در نشست خبری خانه معدن ایران مطرح شد

روزی ۱۰۰۰میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود

عصر معدن- نشست خبری هیات مدیره خانه معدن ایران به مناسبت بزرگداشت دهه صنعت و معدن با محوریت بخش معدن و خودکفایی داخلی در محل خانه معدن ایران برگزار شد.;

روزی ۱۰۰۰میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر معدن، رییس خانه معدن ایران، از جهالت اقتصادی حاکم در کشور که همه بخش‌ها از آن رنج می برند اشاره کرد و گفت: امریکا از برجام خارج شد اما به این معنا نیست که درهای دنیا به روی ما بسته شده است. اما در این میان مذاکرات بخش خصوصی انجام می شود.

    محمدرضا بهرامن با بیان این مطلب در ادامه گفت: امروزه بخش خصوصی ما از قدرت بالایی برخوردار است و با شرکت های خارجی ارتباط داشته و می توان با قرار گرفتن درکنار دولت نیازهای خود را مطرح می کند.

    وی افزود: امروزه در جهان، حضور بخش خصوصی در مذاکرات سیاسی در کنار دولت تعریف شده است. اکنون با خروج امریکا از برجام، ما می توانیم با شرکت های خصوصی درکشورهای کوچک و متوسط اروپایی وارد همکاری شویم کما اینکه این اقدام نیز انجام شده و با برخی از این شرکت‌ها وارد مذاکره شده ایم. البته مراودات ما باید مداوم و مهندسی شده باشد.

    بهرامن افزود: ما به عنوان تشکل ها باید ارتباط خود را با کشورهای اروپایی و آسیای دور برای تامین مایحتاج و عرضه تولیدات گسترش دهد. زیرا برخی از این کشورها ارتباطی با امریکا ندارند و آسیب پذیری آنها صفر است و برای مشکلی برای ورود به بازار ما ندارند.

    به گفته بهرامن، امروز واحدهای کوچک و متوسط ما با واحدهای کوچک و متوسط اروپایی ارتباط دارند و این وظیفه تشکل هاست که از وضعیت موجود استفاده کنند. ما نمی خواهیم نگاه نا امیدانه داشته باشیم. بلکه باید با شرایط موجود به کار خود ادامه دهیم.
    وی با اشاره به خروج برخی از شرکت‌های اروپایی از ایران نیز گفت: شرکتی همچون دنیلی که از کشور خارج شد به دلیل حفظ منافع خود این کار را انجام داد اما ما نباید دست از کار برداریم. بلکه باید به دنبال سرمایه گذاران و شرکت‌های جایگزین باشیم.

    وی در ادامه به میزان سرمایه موجود در کشور و میزان نقدینگی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار روزی 1000میلیارد تومان به نقدینگی کسور اضافه می شود و این در حالی است که بخش تولید کشور نیازمند سرمایه گذاری است.

    بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز که در این نشست خبری حضور داشت معتقد بود شرکت های اس ام ای در دیگر کشورها به شکل قابل قبولی در حال فعالیت هستند و اقتصاد بسیاری از کشورهای اروپایی به واسطه آنها پابرجاست.
    وی در ادامه گفت: در واقع بیشتر شرکت‌های بزرگ در جهان امریکا در ارتباط هستند اما شرکت‌های کوچک و متوسط اینگونه نیستند و ما می‌توانیم با این دست از شرکت‌ها وارد مذاکره شویم. کما اینکه اکنون این کار را انجام داده ایم.
    به گفته شکوری، بخش خصوصی نمی تواند اشتغال خود را متوقف کند البته این کار هزینه‌های تولیدکنندگان و فعالان بخش معدن را افزایش خواهد داد. چون مجبور به واردات تجهیزات و قطعات از کشورهای مختلف می شوند.

    رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: امروز باید مناسبات شکل بگیرد و این کار باید از طرف دولت و بخش خصوصی انجام شود.
    شکوری در ادامه سخنانش به موضوع نقدینگی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: ما اکنون 400میلیارد دلار نقدینگی در کشور داریم که وارد مدار تولید نمی شود و این در حالی است که بخش های مختلف تولیدی در کشور همچون معدن نیازمند ورود سرمایه هستند. به عنوان مثال اگر بخشی از این سرمایه وارد بخش معدن شود، می توان شاهد تحول عظمی در این بخش بود.

    وی همچنین در ادامه سخنانش درخصوص سامانه نیما نیز گفت: متاسفانه زیرساخت‌های این سامانه آماده نشده و پس از راه‌اندازی آن در حال تلاش برای راه‌اندازی مشکلات این سامانه هستیم     و روز به روز این مشکلات در حال حل شدن است.
    به گفته شکوری، برخی از اشکالات سامانه نیما، در ایجاد بروکراسی‌ها برای فعالان اقتصادی تاثیرگذار است.
    عضو هیات مدیره خانه معدن ایران پیشنهاد کرد که سامانه نیما برای برخی اقلام ضروری مردم اختصاص داده شود و مابقی موارد در حیطه کاری صرافی‌ها و از طریق بازار واسط انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر