در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین ایمیدرو و دانشگاه امیرکبیر اعلام شد:

با حضور ایمیدرو مرکز نوآوری و کارآفرینی تقویت می شود

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم امضای تفاهم نامه ایمیدرو با دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: طی امسال حدود ۳ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح می شود و اکنون پروژه های فولاد بافت و آلومینیوم جاجرم آماده افتتاح است.;

با حضور ایمیدرو مرکز نوآوری و کارآفرینی تقویت می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری ایمیدرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این مطلب و با ابراز خرسندی از شکل گیری همکاری یک نهاد حکومتی با دانشگاه صاحب نام، بزرگ و با سابقه طولانی اظهار داشت: مفاد تفاهم نامه امروز، بسط تولید و اشتغال است و امیدواریم بتوانیم در حوزه های یاد شده، از ظرفیت های دانشگاه و متخصصان آن استفاده کنیم.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه علاقه به همکاری در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و کارآفرینی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستیم، تصریح کرد: دانشگاه امیر کبیر، دانشگاهی معتبر است و حوزه معدن، با تفکیک از بخش متالورژی، برجسته تر می شود.

    وی ادامه داد: امیدواریم انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه امیرکبیر، زمینه ارتباطات روزافزون و تعامل با دیگر دانشگاه ها را فراهم کند و به انعقاد قراردادهای بزرگ بینجامد.

    غریب پور خاطرنشان کرد: انتظار داریم قراردادهای متعددی تا انتهای خرداد با این دانشگاه منعقد شود.

    وی ادامه داد: با توجه به سابقه همکاری این دانشگاه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وجود تجربه مشترک، همکاری ها مسیر روان تری را طی خواهد کرد.

    وی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه به منظور بومی سازی و توانمندسازی، پیشنهاد ما این است هر شرکتی که نیاز کمتری به ارز داشته باشد، از معافیت های قانونی برخوردار شود. وی ادامه داد: معتقد هستیم هر چه بتوانیم درآمد معیشتی افراد را بالاتر ببریم، در مسیر عدالت پیش رفته ایم.

    وی افزود: امیدواریم در این زمینه بتوانیم از ظرفیت بنگاه های بزرگ معدنی و صنایع معدنی استفاده کنیم.

    صادرات معدنی 21 درصد کل صادرات

    غریب پور گفت: طی سال 97 حدود 9.3 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی صادرات صورت گرفته که این رقم معادل 21 درصد کل صادرات غیر نفتی است. این امر نشان می دهد بخش معدن و صنایع معدنی، ارزآوری قابل توجهی دارد.

    وی درباره اقدامات سال 97 اظهار داشت: طی سال گذشته 2.5 میلیارد دلار پروژه افتتاح شد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع رونق تولید به عنوان شعار امسال ابراز داشت: توسعه معادن کوچک در راستای رونق تولید و محرومیت زدایی در ایمیدرو پیگیری می شود و معادنی که سرمایه یا فناوری لازم را برای توسعه ندارند مورد حمایت قرار می گیرند.

    احصای 27 نیاز آموزشی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به احصای 27 نیاز آموزشی و فراخوان آنها، گفت: مساله ما تشخیص نیاز است و اینکه پیش از اجرای طرح، نیازسنجی و بررسی کنیم چه مواردی تحقیق و پژوهش شوند. به عنوان مثال، در حوزه زغال سنگ به شدت نیاز به پویایی آموزش داریم.

    وی ادامه داد: یکی از استراتژی های ایمیدرو، استفاده از دانش روز، فناوری، تحقیقات و بومی سازی است. این امر به نفع صنعت و دانشگاه است.

    غریب پور گفت: بخش معدن به دلیل آسیب پذیری و اثر پذیری کمتر، می تواند نقش مناسبی در توسعه اقتصاد در دوران تحریم داشته باشد.

    مسیر اقتصاد مقاومتی از توسعه کارآفرینی

    سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در این مراسم با بیان اینکه این دانشگاه همواره ارتباط مطلوبی با وزارت صنایع و معادن داشته است، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین دانشگاه صنعتی ایران، 14 هزار دانشجو دارد که 50 درصد آن دانشجویان تکمیلی هستند. به گفته وی، بسیاری از رشته های تخصصی، دانشکده در دانشگاه امیر کبیر مجزا دارند.

    معتمدی با اشاره به امضای این تفاهمنامه اظهار داشت: با حضور ایمیدرو می توانیم مرکز نوآوری و کارآفرینی را تقویت کنیم که در نتیجه آن، گرایش دانشجویان و جوانان به این مرکز بیشتر می شود.

    وی افزود: دانشکده معدن و متالورژی با بودجه وزارت صنایع و معادن احداث شده و قرار است متالورژی به عنوان دانشکده ای مجزا تاسیس و دانشکده معدن به صورت مستقل عمل کند. در دوره های مختلف وزرا از جمله نعمت زاده و شریعتمداری، اقدامات قابل توجهی برای توسعه این دانشکده صورت گرفته است.

    معتمدی با اشاره به برنامه های 1404 دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: برقراری ارتباط قوی تر با بخش صنعت و خدمات از جمله این برنامه هاست. در حال حاضر قراردادهای صنعتی در این دانشگاه 2.5 برابر شده که البته با مقدار مطلوب فاصله دارد.

    وی ادامه داد: مهارت افزایی و کارآفرینی از دیگر برنامه های ما تا 1404 است. در حال حاضر 140 شرکت و واحد دانش بنیان در این مجموعه حضور دارند. به گفته وی، تقاضا در این زمینه زیاد است و از بخش غیر دولتی و خارجی در برج فناوری (مرکز فناوری و نوآوری) استفاده می کنیم و قرار است ظرفیت را تا 2 برابر افزایش دهیم.

    رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مسیر اقتصاد مقاومتی از توسعه کارآفرینی است، گفت: در نظر داریم در هر دانشکده یک مرکز کارآفرینی ایجاد کنیم تا تخصصی تر شود و از کل کشور و دانشگاه های معتبر در این مراکز حضور یابند.

    وی ادامه داد: در حوزه آموزش، از توان داخل و قراردادهای معتبر اروپایی استفاده کنیم و در حوزه پژوهش، قراردادهای صنعتی را افزایش دهیم.

    وی ادامه داد: قراردادهایی که با نهادهای مختلف همچون وزارت نفت منعقد می کنیم تنها جنبه تحقیقاتی ندارد بلکه عملی است و تا انتهای کار آن را دنبال می کنیم.

    در ادامه این مراسم، غریب پور از مرکز فناوری و نوآوری (برج فناوری ) دانشگاه صنعتی امیر کبیر بازدید و در جریان فعالیت تعدادی از شرکت های دانش بنیان فعال در این مرکز قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر