دبیر انجمن صنعت سیمان:

وزارت صنعت با افزایش قیمت سیمان موافقت کرد

عصر معدن- دبیر انجمن صنعت سیمان از موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت سیمان خبر داد و گفت: تا چند روز آینده قیمت نهایی تصویب و اعلام می‌شود.;

وزارت صنعت با افزایش قیمت سیمان موافقت کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اقتصاد 24، عبدالرضا شیخان گفت: صادرات سیمان در دو ماه ابتدای سال نسبت به زمان مشابه گذشته حدود یک درصد افزایش داشته و با توجه به ادامه رکود در بازارهای جهانی همین که صادرات این محصول کاهش نداشته بسیار برای این صنعت حائز اهمیت است.

    وی با تاکید بر اینکه مجموع صادرات سیمان و کلینکر در دو ماه ابتدای سال 99 به حدود دو میلیون تن رسیده، افزود: عمده صادرات کلینکر به کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و صادرات سیمان به کشورهای افغانستان، قزاقستان، عمان، هند، قطر، امارات و آذربایجان صورت گرفته که در مجموع صادرات کلینکر بیشترین ارزآوری را به ارمغان آورده است.

    این فعال صنعت سیمان درخصوص هدف گذاری میزان صادرات برای سال 99 عنوان کرد: 17 میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر هدف صادراتی شرکت های تولید کننده سیمان برای سال 99 است که این میزان نسبت به سال 98 تغییر قابل توجهی ندارد. با توجه به مشکلات تحریم، کرونا و ادامه رکود داخلی باید همین میزان را بطور خوشبینانه جامه عمل بپوشانیم.

    شیخان ادامه داد: به غیر از مواردی که به عنوان موانع صادراتی در پیش روی این صنعت وجود دارد، افزایش هزینه های سربار بر روی شرکت های تولید کننده، روند تولید و صادرات این محصولات را به مخاطره انداخته است اما شرکت های تولید کننده تحت هر شرایطی به تولید سیمان ادامه می دهند. سهم بزرگ سیمان در ارزآوری و توسعه صادرات را نمی توانند نادیده بگیرند از این رو، ارزش واقعی سیمان با توجه به مشکلات باید کشف و تعیین شود.

    وی توضیح داد: سیمان کالای حجیمی است و هزینه حمل آن گران است. افزایش کرایه حمل، تاثیرگذار بر افزایش قیمت تمام شده صادرات این محصول است از این رو همین موضوع موجب می شود محصول صادراتی در بازارهای هدف غیر رقابتی شده و باعث از دست رفتن این بازارها شود. باید به این موضوع توجه شود که درآمد کارخانه‌های تولید سیمان به علت رکود حاکم بر بازار و افزایش هزینه‌های حمل کاهش یافته و طی یکی دو سال اخیر کارخانه‌ها مجبور به پرداخت یارانه های حمل از جیب شده‌اند.

    دبیر انجمن صنعت سیمان درخصوص هدف گذاری در بخش تولید این محصولات برای سال 99 گفت: در سال جاری نیز برنامه اجرایی جهت تولید 62 میلون تن تولید پیش بینی شده که با توجه به ادامه شیوع کرونا و اعمال تحریم و افزایش رکود ساخت و ساز و توقف بیشتر پروژه های عمرانی، احتمال بروز مشکلاتی برای تولید وجود دارد اما شرکت های تولید کننده سیمان همچنان با برنامه پیش می روند.

    شیخان درباره اینکه آیا تصمیم جدیدی برای قیمت های سال جاری گرفته شده است؟ پاسخ داد: عملکرد شرکت‌های سیمانی در دو ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال 98 بسیار خوب و فروش کارخانه‌ها با تناژ بالاتری در همین زمان همراه بوده است. افزایش قیمت سیمان از سوی شرکت ها منطقی و قابل دفاع است. با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید مانند کرایه‌ و حمل ، دستمزد، هزینه‌های تعمیر دستگاه ها و نگهداری که سال جاری با جهش روبرو شده روی قیمت تمام‌شده سیمان بیش از 30 درصد تاثیر گذاشته از این رو انتظار برای افزایش قیمت سیمان طبیعی است.

    به گفته وی، وزارت صنعت موافقت را با افزایش قیمت سیمان اعلام کرده و تا چند روز آینده قیمت نهایی تصویب و اعلام می شود. افزایش هزینه‌های تولید برای کارخانه های تولید سیمان توجیه اقتصادی ندارد و از سوی دیگر بازار داخل نیز در رکود به سر می‌برد از این رو حمایت دولت در تعیین ارزش واقعی سیمان برای حفظ بازارهای هدف ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر