رییس خانه معدن ایران:

اثرات تحریم فلزات قابل مدیریت است

عصر معدن- رئیس خانه معدن ایران به تشریح وضعیت معادن و صنایع معدنی ایران و موفقیت‌هایی که طی سال‌های اخیر در این حوزه حاصل شده پرداخته و تحریم‌های صنعت فلزی را کم اثر اعلام کرد ضمن آنکه مشکلات احتمالی که در بنگاه‌ها ایجاد خواهد شد، به راحتی قابل مدیریت خواهد بود.;

اثرات تحریم فلزات قابل مدیریت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، محمدرضا بهرامن،  اظهار کرد: آمریکا پس از تحریم فروش نفت ایران، این بار دست بر روی صنایع ارزآور ایران گذاشته است. صادرات مواد معدنی طی سال گذشته به میزان 8.7 میلیارد دلار بود که در حدود 75 درصد این میزان، مربوط به مس، سنگ‌آهن و آلومینیوم است.

    وی افزود: لزوماً همه کشورهای هدف صادرات فلزات ایران حافظان منافع آمریکا نیستند و باید منتظر ماند تا دید این کشورها به چه صورت عمل خواهند کرد. ضمن این که اجرایی شدن این امر نیازمند زمان زیادی است با این حال اثرات این تحریم به راحتی قابل مدیریت است.

    رئیس خانه معدن ایران با بیان این که اگرچه مدیریت برخی از بنگاه‌های بزرگ صنایع معدنی و فلزی ایران در دست دولت است، گفت: اما سهامداران عمده این واحدهای تولیدی از بخش خصوصی هستند و سهام آن در بورس نیز داد و ستد می‌شود و سهم دولت در صنایع این بخش، تنها در حدود 20 درصد است.

    بهرامن تصریح کرد: طی دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش معدن و صنایع معدنی دچار تغییرات و تحولات گسترده‌ای شده است. صنایع مس، آهن و فولاد، سرب و روی و از همه مهم‌تر طلا، همگی در دوران پس از انقلاب اسلامی به نهایت شکوفایی خود رسیده‌اند. اگرچه به دلیل تحریم‌ها یا نبود دانش فنی، کشور با چالش‌هایی در زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری و استحصال ماده نهایی روبرو بوده است؛ اما با تولید دانش، تولید معدنی هم محقق شده است. از این نظر می‌توان بخش فرآوری را نام برد که شاید چرخه تولید در صنایع معدنی را بتوان وامدار این حوزه شمرد.

    وی افزود: اما مهم‌تر از آن زنجیره فولاد است. فولاد شاخص پیشرفت صنایع و شاخص توسعه صنعتی محسوب می‌شود در حالی که در سالیان نه چندان دور، ایران با وجود این که حتی یک درام مغناطیسی نداشت، واردکننده آهن و فولاد و صادرکننده سنگ‌آهن خام یا نهایتاً کنسانتره سنگ آهن بوده است. ما اکنون به یکی از 10 تولیدکننده برتر فولاد جهان تبدیل شده‌ایم و زنجیره تولید فولاد را تکمیل کرده‌ایم و برنامه‌ریزی شده است تا در افق 1404 به یکی از پنج تولید کننده برتر فولاد دنیا تبدیل شویم و اکنون نیز از صادرکنندگان مطرح و مدعی فولاد در دنیا هستیم. البته که در سایر حوزه‌ها نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. با داشتن واحدهای مطرح تولید مس، در زمره 17 تولیدکننده بزرگ مس در دنیا با بیش از 400 هزار تن مس خالص در سال هستیم.

    رئیس خانه معدن ایران با بیان این که ایران در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای اطراف آن همچون ترکیه، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی به منابع معدنی نیاز دارند، گفت: این در حالی است که این کشورها از نظر ذخایر معدنی بسیار فقیر هستند؛ حتی این کشورها در صنایعی همچون فولاد سرمایه‌گذاری هم کرده‌اند اما مواد اولیه آن‌ها وارداتی است؛ لذا ایران می‌تواند منبع خوبی برای تأمین نیازهای این کشورها که به سرعت در حال افزایش است، محسوب شود.

    وی با تاکید بر این که ایران با 18 درصد منابع گاز و 9 درصد منابع نفت در بین کشورهای معدنی دنیا موقعیت منحصر به فردی برای تأمین انرژی فعالیت‌های معدنی به‌خصوص در فرآوری و فلزات دارد، گفت: اگرچه ما ذخایر کشف شده خوبی داریم اما جزو پنج کشور اول جهان نه در اکتشاف و نه در استخراج نیستیم. به طور طبیعی ذخایر قابل قبول‌تر از ما در درجه اول در مس، بعد از آن در آهن، سرب و روی، کروم، منگنز و بقیه کانی‌های فلزی در دنیا وجود دارد، به همین جهت چون سهم بازار ما در دنیا پایین است، در این زمینه تعیین کننده نیستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر