رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران:

نوردکاران با عرضه محصولاتشان در بورس کالا هیچ مخالفتی ندارند

عصر معدن- رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران می گوید که این انجمن با عرضه محصولات نوردی در بورس کالا هیچ مخالفتی ندارد و در مقابل این فولادسازان هستند که به تعهدات خود برای عرضه شمش در بورس عمل نمی کنند؛ براساس شیوه نامه جدید نیز باید کل زنجیره فولاد یعنی سنگ‌آهن و گندله و آهن اسفنجی و همچنین لوله و پروفیل نیز باید در بورس عرضه شوند تا عدالت برای همه رعایت شود.;

نوردکاران با عرضه محصولاتشان در بورس کالا هیچ مخالفتی ندارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳:۰۰

    رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت و گو با «عصر معدن» به عرضه های مطلوب نوردکاران دربورس کالا اشاره کرد و گفت: نوردکاران 163 درصد ایفای تعهد در بورس کالا داشته‌اند و بالغ‌بر سه میلیون و 400 هزار تن محصولات مقاطع طویل اعم از میلگرد و سایر محصولات در بورس عرضه کرده‌اند. از این سه میلیون تن، دو میلیون و 100 تن توسط بخش خصوصی و یک‌میلیون و 300 هزار تن توسط بخش دولتی در بورس عرضه‌شده است.

    او با بیان اینکه نوردکاران هیچ مخالفتی در عرضه محصولاتشان در بورس ندارند، تأکید کرد: حاضر به عرضه در بورس هستیم، حتی اگر به بهای آنکه محصولات با عرضه بیشتر دچار کاهش قیمت شود.

    وفور شمش در بازار آزاد
    احمد رضوی نیک در واکنش به اظهاراتی در خصوص فروش 70 درصد میلگردهای تولیدشده در خارج از بورس، آن را شایعه دانست و اظهار کرد: امروز بیش از آنکه میلگرد در بازار آزاد فروخته شود؛ شمش در این بازار در حال فروش است.

    به گفته او آمار بورس نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون دو میلیون و 900 هزار تن شمش در بورس کالا معامله‌شده که دو میلیون و 300 هزار تن از آن را تحویل داده‌اند.
    رضوی نیک افزود: طبق قانون نوردکاران باید 60 درصد شمش خریداری‌شده از بورس را در بورس عرضه کنند. یعنی تعهد قانونی نوردکاران عرضه یک‌میلیون و 450 هزار تن محصولات نوردی بوده است. اما همین آمار بورس نشان می‌دهد دو میلیون و 100 هزار تن محصولات نوردی از سوی بخش خصوصی وارد بورس شده و یک‌میلیون و 300 هزار تن از سوی بخش دولتی. به عبارتی سه میلیون و 400 هزار تن محصول نوردی (مقاطع طویل) در بورس عرضه‌شده که دو میلیون تن بیشتر از تعهدات نوردکاران بوده است. این در حالی است که عرضه‌کنندگان شمش، عمده تولیدات خود را به اسم خودمصرفی در بورس عرضه نمی‌کنند.

    رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که نوردکاران 163 درصد ایفای تعهد داشته‌اند اما فولادسازان 48 درصد به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

    دلیل عرضه نشدن لوله و پروفیل چیست؟
    رضوی نیک تصریح کرد: بند 6 ماده 8 شیوه‌نامه تأکید کرده که تمام محصولات فولادی و کل زنجیره فولاد در بورس عرضه شود. این مسئله، یک مشکل ایجاد می‌کند و آن اینکه از این به بعد، هر نوع محصولی اعم از استاندارد و غیراستاندارد، باکیفیت و بی‌کیفیت در بورس عرضه خواهد شد و این در حالی است که بورس، مکانی برای عرضه محصولات با کیفیت بالاست.

    او متذکر شد: وقتی محصولات بی‌کیفیت عرضه می‌شود؛ خریداری برای آن محصولات پیدا نمی‌شود و با افزایش کالای عرضه‌شده در بورس، تولیدکنندگان، به بهانه بالاتر بودن عرضه نسبت به تقاضا، مجوز صادرات می‌گیرند. اما موقع صادرات، کالای زیاد مانده در بورس را صادر نمی‌کنند، بلکه شمش‌های با کیفیت صادر می‌شود.

    رضوی نیک با اشاره به اینکه امروز محصولات یک متری در حال عرضه است که اصلاً مناسب کار ما نیست توضیح داد: خرید محصولات بی‌کیفیت عرضه‌شده در بورس نیز اصلاً به صلاح نیست چراکه هر شمش بی‌کیفیت در دستگاه مشکلاتی ایجاد می‌کند. شکستن هر غلتک 500 میلیون تومان هزینه دارد.

    به اعتقاد او اگر ما از شمش بی‌کیفیت استفاده کنیم؛ محصول تولیدی ما نیز بی‌کیفیت خواهد بود و دود این عدم کیفیت به چشم مصرف‌کننده می‌رود. بنابراین لازم است بورس مقابل عرضه‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد را بگیرد.

    او اضافه کرد: باوجوداینکه کیفیت محصولات عرضه‌شده پایین است اما قیمت به 9 هزار و 800 تومان افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت تمام‌شده شمش سه هزار و 800 تومان است. در مقابل اما میلگردسازان در بورس 10 هزار و 35 تومان محصول خود را می‌فروشند.

    رضوی نیک گفت: باوجودآنکه شیوه‌نامه دولت تمام محصولات زنجیره فولاد را ملزم به عرضه در بورس کرده اما می‌بینیم که لوله و پروفیل به بورس نمی‌آید و برخی از حلقه‌ها همچنان در خارج از بورس به عرضه می‌پردازند. از سوی دیگر، قیمت‌گذاری فقط برای بخشی از حلقه‌ها صورت می‌گیرد.

    وی گفت: امروز سنگ‌آهن و گندله و آهن اسفنجی با قیمت‌های بسیار ارزان به تولیدکنندگان تحویل داده می‌شود اما برای محصولاتی مانند شمش بر اساس نرخ روز دلار قیمت‌گذاری می‌شود. در حلقه‌های انتهایی نیز می‌بینیم با فشارهای زیاد به تولیدکننده سعی در کاهش قیمت مصرف‌کننده دارند.

    رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران تأکید کرد: اگر بناست که برای محصولات قیمت‌گذاری شود از حلقه ابتدایی تا انتهایی‌ترین حلقه باید مشمول شوند در غیر این صورت قیمت محصولات تمامی حلقه‌های این زنجیره آزاد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر