نیاز معادن و صنایع معدنی در "سامانه ساطع" ثبت می‌شود

دانشگاه‌ها برای تامین بودجه پژوهشی به سراغ ایمیدرو بروند

عصر معدن- مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو درباره برنامه‌های جدید این سازمان و اولویت‌ها در ۳ ماهه پایانی سال گفت: سازمان ایمیدرو برای اولین سال با تمام واحدهای معدن و صنایع‌معدنی مکاتباتی انجام داده تا آنها آنچه که به عنوان نیازهای پژوهشی و فناورانه است را به ما اعلام کنند.;

نیاز معادن و صنایع معدنی در "سامانه ساطع" ثبت می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲:۰۰

    غلامرضا ملاطاهری در گفت وگو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: نیازسنجی‌ها انجام و اولویت‌ها مشخص شده است. البته امسال ورود ایمیدرو به این موضوع به صورت تقاضا محور ورود کرده و پروژه‌ای تعریف نکرده است.
    وی افزود: ما به صنایع گفتیم که نیازهایشان را مشخص و اعلام کنند تا در مرحله بعد این موارد در سامانه ساطع وارد شود. لازم به ذکر است که به این سامانه دانشگاه‌ها نیز دسترسی دارند و آنها نیازهای پژوهشی را ملاحظه کرده و پروپزال خود را بر اساس آن تعریف می‌کنند. در مرحله بعد، ما پروپزوال را انتخاب و قراردادی را منعقد می کنیم. در واقع ما از این راه می‌توانیم نیازهای فناورانه کشور را تامین کنیم و به نیاز صنایع با کمک دانشگاه‌ها در یک فضای کاملا رقابتی پاسخ دهیم. این اتفاق برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و ما اکنون در حال وارد کردن اطلاعات در این سامانه هستیم.
    وی ادامه داد: در حوزه پژوهشی همچنین مطابق با تبصره 9 بند ط قانون بودجه 97، ایمیدرو مکلف شده است تا 40درصد از هزینه بودجه پژوهش را به حوزه فعالیت‌ با دانشگاه‌ها اختصاص دهیم، به همین دلیل این 40درصد ذخیره شده و بخشی از آن هزینه شده و مقداری نیز باقی مانده حال با مشخص شدن نیازها، دانشگاه‌ها می‌توانند وارد همکاری با ما شوند.
    ملاطاهری ادامه داد: در حوزه آموزش نیز ما همچون سال گذشته قراردادی منعقد می‌کنیم که هم نیازهای آموزشی شرکت‌های تابعه و هم بخش خصوصی را رفع کنیم و از تمام ظرفیت‌های کشور همچون سازمان نظام مهندسی معدن، سازمان فنی و حرفه ای، اداره صنعت، معدن و تجارت استان‌ها استفاده کنیم. زیرا اگر قرار است کل معادن کشور را آموزش دهیم نیاز به بسیج همگانی وجود دارد، بنابراین قرار است تا همه این حوزه را فعال کنیم و در قالب یک کار مشترک بحث آموزش و اچ اس ای و معادن زیرزمینی را دنبال کنیم. چرا که امروز بحث ایمنی معادن زیرزمینی برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است و همه این موارد انجام می شود.
    وی درباره تامین اعتبار برای پروژه های دانشجویی نیز گفت: ایمیدرو به طورکلی 3مسیر برای تامین اعتبار برای طرح های پژوهشی دارد. یکی از این مسیرها ماده 17 اساسنامه ایمیدرو است که طبق روال گذشته وجود داشته و پابرجاست. مسیر بعدی تبصره 10 قانون رفع موانع تولید است که امسال اضافه شده تا از محل حقوق دولتی برای پروژه‌های اجرایی هزینه شود؛ مسیر جدید نیز تبصره 9 بند ط است
    به عقیده وی، قانونگذار همت کافی را برای تامین اعتبار پروژه‌های دانشگاهی داشته و تمام مسیرها را برای پروژه‌های پژوهشی باز کرده و بودجه های خوبی در نظر گرفته است اما در کنار این مهم، باید دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان نیز تلاش کنند تا با صنعت وارد همکاری شوند و نیازهای صنایع را احصا کنند و گره‌های صنعت را مشخص کنند. زیرا اکنون  در شرایطی قرار داریم که امکان وارد کردن و جذب تجهیزات و فناوری و... از خارج کشور به دلیل تحریم ها بسیار سخت شده است.
    وی افزود: در واقع این شرایط تهدید نیست و می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به صنعت مراجعه کنند و نیازهایشان را تامین کنند. کما اینکه اکنون نیاز برخی از شرکت‌ها از سوی شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حال تامین شدن است و ارتباطات بین صنعت و دانشگاه از این طریق می‌تواند قوت بگیرد. به نظر بنده می‌توان از این فضای تحریم خوب استفاده کرد تا این ارتباط محکم تر شود.
    ملاطاهری در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال تا چندسال پیش تیکنر خمیری در داخل کشور ساخته نمی‌شد اما ما توانستیم در مرکز تحقیقات فرآوری کشور آن را تولید کنیم و این طرح نیز به عنوان طرح پژوهشی برتر در سطح ملی انتخاب شد و اکنون بسیاری از سوی صنایع مختلف معدنی مشتری این محصول هستند؛ زیرا تیکنرهای خمیری دستاوردی در سطح ملی  بوده و برای کاهش مصرف آب و انرژی از آن می توان استفاده کرد.
    مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های ما در زمینه  عناصر نادر خاکی است که اگر به نتیجه برسد و اقتصادی باشد، در سال 98 بسیار مفید خواهد بود و می‌توان نیاز صنایع دفاعی کشور و کاتالیست‌هایی که بخش خودرو و پتروشیمی مورد استفاده آنهاست را تامین کرد.
    به گفته ملاطاهری، مرحله پایلوت عناصر نادر خاکی از پیشرفت فیزیکی 70درصدی برخوردار است و بخش تامین تجهیزات آن تا پایان سال تمام می شود. تست گرم آن نیز در اردیبهشت 98 راه اندازی می‌شود و بعد از اینکه نتایج آن بدست آمد، مطالعات فنی و اقتصادی آن انجام می شود و به شرط اقتصادی بودن آن به دنبال جذب سرمایه گذار خواهیم رفت یا اینکه خود ایمیدرو به صورت انحصاری آن را انجام می دهد. البته این پروژه با مشارکت سازمان انرژی اتمی انجام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر