پوشش همزمان ریسک تولیدکننده و مصرف کننده با قرارداد کشف پریمیوم

عصر معدن- عضو هیات مدیره کارگزاری خبرگان سهام به عنوان کارگزار عرضه کننده وکیوم باتوم در قالب قرارداد کشف پریمیوم گفت: مهمترین مزیت استفاده از قراردادهای کشف پریمیوم این است که همچون اوراق سلف موازی استاندارد، راهکاری مفید برای هج کردن ریسک های متحمل بر مصرف کننده و تولیدکننده یک کالای خاص است.;

پوشش همزمان ریسک تولیدکننده و مصرف کننده با قرارداد کشف پریمیوم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از سنا، معاملات قراردادهای کشف پریمیوم که از نوع قراردادهای بلندمدت به شمار می رود، برای نخستین بار در بورس کالای ایران روی محصول وکیوم باتوم تولیدی مجتمع پالایش نفت اصفهان کلید می خورد.

    عضو هیات مدیره کارگزاری خبرگان سهام به عنوان کارگزار عرضه کننده وکیوم باتوم در قالب قرارداد کشف پریمیوم گفت: مهم ترین مزیت استفاده از قراردادهای کشف پریمیوم این است که همچون اوراق سلف موازی استاندارد، راهکاری مفید برای هج کردن ریسک های متحمل بر مصرف کننده و تولیدکننده یک کالای خاص است.
    سیروان امینی افزود: تفاوت معاملات سلف موازی استاندارد با کشف پریمیوم این است که در معاملات سلف خریدار کل مبلغ معامله را می پردازد و محصول خریداری شده را طی چند ماه بعد تحویل می گیرد. این در حالی است که در معاملات کشف پریمیوم معامله با پرداخت مبلغ ناچیزی و نه کل مبلغ، قطعی می شود و تسویه نهایی در آینده و براساس قیمت های اصلی در آن زمان صورت می گیرد.
    وی ادامه داد: در این نوع قراردادها تولیدکننده اطمینان دارد که می تواند محصول تولیدی خود را بفروشد و خریداری برای تولیداتش وجود دارد. مصرف کننده نیز از تامین مواد اولیه موردنیاز خود اطمینان پیدا می کند.
    این کارشناس بازار سرمایه در بیان مزیت دیگر این نوع از قراردادهای بلندمدت گفت: مزیت دیگر معاملات کشف پریمیوم این است که برای خریدار اهرم ایجاد می کند تا از طریق آن ریسک های ناشی از نوسانات قیمتی را پوشش دهد.
    وی با پیش بینی اینکه این ابزار مالی جدید در بین صنایع و کالاهای مختلف پر کاربرد خواهد بود، اظهار کرد: قرارداد کشف پریمیوم می تواند برای کالاهای اساسی مختلف در بورس کالای ایران و محصولاتی همچون سنگ آهن، وکیوم باتوم مورد استفاده قرار گرفته و به رونق و توسعه معاملات بلندمدت در بورس کالای ایران و همچنین اثرگذاری مناسب در تولید کمک کند.

    بر اساس این گزارش، کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی معامله میشود و به موجب آن، طرفین متعهد میشوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را بر اساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله نمایند. خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق، به فروشنده پرداخت و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام میشود که در زمان عقد قرارداد مشخص میگردد. مکانیسم این قرارداد به گونه ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند. در این قرارداد، ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻣﺒ ﻎ ﻳﺎ درﺻﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎسبه ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻳﺎ از ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ ﻛﺴﺮ میﺷﻮد و قیمت مبنا ﻗﻴﻤﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﻋﺮﺿﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺑﻮرس اﻋﻼم میشود.
    به این ترتیب، ﻣﻌﺎﻣ ﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ زمانی بین طرفین منعقد میشود ﻛﻪ در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ اﻧ ﺎم آن ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ بورس شدهاند. اﻳﻦ ﻣﻌﺎﻣ ﻪ در زﻣﺎن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﺮاﺳﺎس ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ، ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻮرس ﻣﻴﺎن ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻗﺮارداد ﻧﻘﺪ، نسیه ﻳﺎ ﺳ ﻒ ﻣﻨﻌﻘﺪ میگردد. ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ در این قراردادها از فرمول توافق شده بین طرفین و پریمیوم کشف شده قابل محاسبه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر