سهم ۲۱ درصدی معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه

عصر معدن- بخش معدن و صنایع معدنی کشور بر اساس آمار تجارت خارجی مبتنی بر داده های گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۲۱ درصد از ارزش و ۴۸ درصد وزن کل صادرات غیر نفتی را در ۱۰ ماهه امسال به خود اختصاص داد.;

سهم ۲۱ درصدی معدن و صنایع معدنی از صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، صادرات 7.48 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی در 10 ماهه امسال نشاندهنده سهم 21 درصدی از ارزش کل صادرات غیرنفتی است.
    همچنین بر پایه این داده ها، ارزش سه میلیارد دلاری واردات بخش معدن و صنایع معدنی در این مدت سهم 9 درصدی از واردات کل را نشان می دهد.

    زنجیره فولاد در رتبه نخست
    برابر آمار مورد بررسی، زنجیره فولاد بیشترین سهم را از صادرات بخش معدن و صنایع معدنی را در 10 ماهه 97 داشت که با ارزش 3.46 میلیارد دلار، رشد 24 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرد.
    میزان وزنی صادرات زنجیره فولاد در مدت یاد شده، حاکی از عبور از سد 7.5 میلیون تن است و برآورد شده است تا پایان سال از 9 میلیون تن هم فراتر رویم.

    مس، سنگ آهن و سیمان؛ ارزآوران این دوره
    آمارهای گمرک نشان می دهد پس از زنجیره فولاد، مس با رشد سه درصدی در دوره مورد بررسی و دستیابی به رقم 654 میلیون دلار، کنسانتره سنگ آهن با رقم 398 میلیون دلار و سیمان با 373 میلیون دلار بیشترین سهم از ارز از صادرات معدن و صنایع معدنی را در مدت 10 ماهه امسال به خود اختصاص دادند.

    مجموع صادرات وزنی
    مجموع صادرات وزنی معدن و صنایع معدنی در 10 ماهه 97 نشان دهنده گذر از رقم 45 میلیون و 952 هزار تن است. این رقم در مقایسه با دوره مشابه پارسال حاکی از کاهش هفت درصدی دارد.
    مجموع صادرات وزنی این بخش گویای آن است که 48 درصد از سهم کل صادرات کشور مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است.
    همچنین ارزش هفت میلیارد و 480 میلیون دلاری این بخش در مدت مورد بررسی، رشد 2 درصدی را در مقایسه با 10 ماهه پارسال ثبت کرد.

    کاهش اتکا به واردات
    آمارهای مورد استناد این گزارش گویای اتکا به تولید داخلی و کاهش 39 درصدی واردات از نظر وزن و 31 درصدی از لحاظ ارزشی در 10 ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال 96 است.
    مجموع واردات معدن و صنایع معدنی در دوره این گزارش به سه میلیون و 106 هزار تن رسید که 13 درصد وزنی کل واردات را به خود اختصاص داد.
    ارزش سه میلیارد و 19 میلیون دلاری واردات این مدت نشانه افت 31 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 است؛ آن زمان 9 درصد از کل واردات غیر نفتی به بخش معدن و صنایع معدنی مربوط بود.
    میزان صادرات بخش معدن از نظر وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب 16 و 33 درصد کاهش نشان می دهد.
    صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در 9 ماهه امسال 86 میلیون و 940 هزار تن به ارزش 33 میلیارد و 358 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن 2 درصد کاهش و از لحاظ ارزش 5.4 درصد افزایش داشت.
    ایران سالیانه 400 میلیون تن مواد معدنی از سه هزار و 300 معدن فعال استخراج می کند که بالغ بر 60 تا 65 درصد آنها مصالح ساختمانی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر