رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

دستور روحانی برای خروج فولاد از بورس کالا کذب است

عصر معدن- رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: دستور روحانی برای خروج فولاد از بورس کالا کذب است.;

دستور روحانی برای خروج فولاد از بورس کالا کذب است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم ، عصر دوشنبه، تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد کشور میهمان رئیس‌جمهور بودند. نشستی که چند ساعت قبل از آن، شایعه دستور حسن روحانی برای خروج فولاد از بورس کالا در برخی رسانه‌ها منتشر شد و اعلام شد که در این نشست از تصمیم روحانی رونمایی می شود.

    سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که از حاضران در این نشست بوده، در گفتگویی ضمن تکذیب این شایعه و ابراز تعجب از نشر و بازنشر چنین کذب محضی، تأکید کرد: «رئیس‌جمهور از عملکردها راضی بودند و تشکر کردند. بحث خروج فولاد از بورس هم اصلاً مطرح نشد». متن گفتگو به شرح زیر است:

    * در جلسه با رئیس‌جمهور چه گذشت؟
    ایشان در جریان وضعیت فولاد و پتروشیمی قرار گرفتند. از عملکردها نیز راضی بودند و تشکر کردند. طبیعتاً خواسته‌هایی نیز داشتند، هم ازنظر جهش تولید و هم ازنظر افزایش تولید و صادرات و تعادل قیمت‌ها.

    *بحث خروج فولاد از بورس هم مطرح شد؟
    نه. خروج فولاد از بورس اصلاً مطرح نشد و کذب محض است

    *شایعه شد که آقای رئیس‌جمهور موافق خروج فولاد از بورس هستند ...
    نه، من نمی‌دانم منشأ این خبر از کجاست! این خبر درست نیست و چنین حرفی اصلاً زده نشده است.

    *خود شما موافق حضور فولاد در بورس هستید؟
    بله. بالاخره بورس یک مکانیسم معاملاتی است که هم خریدار در آن مشخص است و هم معاملات قابل‌پیگیری است و یک سیستم کاملاً شفاف است. البته ممکن است که به برخی روش‌های اجرایی بورس آن هم به دلیل دخالت های بیرونی ایراداتی وارد باشد اما بورس جایی است که فروشنده محصول خود را با یک قیمت پایه عرضه می‌کند و خریداران هم با یکدیگر رقابت کرده و درنهایت قیمت واقعی کشف می‌شود. البته ممکن است برخی روش‌های دستوری این مکانیسم را تحت تأثیر قرار دهد اما همچنان بورس جای مهم و امنی برای معاملات محسوب می‌شود.

    *نظر شما درباره دخالت‌های دولت در بورس چیست؟
    دولت و وزارت صمت، درصدد ایجاد تعادل در قیمت هستند تا به مصرف‌کننده نهایی فشار وارد نشود و آنان محصولات را با قیمت منصفانه و عادلانه‌ای خریداری کنند. اما در اجرای چنین هدف گذاری، ممکن است، برخی تصمیمات غیرکارشناسی باشند و درنتیجه، تأثیر معکوسی در بازار داشته باشند. مثلاً کالایی در بورس با قیمت مناسبی به فروش برسد ولی در بازار اتفاقات دیگری بیفتد.

    *برخی منتقدان، دخالت و تصمیم‌های دولت را از عوامل ایجاد رانت در بازار فولاد می‌دانند. چنین دیدگاهی چقدر واقع‌بینانه است؟
    دولت سیاستگذار است و باید در همان چارچوب تصمیمات گرفته شود، اگر مداخلات غیرکارشناسی انجام شود و مثلاً قیمت را تعیین کنند و وارد حوزه چگونگی خریدوفروش شوند، بورس، کارکرد و معنای واقعی خود را از دست می‌دهد. همه جای دنیا و ازجمله ایران، بورس باید آزاد باشد و فروشنده بتواند قیمت پایه را مشخص کند، اگر هم قیمت تولیدکننده مناسب نباشد، قطعاً خریدار وارد معامله نمی‌شود. حتی می‌توان برای قیمت پایه نیز مکانیسمی تعریف کرد. اگر سقف قیمت تعیین شود و بازار کشش خرید داشته باشد، هرچقدر هم دولت مداخله کند، بازار پاسخ مثبتی نخواهد داد، چون بازار هم حتماً برای بالا رفتن قیمت، دلایل اقتصادی خود را دارد. قطعاً با ابطال معاملات و یا روش‌های دیگر این مشکلات حل نمی‌شود.

    *کف عرضه ازنظر مقدار برای شما مشخص شده است؟
    برای شرکت‌ها سهمیه تعیین‌ شده که به چه میزان و چگونه محصول خود را عرضه کند.

    *تولیدکنندگان بالادستی کف عرضه را رعایت می‌کنند؟
    به‌هرحال، تعیین سهمیه‌ای انجام می‌شود و فروشنده نیز می‌پذیرد و بر اساس مقدار تعیین‌شده، عرضه می‌کند. دخالت‌ها در شیوه تعیین قیمت است که سقف یا کف برای عرضه مشخص کنند و نگذارند رقابت به‌صورت آزاد شکل بگیرد تا قیمت واقعی کشف شود. این از مواردی است که ممکن است کارشناسی شده نباشد و مساله ساز شود.

    انتهای پیام/

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر