عاقبت جنگ تجاری ۲ اقتصاد برتر جهان چه خواهد شد؟

عصر معدن- جنگ تجاری میان ۲ اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و امریکا که در سال ۲۰۱۸ و با اعلام ترامپ به جهت درنظر گرفتن تعرفه برای محصولات چینی آغاز شد، تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و طی ماه‌های اخیر نیز تاثیرات بسیاری بر صنایع مختلف هر ۲کشور از جمله صنعت فولاد، آلومینیوم، فناوری، کشاورزی و... گذاشته است.;

عاقبت جنگ تجاری ۲ اقتصاد برتر جهان چه خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» شاید بهتر باشد در ابتدا اشاره‌ای به دلیل وضع تعرفه‌های دولت امریکا داشته باشیم. دونالدترامپ معتقد است تعرفه‌ 200میلیارد دلاری برای محصولات چین از جمله اعمال تعرفه 25درصدی فولاد و 10درصدی آلومینیوم برای حمایت معنوی از تولیدکنندگان داخلی امریکا بوده و از این طریق خواسته تا روش‌های غیرمنصفانه شرکت‌های چینی را تلافی کند. اما این پایان ماجرا نبود و سبب شد تا چین نیز این اقدام ترامپ را تلافی و برای محصولات امریکایی تعرفه وضع کند. در واقع این جدال به وجود آمده میان چین و امریکا و به دنبال آن اعمال این تعرفه‌ها از سوی ترامپ برای هم پیمان‌هایش در اتحادیه اروپا و کانادا سبب شد تا آنها در اقدامی یکپارچه به سازمان تجارت جهانی شکایت کنند.

    بر اساس آمار و اطلاعات موجود، کشور کانادا بیشترین میزان صادرات فولاد را به امریکا داشته و به عنوان یکی از هم پیمانان این کشور، زمانی‌که اعمال تعرفه واردات فولاد برایش اجرایی شد، از این اقدام ترامپ خشمگین شد و به سازمان تجارت جهانی اعتراض کرد.
    از سوی دیگر وجود کارخانه‌های تولیدکننده محصولات امریکایی که در چین فعال بودند نیز با وضع تعرفه‌های ترامپ با مشکل روبرو می شوند، زیرا ارسال محصولات آنها نیز از چین به امریکا با تعرفه روبرو خواهد گشت و صرفه اقتصادی تولید را برای آنها بسیار کم می‌کند، همین امر نیز سبب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان امریکایی به تصمیم ترامپ اعتراض کنند و خواستار تغییر مواضع وی شوند. این موارد در حالی مطرح می‌شود که تا قبل از شروع و اعمال تعرفه‌های ترامپ، چینی‌ها با شدت بیشتری نسبت به صادرات محصولاتشان را به امریکا بفرستند تا مشمول تعرفه‌های این کشور نشوند.

    نکته جالب اینجاست که روسای جمهور هر 2کشور به ویژه چین در تلاش هستند تا این مساله را به گونه‌ای رفع کنند و تعرفه‌ها را به حداقل رسانده یا آن را به صفر برسانند و در این راه نیز تا کنون جلسات بسیاری برگزار کرده اند، به این شکل که "شی جی پینگ" رییس جمهور چین با "دونالد ترامپ" رییس جمهور امریکا مذاکراتشان را ادامه دادند تا اینکه نتیجه آن آتش بس 90 روزه میان دو کشور شد و تصمیم گرفتند تا در ادامه راه با بررسی شرایط و تغییر سیاست‌های تجاری دوباره صلح تجاری را برقرار کنند. از سوی دیگر، علاقه و تمایل چین برای نگهداشتن بازار خوب امریکا برای کشورش است که سبب شد حتی در نامه‌ای که به مناسبت تبریک سال نو به دونالدترامپ نوشته بود به روابط دیپلماتیک 40 ساله میان 2کشور اشاره کرده و ابراز امیدواری برای تمام شدن این جنگ را مطرح کند.
    در واقع تلاش برای بازگرداندن آرامش تجاری میان امریکا و چین، به نظر می‌رسد به نفع 2کشور باشد و چین می‌تواند با کمی تغییر سیاست‌هایش یا همان موضوعی که ترامپ از آن با عنوان عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی یاد می‌کند، زمینه را برای آتش بس همیشگی میان دو کشور فراهم کند.
    به عقیده کارشناسان بین المللی دولت رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، تعرفه های واردات کالاهای چینی را به منظور اعمال فشار بر پکن برای رفع اشکالات تجاری بین دو کشور، اعمال کرده و قصد ندارد تا زمان بدست آوردن مطالباتش از روشی که در پیش گرفته دست بردارد. در واقع این یک فرآیند اجرایی است که تاکیدی بر معاملات تجاری غیر معمول برخی کشورهاست که مورد تایید ترامپ نبوده و سبب شده تا به نوعی تحریم اقتصادی  و تنبیهی را برای چین در نظر بگیرد.

    طبق آخرین اطلاعات بدست آمده، استیون منوچین وزیر خزانه داری امریکا قصد دارد به پکن سفر کرده و دوره جدیدی از مذاکرات را برای بررسی تعرفه ها اغاز کنند، چرا که بر اساس شروط اعلام شده از سوی امریکا، در صورتی که چین تغییری در سیاست تجاری خود اعمال نکرده باشد تعرفه های امریکا افزایش خواهد یافت. چراکه دونالد ترامپ بازهم تهدید کرده که اگر طرفین به توافق نرسند تعرفه واردات کالا که برای محصولات چینی به میزان 200میلیارد دلار بود را از 10 درصد فعلی به 25 درصد برساند.( نکته قابل تامل اینجاست که قبل از برگزاری جلسات و مذاکرات رییس جمهور امریکا گفته بود قصد دارد برای تمامی محصولات چین تعرفه اعمال کند و رقم تعرفه را به 500میلیارد دلار برساند)

    فولاد، فلز استراتژیک
    فولاد که یکی از محصولات استراتژیک در جهان است و چین نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده این فلز در جهان شناخته می شود، تاکنون توانسته بسیاری از کشورها را به عنوان بازار صادراتی خود در اختیار داشته باشد، اما در این میان مواردی همچون وضع تعرفه از سوی دولت ترامپ در امریکا و از سوی دیگر وضع قوانین زیست محیطی این کشور که تولیدکننده های فولادی را مجبور کرده میزان تولیدشان را کاهش دهند یا اینکه کارخانه هایشان را به سمت تعطیلی ببرند آثار مختلفی بر صنعت فولادسازی در جهان داشته و موجب شده تا میزان مصرف این کشور برای مواد اولیه همچون سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و ... تغییر کند و بازار جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که چین به عنوان یکی از تعیین کنندگان قیمت محصولات و مواد معدنی در جهان بوده و دلیل آن بالا بودن میزان مصرف این کشور است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر