار خوبی خواهد بود.

    گفتنی است مشروح گفت وگوی «عصرمعدن» با مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ویژه نامه پنجمین همایش سنگ آهن بین المللی سنگ آهن( ضمیمه هفته نامه بازار امروز) منتشر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر