تحریم صنایع فلزات کم اثرتر از محدودیت‌های داخلی است

عصر معدن- به گفته یک فعال معدنی، تحریم جدید آمریکا موضوع تازه‌ای نیست که بخواهد چندان بر عملکرد فعالان این حوزه تاثیرگذار باشد و برعکس سبب خیر شد تا مسئولان کمی بشتر به فکر باشند تا از محدودیت‌ها داخلی بکاهند.;

تحریم صنایع فلزات کم اثرتر از محدودیت‌های داخلی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به ایسنا، کامران وکیل - دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی، اظهار کرد: قطع به یقین تولیدکنندگان و صنعتگران ما راه حل‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها دارند که می‌تواند اثرات این محدودیت‌ها را به حداقل برساند.

    وی افزود: تحریم فلزات یک وجه خوبی هم داشته است. سال‌هاست که مدیران دولتی ما بیشتر از تحریم‌ها، بر صنعت کشور و در حوزه معدن، محدودیت ایجاد کرده‌اند. همیشه دو مدل تحریم در بخش معدن وجود داشته است. علاوه برای تحریم‌های خارجی که شامل همه بخش‌های صنعت می‌شود، تحریم‌های داخلی نیز بعضاً دست و پا گیرتر عمل کرده‌اند.

    وکیل ادامه داد: یک روز حقوق دولتی را بدون در نظر گرفتن قوانین و دستورالعمل، اضافه کردند، عوارض صادراتی در نظر گرفته شد و روز دیگر مالیات بر صادرات؛ لذا تحریم چندان واژه ناآشنایی برای فعالان معدنی نیست. در حال حاضر تحریم‌های خارجی ایجاد شده که می‌توان برای آن راهکارهای در نظر گرفت.

    وی ابراز امیدواری کرد که این بار نیز حتماً راهکارهایی تدوین می‌شود تا معدن کشور و اشتغال‌های وسیعی که در سراسر کشور از بابت آن وجود دارد؛ کمترین آسیب را بپذیرد.

    دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی اظهار کرد: ما از صحبت‌های ترامپ خیلی نمی‌ترسیم اما زمانی که در داخل قوانینی تصویب می‌شود که تمام تجار را مختل می‌کند؛ نگران‌کننده است. فعال معدنی که مایحتاج معدن خود را با دلار 4,200 تومان تهیه می‌کند، چطور می‌تواند محصول خود را با دلار 9000 تومانی صادر کند و به سامانه نیما برگرداند. واحد معدنی که بخواهد دلار خود را به سامانه نیما برگرداند، با توجه به هزینه‌های دلار 14 هزار تومانی، در حقیقت ورشکسته است و اگر تعطیل کند بهتر است.

    وی افزود: سال 90-91 هم از این دست اتفاقات افتاد. کشتیرانی‌ها تحریم کردند، کانتینر برای مقصد چین نبود و قیمت آن یک‌دفعه چندین برابر شد. اما فعالان توانستند با در نظر گرفتن راهکارهای مختص خود از بحران عبور کرده و محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

    وکیل اظهار کرد: تحریمی که پنج روز پیش رئیس جمهور آمریکا علیه بخش معدن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد بیشتر یک اقدام نمادین از سوی آمریکا در حوزه‌هایی همچون فولاد، مس و آلومینیوم است؛ چرا که در زمانی که آمریکا رسماً خروج خود را از برجام اعلام کرد، فلزات اساسی ایران از جمله فولاد، مس و آلومینیوم نیز در حوزه تحریم‌ها اعلام شد. در طول یکسال گذشته بخش فولاد، مس و سنگ آهن ایران، رشد صادرات خود را داشته‌اند و محصول خود را با راهکارهای منحصر خود در بازارهای مختلف با وجود تمام دشواری‌ها به فروش رسانده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر