طی دو هفته آخر ماه ژوئن رخ داد:

تقاضای مثبت بازار برای گندله و سنگ آهن عیاربالا

عصر معدن- در ۲ هفته گذشته یعنی از ۸/۶/۲۰۱۸ تا ۲۹/۶/۲۰۱۸، قیمت‌های معاملاتی آهن قراضه بر مبنای فوب بندر رتردام، پس از چندین هفته رشد، روند صعودی قیمت‌ها متوقف شد و قیمت ها در مقایسه با قیمت هفته قبل با افت ملایمی همراه شد.;

تقاضای مثبت بازار برای گندله و سنگ آهن عیاربالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، گزارش‌های منتشره از بازار آهن قراضه در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد قیمت‌های معاملاتی بیشتر گریدهای آهن قراضه، همراه نوساناتی در مجموع دارای روند نزولی بوده است. در طول هفته مزبور، به دلیل کاهش سفارش‌ها خرید از سوی کشورهای بزرگ واردکننده شامل ترکیه، تایوان و هند و نیز تحت تاثیر شرایط آرام حاکم بر بازار محصولات نهایی فولاد و مبهم بودن چشم انداز بازار، قیمت‌های معاملاتی آهن قراضه در مقایسه با سطح قیمت های معاملاتی هفته قبل دارای کاهش بوده است.

    گروه تحلیل کارگزاری سی ولکس در رابطه با تغییرات آتی قیمت آهن قراضه در هفته های پیش‌رو این چنین نوشته است: تعداد زیادی از فعالان و تحلیلگران بازار، با اشاره به  انتظار تداوم ضعف سفارشات خرید آهن قراضه، پیش بینی می‌کنند کندی حاکم بر بازار آهن قراضه در کوتاه مدت ادامه یافته و در نتیجه امکان تعدیل منفی قیمت ها وجود دارد.

    سنگ آهن

    شاخص قیمت سنگ آهن فاین وارداتی چین– عیار 62 درصد استرالیا(سی اف آر بندرQingdao  چین) شاخص قیمت معامله شده spot  (نقدی _ تک محموله ای)  سنگ آهن وارداتی(عیار62 درصد) چین به شرح جدول فوق بوده است. در طول هفته مزبور، قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین، همراه با نوساناتی، دارای کاهش بوده است. در هفته یادشده، کمترین قیمت سنگ آهن62 درصد استرالیا بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر چین معادل 64/44 دلار/تن در روز پنجشنبه مورخ 28/6/2018 و بیشترین قیمت معادل 66/62دلار/تن مربوط به روز سه شنبه مورخ 26/6/2018 بوده و به این ترتیب، تفاوت حداقل و حداکثر قیمت معاملاتی سنگ آهن در هفته مزبور به2/18 دلار/تن رسید.

    بررسی شرایط بازار سنگ‌آهن نشان می‌دهد در تعدادی از روزهای هفته مزبور، تحت تاثیر تضعیف قیمت سنگ آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی و بازارهای فیزیکی در چین، تنش های تجاری آمریکا و چین، کاهش ارزش یوآن در برابر دلار و نگرانی از چشم انداز بازار فولاد چین، قیمت معاملاتی سنگ آهن کاهش یافت.
    هرچند، در برخی از روزهای هفته  مزبور، تحت تاثیر رشد قیمت‌آهن آلات در بازار داخلی و تقویت قیمت سنگ آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی، کاهش موجودی میلگرد در انبارها در کشور چین و اخبار مربوط به کاهش درصد سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی چین، بازار سنگ آهن شاهد رشد قیمت بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد به دلیل تشدید مقابله با آلودگی محیط زیست در مناطق شمالی چین و نیز رشد قیمت زغال‌سنگ کک شو، تقاضا برای خرید گندله و سنگ آهن لامپ با عیار بالا همچنان  از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

    فولاد خام (بیلت)
    طبق گزارش متال بولتن، قیمت شمش فولادی، با توجه به آخرین قراردادهای منعقده، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در تعداد زیادی از بازارهای عمده جهانی از ثبات برخوردار بوده است و در برخی از بازارها هم نوسانات (افزایش/کاهش) قیمت گزارش شده است. علی رغم جهت متفاوت تغییرات قیمت بیلت در بازارهای مختلف درهفته یادشده، اما اخبار منتشره نشان می‌دهد با وجود تلاش عرضه کنندگان بیلت برای بالا نگهداشتن قیمت های فروش خود،  به دلیل کندی و ضعف تقاضا برای خرید بیلت در بیشتر مناطق دنیا، بازار جهانی بیلت تحت فشار قرار دارد.

    محصولات فولادی طویل (میلگرد)

    آخرین قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، بیانگر این امر است که قیمت صادراتی میلگرد، در هفته مورد بررسی هم به نوسانات (افزایش وکاهش) ملایم خود در تعداد زیادی از بازارهای عمده جهانی ادامه داد و در بعضی از بازارها هم ثبات قیمت ها گزارش شده است. اخبار و اطلاعات منتشره نشان می دهد ضعف و کندی تقاضای خرید میلگرد در بیشتر نقاط دنیا ادامه دارد و تعدادی از فعالان بازار با اشاره به انتظار تشدید کندی تقاضای خرید میلگرد در فصل تابستان، چشم انداز بازار جهانی میلگرد را ضعیف ارزیابی می کنند.

    محصولات فولادی تخت (ورق گرم  و ورق سرد )

    طبق قیمت های منتشرشده درهفته مورد بررسی، تغییرات قیمت محصولات فولادی تخت صادراتی همچون محصولات فولادی تخت گرم و سرد در تعدادی از بازارهای عمده جهانی از افزایش برخوردار بوده و در برخی از بازارها هم ثبات قیمت و یا بعضا" افت قیمت ها گزارش شده است. بررسی شرایط بازار محصولات فولادی تخت در مناطق مختلف جهان نشان می دهد که به دلیل تقاضای بالنسبه بهتر برای انواع ورق و نیز محدودیت های عرضه، در حال حاضر بازار ورق در مقایسه با بازار سایر محصولات فولادی از شرایط بهتری برخوردار است.

    تحلیل آلومینیوم در بازارهای جهانی
    در هفته مورد بررسی، قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن همراه بانوساناتی، در مجموع نسبت به متوسط قیمت هفته قبل، دارای افت اندکی بوده است. اثر مثبت اقدامات و برنامه های دولت چین برای افزایش تحرک اقتصادی در این کشور از جمله کاهش درصد سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی این کشور بر بازار فلزات، لحن ملایم تر رئیس جمهور آمریکا در صحبت اخیر خود در رابطه با سرمایه گذاری چینی ها در آمریکا،  تغییرات (رشد) قیمت نفت، نوسانات (کاهش) ارزش دلار، نوسانات (رشد) شاخص سهام در برخی از بورس‌های عمده دنیا در بعضی از روزهای هفته و تداوم کاهش موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات  لندن از جمله عواملی بودند که باعث تقویت قیمت آلومینیوم شدند. اثرات منفی تنش های تجاری آمریکا با سایر کشورها بر بازار فلزات، تغییرات (افت) قیمت نفت، نوسانات (تقویت)  ارزش دلار و افت شاخص سهام  در اغلب  بورس های  بزرگ  دنیا در برخی  از روزهای  هفته  از جمله عواملی بودند که موجب کاهش قیمت آلومینیوم گردیدند.
    در هفته مورد بررسی، متوسط قیمت نقدی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن در مقایسه با میانگین قیمت هفته قبل، 5 دلار/تن کاهش داشته است. قیمت نقدی معامله شده شمش آلومینیوم در  بورس فلزات لندن در شروع هفته (25/6/2018)، 2172 – 2171 دلار/تن و در روز پایانی هفته (29/6/2018)، 2183 – 2182/5 دلار/تن بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر