پلاتین هم به آتش تحریم، آب می شود

عصر معدن- قیمت پلاتین به پایین ترین سطح ۱۴ سال می رسد.;

پلاتین هم به آتش تحریم، آب می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» قیمت پلاتین به بیش از 5 درصد کاهش یافت تا با قیمت 1011 دلار به ازای هر اونس بر روی بازارهای آتی بازار نیویورک در روز دوشنبه برسد و  کمترین بهای خود  نسبت به 14 سال پیش یعنی ژوئیه سال 2004 را لمس کند.
    پلاتین همچنین با تخفیف بی‌سابقه نسبت به سکه پالادیوم به عنوان فلز خواهر، در  938دلار ثابت نگه‌داشته شد و طلا که همچنان در روز دوشنبه با قیمت جدید به قیمت 1،241 دلار در سال جدید به سر می‌برد، مبادله نمی‌کند.
    چشم‌انداز Platinum's در طول چند سال گذشته تیره شده‌است.
    از طرفی حرکت دور موتورهای احتراق داخلی - به خصوص وسایل نقلیه دیزلی -تقاضای طولانی‌مدت برای فلز را کاهش می‌دهد.
    به احتمال زیاد، احتمال یک جنگ تجاری تمام‌عیار بین آمریکا و اروپا بر سرماشین‌ها دیده شده‌است که صندوق‌های تامینی از فلز را دسته دسته رها می‌کنند.

    در بازار مشتقات، سرمایه گذاران پولی مانند صندوق های سرمایه گذاری، شرط های صعودی را در پلاتین کاهش دادند تا به پایین ترین حد خود برسد. پیش بینی می‌شود شرکت‌های بزرگ در حال حاضر بزرگترین نقطه خالص کوتاه را در اختیار دارند - شرط بندی که می تواند فلز را در آینده خریداری کند.

    بازار خودرو اتوکالتی بیش از 40 درصد از تقاضای کاربر نهایی پلاتین و تولید کنندگان خودرو در اروپا را تشکیل می دهد و دیزلی حدود 50 درصد از بازار را تشکیل می دهد (اما به عنوان یک درصد از فروش جدید کاهش یافته است) در واقع ایناها مصرف کنندگان صنعتی برتر پلاتین هستند.
    پالادیوم عمدتا در موتورهای بنزینی کاربرد پیدا می‌کند.

    تهدیدات وظایف مربوط به واردات وسیله نقلیه و بالاتر از تعرفه های فولادی و آلومینیومی که در حال حاضر توسط ایالات متحده در اتحادیه اروپا اعمال می شود، تاثیر فوری بر تقاضای پلاتین خواهد داشت.

    بلوک اروپا 43 میلیارد دلار از خودرو را در سال 2017 به ایالات‌متحده صادر کرد، در حالی که 7.2 میلیارد دلار از خودروها به سمت دیگر رفتند.
    روسیه و آفریقای جنوبی نیز با یکدیگر بین 70 تا 80 درصد عرضه جهانی PGM را کنترل می کنند. سازمان ذخیره سازی دولتی روسیه مقداری پالادیوم نامعلوم در طول دوران اتحاد جماهیر شوروی ذخیره کرده که از زمان حال به بازار عرضه می شود (بعضی ها می‌گویند که در حال حاضر از بین رفته اند).
    ساختار عرضه در سال‌های دهه 1970، زمانی که پلاتین و بعدا پالادیوم به عنوان بخش مهمی از صنعت خودروسازی جهان به کار خود ادامه داد، هیچ تغییری نکردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر