بانک صنعت ومعدن آمار داد:

نزدیک به ۴۰ درصد جذب تسهیلات ارزی در طرحهای فولادی و سیمانی

عصر معدن- آمارهای بانک صنعت ومعدن نشان می دهد، طرح های فولادی و سیمانی در مجموع نزدیک به ۴۰ درصد تسهیلات ارزی که با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تخصیص یافت، برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت اشتغال فراهم ساخته است;

نزدیک به ۴۰ درصد جذب تسهیلات ارزی در طرحهای فولادی و سیمانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، براساس جداول آماری بانک صنعت و معدن، بخش نیروگاهی، فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز، صنعت ساختمان، صنعت سیمان و داروسازی در مجموع هشت میلیارد و 532 میلیون یورو را جذب کردند که فولادیها با سه میلیارد یورو زمینه ساز اشتغال 10 هزار نفر را فراهم ساختند و بخش صنعت سیمان نیز با جذب 270 میلیون یورو امکان اشتغال 2 هزار و 500 نفر را فراهم آوردند.

    جداول آماری مورد بررسی گویای آن است که در طرحهای به بهره برداری رسیده فولادی به ترتیب فولاد سپید دشت، قائنات، میانه و شادگان که در شمار طرح های استانی محسوب می شوند به ترتیب 298 میلیون یورو، 293، 282 و 280 میلیون یورو را جذب کردند.

    فولاد سپید دشت با 775 نفر، قائنات 775 نفر، میانه و شادگان نیز هریک امکان اشتغال 676 نفر را فراهم ساختند.

    هفت طرح فولاد استانی از سال 1385 در دولت نهم کلید خورد و بدلیل مشکلات مالی سالها متوقف ماند، اما در دولت یازدهم از نیمه دوم سال 92 فرصت از سرگیری فعالیت ها با تامین منابع ایجاد شد، بگونه ای که اکنون اغلب این طرح ها بخش تولید آهن اسفنجی را فعال ساخته اند و بخش فولاد سازی در برنامه امسال و سال آینده پیش بینی شده است.

    فولاد سپید دشت ( چهارمحال و بختیاری)، نی ریز ( فارس)، قائنات ( خراسان جنوبی)، شادگان ( خوزستان)، سبزوار ( خراسان رضوی)، بافت ( کرمان ) و میانه ( آذربایجانشرقی ) هفت طرح فولاد استانی محسوب می شوند که با ظرفیت های 800 هزار تن تا یک میلیون تن برنامه ریزی شده اند.

    ایران در چارچوب سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را هدف گذاری کرده و امسال قرار است حداقل به ظرفیت 40 میلیون تنی دستیابیم.

    همچنین فولاد روهینا ( خوزستان ) یکی دیگر از طرح های به بهره برداری رسیده با تسهیلات ارزی بانک صنعت ومعدن است که با بهره گیری 100 میلیون یوروییآ زمینه اشتغال 445 نفر را فراهم ساخت.

    علاوه براین در بخش سیمان آمارها نشان می دهد سیمان فارس و سیمان سفید زاگرس فارس از طرح های مصوب محسوب می شوند و سیمان غرب آسیا ( خراسان رضوی)، سیمان خاکستری نی ریز ( فارس) ، خاورسیمان پارسیان ( چهارمحال و بختیاری) و سیمان مهر ماکو ( آذربایجان غربی ) از طرح های جاری هستند.

    مجموع تسهیلات اختصاصی به طرح های یاد شده 9 هزار و 818 میلیارد ریال و با سهم اشتغال یکهزار و 356 نفری است.

    بانک صنعت و معدن از ابتدای امسال تا پایان شهریور تسهیلات سرمایه در گردش بیش از 10 هزار واحد تولیدی به مبلغ 54 هزار میلیارد ریال را در چارچوب برنامه  رونق تولید را تأمین کرده است.

    پرداخت تسهیلات ثابت و ایجادی نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 29 درصد افزایش یافته است و در عین حال این بانک از ابتدای 98  تا پایان شهریور به سه هزار طرح توسعه ای برای افزایش اشتغال و تولید در کشور تسهیلات پرداخت کرد.

    آمارها نشان می دهد  وصول مطالبات بانک صنعت و معدن امسال در 6 ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 23 درصد افزایش یافته است.

    همچنین در دوره این گزارش، تصویب پرداخت بیش از 72 هزار میلیارد و 456 میلیون ریال تسهیلات به 779 طرح تولیدی از دیگر اقدام های بانک صنعت و معدن است که از این تعداد 562 طرح با مبلغ 51 هزار میلیارد و 898 میلیون ریال به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

    براساس بررسی ها در 6 ماهه نخست امسال  مبلغ 29 هزار میلیارد و 607 میلیون ریال به 554 طرح صنعتی و معدنی در استان های مختلف کشور پرداخت شده است و پرداخت به سایر طرح هایی که به مرحله قرارداد برسند نیز بر حسب پیشرفت فیزیکی هر طرح و تأیید مراجع نظارتی و مدیران استانی بانک ادامه خواهد یافت.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر