صادرات صنایع معدنی ایران ادامه دارد

عصر معدن- عضو هیات مدیره خانه معدن ایران معتقد است: اعمال تحریم بر روی صنایع معدنی ایران پیش از این توسط آمریکا به اجرا گذاشته شده بود و تحریم های جدید، موضوع تازه ای نیست؛ در این شرایط، صنایع معدنی همچنان نقش خود را در صادرات غیر نفتی ایفا می کند.;

صادرات صنایع معدنی ایران ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بهرام شکوری، با اشاره به اینکه مواد معدنی و صنایع مربوط به آن، بیشتر محل فعالیت بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی در گذشته راه های فعالیت خود را شناسایی کرده و در شرایط فعلی نیز همان راه ها را ادامه می دهد.
    وی با اشاره به سهم 25 درصدی مواد معدنی و صنایع مرتبط با آن در صادرات غیرنفتی کشور، گفت: در شرایط تحریم، صادرات مواد معدنی و صنایع مرتبط به آن دارای مخاطره (ریسک) و هزینه بالاتر خواهد بود اما امکانپذیر است و در گذشته نیز این مهم انجام می شد.
    شکوری گفت: آمارهای پیشین گویای آن است که معدن و صنایع معدنی تا ارقام 12 تا 15 میلیارد دلار هم سابقه ارزآوری داشته است.
    رئیس کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند، تا شرایط گذر از این وضع فراهم شود.
    مجموع صادرات غیرنفتی پارسال به وزن 117 میلیون و 228 هزار تن به ارزش 44 میلیارد و 310 میلیون دلار بود، سال 96 نیز 132 میلیون و 882 هزار تن به ارزش 46 میلیارد و 982 میلیون دلار بود، مقایسه عملکرد سال گذشته با سال 96 از نظر وزن و ارزش به ترتیب 12 و 5.7 درصد کاهش نشان می دهد.
    رئیس جمهوری آمریکا در ادامه رفتارهای خصمانه با مردم ایران، 18 اردیبهشت با صدور فرمان اجرایی، بار دیگر تحریم هایی را علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران اعمال کرد.
    این فرمان اجرایی دونالد ترامپ روز چهارشنبه (هفته گذشته) در سالروز خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال تحریم های غیرقانونی صادر شد.
    صادرات زنجیره فولاد در سال 97 با 17 درصد رشد نسبت به سال 96 به چهار میلیارد و 118 میلیون و 110 هزار دلار رسید.
    علاوه براین زنجیره مس و تولیدات پایین دستی با رشد 13 درصدی صادرات به 917 میلیون دلار در سال گذشته رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر