نگاهی به نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل

عصر معدن- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت برگزاری "نمایشگاه فرصت های ساخت داخل" گفت: اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفابخش اقتصاد و صنعت کشور است که به نظر می‌رسد با برگزاری نمایشگاه‌هایی از این قبیل، فرصتی برای رسیدن به هدف ایجاد می‌شود.;

نگاهی به نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش شاتا، شهباز حسن‌پور افزود: کشور ایران استعدادهای بسیار درخشان، نیروهای توانمند، متعهد و متخصصی در خود می بیند که نیازمند توجه ویژه هستند؛ برخی به اشتباه فکر می‌کنند نفت و معدن سرمایه‌های بکر کشور هستند اما در دنیای امروز نیروی انسانی هر کشور سرمایه‌های آن محسوب می‌شوند.
    وی در ادامه افزود: باتوجه به شرایط پیش آمده بعد از تحریم‌ها همه مسئولان کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید تلاش در جهت شناسایی و رشد استعدادها و اصلی‌ترین سرمایه‌ای که می‌تواند نوآوری و خلاقیت ایجاد کند، حرکت کرد.
    حسن‌پور  ادامه داد: برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» یک گام موثر در شناسایی این سرمایه‌های عظیم کشور است که علاوه بر ایجاد ظرفیت های جدید برای تولید کنندگان، می‌تواند زمینه‌ای برای کشف استعدادهای جوان کشور در زمینه‌های مختلف باشد.
    نماینده مردم سیرجان در مجلس دهم با یادآوریس تاکیدات وفرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، گفت: در سال جاری شاهد آن هستیم که مسئولان نسبت به سال های گذشته رویکردی بهتر به اقتصاد مقاومتی دارند و به سراغ آن رفتند؛ چراکه اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشورمان است. از این‌روی برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» کار اثربخشی در زمینه پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی است که در سال‌های گذشته می‌بایست به دنبالش می‌رفتیم.
    وی در ادامه با تاکید بر ایجاد ارتباط سازنده ترمیان دانشگاه و صنعت، گفت: در سال‌های گذشته چندان به بحث کاهش فاصله میان دانشگاه و صنعت رسیدگی نشده و در دانشگاه‌ها بحث مدرک‌گرایی رونق گرفته است. اما نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» فرصتی است که این فاصله از بین برود و زمینه‌های شغلی مناسبی به پژوهشگران جوان دانشگاهی معرفی شود که هم رونق تولید با پشتکار جوانان ایرانی میسر شود و هم چالش بیکاری به میزان قابل توجهی کاهش  می یابد. در نتیجه امیدوار هستم این نمایشگاه نقطه آغاز خوبی برای پیوند صنعت و دانشگاه باشد.
    عضو کمیسیون برنامه بودجه ضمن تحسین اقدام پسندیده برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید»  گفت: کاری که آغاز شده بسیار ضروری و برای درمان اقتصاد کشور حیاتی است اما باید توجه داشته باشیم که صرف برگزاری نمایشگاه نمی‌تواند انتظارات عموم جامعه از خودکفایی صنعتی و اقتصادی را برآورده کند.
    وی افزود: امیدوار هستیم که این رویداد که متناسب با نیاز روز کشور رخ داده است، مورد حمایت جدی سایر دستگاه های دولتی قرار بگیرد تا بحث برگزاری آن تداوم یابد چراکه زمانی می‌تواند این نمایشگاه تاثیر بیشتری در حوزه‌های اثر خود داشته باشد که تکرارپذیر بوده و صرفاً با یک بار برگزاری به دست فراموشی سپرده نشود.
    نماینده سیرجان در پایان گفت: در مجموع نمره قابل قبولی به این نمایشگاه می‌توان داد به ویژه در حوزه حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا، چرا که همانطور که از نام این‌ها معلوم است، جدید هستند و باید با حمایت و توجه به بالندگی برسند که این نمایشگاه فرصت خوبی برای حضور و بروز این فعالیت‌ها ایجاد کرد.

    نماینده مردم آستارا در مجلس دهم:

    برگزاری نمایشگاه‌ها مرحله عملیاتی کردن وعده‌هاست
    عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» از آن جهت بسیار خوب و مفید است که با این رویکرد نشان می‌دهیم وعده‌هایمان در حد شعار نمانده و در حال عملیاتی کردن آن‌ها هستیم.
    ولی داداشی در خصوص داخلی‌سازی صنایع و رونق تولید افزود: تا زمانی که در بحث قطعات و تجهیزاتی که در فرآیند تولیدات صنعتی به آن ها نیازمند هستیم، خودکفا نشویم همواره باید به واردات چشم بدوزیم که مطمئناً این روش ره به جایی نخواهد برد.
    وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه‌ها بسیار خوب و مفید است زیرا با این رویکرد نشان می‌دهیم که وعده‌هایمان در حد شعار نمانده و در حال عملیاتی کردن آن‌ها هستیم. در همین راستا، وزارت صمت باید از شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاران، مخترعان و نخبگان حمایت کند
    داداشی تاکید کرد: اگر نخبگانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند حمایت نشوند، امیدی به پیشرفت صنعت کشور نیست. مهمترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها عدم توان مالی برای ادامه فعالیت است لذا ضرورت دارد که همه وزرا به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه خود توجه ویژه داشته باشند.

    نماینده مردم آستارا در مجلس دهم، تصریح کرد: وزارتخانه‌های مختلف اعم از وزارت اقتصاد و دارایی، جهادکشاورزی، علوم و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بایستی در این راستا همگی دست به دست هم دهند تا نخبگانی که می‌توانند مهندسی معکوس را انجام دهند حمایت شوند و به نحوی نقطه اتصال علم با تولیدکنندگان رقم بخورد، زیرا تنها راه گذر از بحران تحریم، تولید علم و دانش است.

    وی اظهار داشت: اگر تولید به معنای واقعی در کشور اتفاق بیافتد حتماً وضعیت اشتغال اوضاع بهتری به خود خواهد گرفت و از طرفی این رویکرد باعث خواهد که دیگر ارز بی‌رویه‌ای برای واردات از مملکت خارج نشود.
    داداشی در پاسخ به اینکه رونق تولید چقدر می‌تواند کشور را به سمت صادرات‌محوری و ارزآوری سوق دهد گفت: بسیاری از محصولات وارداتی از بسترهای لازم برای تولید در داخل برخوردار نیستند که برای خودکفایی در این حوزه‌ها نیاز به کار و تلاش فراوانی است و باید بدانیم که برای رسیدن به این هدف باید از یک نقطه‌ای کار را شروع کنیم. اما امکان تولید برخی محصولات در داخل کشور وجود دارد که اگر تولیدکنندگان آن بخش‌ها تقویت شوند حتماً می‌توانیم به ارزآوری در آینده امیدوار باشیم.

    عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بسیاری از محصولات تولید داخل، استانداردهای بین‌المللی را ندارند که بایستی تولیداتمان را مطابق استانداردهای جهان پیش ببریم تا بتوانیم محصولات خود را در عرصه بین‌المللی صادر و ارزآوری کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر