برنامه‌های گمرک برای چابهار معاف از تحریم

عصر معدن- اواسط آبان ماه بود که وزیر امور خارجه آمریکا از معافیت بندر چابهار از تحریم‌‌ها خبر داد و اعلام کرد: این اقدام در راستای کمک به توسعه اقتصادی افغانستان انجام شده است.;

برنامه‌های گمرک برای چابهار معاف از تحریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵:۰۰

    سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا اعلام کرد، اتخاذ تصمیم معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها از سوی مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین این امکان را فراهم می‌سازد که روند ساخت خطوط راه‌آهن از این بندر به افغانستان پیگیری شود و از این طریق انتقال کالاهای تحریم‌نشده ادامه پیدا کند.
    این سخنگو اظهار کرد: علاوه بر این، افغانستان اجازه خواهد داشت تا به روند واردات تولیدات نفتی از ایران ادامه دهد.
    با این تصمیم یک فرصت طلایی برای بندر چابهار شکل گرفت تا صادرکنندگان روی این منطقه متمرکز شود.
    این در حالی است که محمد آرازش مدیرعامل شرکت توسعه تجارت زندگی چندی پیش در گفت و گو با «عصرمعدن» اظهار کرد: در حال حاضر یک محوطه تمام آسفالته در بندر شهید بهشتی چابهار را در اختیار دارد که مجهز به باسکول و کلیه تجهیزات تخلیه و بارگیری است تا بتوانیم از این فرصت به خوبی در جهت توسعه صادرات مواد معدنی استفاده کنیم.
    اما بی تردید یکی از اصلی ترین موضوعات برای توسعه فعالیت‌های بندر چابهار، سرویس دهی گمرک خواهد بود. فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه معدن معتقدند در شرایط فعلی برای استفاده بهینه از موقعیت چابهار باید گمرک تسهیلاتی را برای سرویس دهی به این منطقه استفاده کند.
    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، محمدعلی به‌پور معاون فنی گمرک ایران نیز با اشاره به فرصت پیش آمده برای چابهار، اظهار کرد: چابهار ظرفیت و امکان بالایی برای توسعه در اختیار دارد به همین دلیل تصمیمات خوبی برای این منطقه گرفته شده است.
    وی بیان کرد: تمامی سازمان‌های مربوطه از بانک مرکزی تا سازمان دریانوردی به دنبال کمک به این منطقه هستند و جلساتی در این باره برگزار شده است.
    معاون فنی گمرک ایران ادامه داد: در ارتباط با چابهار گزارشی تهیه کرده‌ایم که چه اقداماتی می توان انجام داد. البته بخشی از این اقدامات مربوط به بحث لجستیک است اما ما به عنوان گمرک سرویس‌دهی های لازم را انجام می‌دهیم، یعنی کارشناسان ما در هر کجای کشور که باشند کارهای مربوط به چابهار را به صورت سیستمی انجام خواهند داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر