ترامپ دوباره دست به کار شد

وضع عوارض روی فلزات برزیل و آرژانتین

عصر معدن- دونالد ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم از برزیل و آرژانتین عوارض وضع کرد و گفت وضع این عوارض لازم بوده و فورا اجرایی می شود.;

وضع عوارض روی فلزات برزیل و آرژانتین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ در روز دوشنبه برزیل و آرژانتین را با اعلام وضع عوارض بر واردات فولاد و آلومینیوم از این دو کشور غافلگیر کرد. مقامات این دو کشور حالا به دنبال پاسخی برای این دو اقدام آمریکا هستند.

    ترامپ گفت: وضع این عوارض لازم بوده و فورا اجرایی می شود چون برزیل و آرژانتین ارزش ارزهای خود را به شدت پایین آورده‌اند که برای کشاورزان آمریکایی خوب نیست.

    در واقع عکس این ادعا صادق است: برزیل و آرژانتین فعالانه سعی در تقویت ارزهای خود در برابر دلار دارند. تحلیلگران می گویند ریشه این تصمیم ترامپ در پیامدهای سیاسی داخلی جنگ تجاری ترامپ با چین است.

    جنگ تجاری به رقابت پذیری محصولات کشاورزی آمریکا آسیب رسانده و باعث شده رقبای برزیلی و آرژانتینی آنها درآمد بالایی از چین بدست آورند.

    کیم کتچیس، سرپرست استراتژی سرمایه‌گذاری در مارتین کوری گفت:« این اقدام برای بسیاری از برزیلی ها مثل انتقام می ماند چون کشاورزان دانه های سویای برزیل جای فروش دانه های سویای آمریکا به چین را گرفته‌اند و سود زیادی از جنگ تجاری چین و آمریکا برده اند».

    ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل که طرفدار ثابت شده ترامپ است و همواره خواستار روابط نزدیک‌تری با آمریکا بوده گفت با همتای آمریکایی خود در این مورد صحبت می کند.

    بولسونارو گفت:« من این اقدام را یک حرکت تلافی‌جویانه نمی دانم. من از ترامپ می خواهم این عوارض را بردارد و مطمئنم که او گوش می دهد».

    وزارت امور خارجه آرژانتین هم اعلام کرد مذاکراتش را با وزارت امور خارجه آمریکا آغاز می‌کند.

    وزارت تولید آرژانتین اعلام کرد این کشور در سال جاری تا به امروز 520 میلیون دلار فولاد و آلومینیوم به آمریکا صادر کرده و در سال گذشته  700 میلیون دلار صادرات داشته است. این وزارتخانه اعلام کرد با برزیل در تعیین یک موضع مشترک و گرفتن تصمیم مناسب همکاری می کند.

    ترامپ اولین بار در مارس 2018 بر فلزات وارداتی از برزیل و آرژانتین عوارض وضع کرد ولی این عوارض هرگز اجرایی نشدند چون این دو کشور معافیت دائم گرفته بودند.

    به نظر می‌رسد این اطلاعیه ترامپ تلاشی باشد برای تحت فشار قرار دادن برزیل و آرژانتین تا در مورد چین به او کمک کنند.

    این اتهام ترامپ که برزیل و آرژانتین عمدا ارزش ارزهای ملی خود را پایین می آورند، با انتقادات گسترده ای روبرو شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر