اقتصاد ایران باید متحول شود

عصر معدن- رییس انجمن سنگ آهن در پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن گفت: اقتصاد ایران مانند برنامه سوم و چهارم نیازمند تحولات مبنایی است.;

اقتصاد ایران باید متحول شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، مهرداد اکبریان در این همایش اظهار کرد: شرایط فعلی ایران کمی مجزا از سال های قبل است و مشکلات پیچیده تر شده است. یعنی  هم باید به دنبال حل مسائل داخلی باشیم و هم نگران مسائل بین المللی.
    وی ادامه داد: اگر برنامه صحیحی در کشور برای توسعه معدن در نظر گرفته شده باشد و در آن به بخش خصوصی اعتماد شده و کار را به این بخش واگذار شود، می توان شاهد اتفاقات خوب بود، زیرا در نهایت بخش خصوصی از این کار سربلند خواهد بود و می تواند در تامین ماده اولیه صنعت کشور نقش تاریخی خود را ایفا کند.
    به گفته وی، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برنامه های توسعه برای کشور تدوین شده است که نقطه عطف آن برنامه سوم توسعه است. در این برنامه به سازمان های توسعه ای توجه ویژه ای صورت گرفت.
    اکبریان ادامه داد: نبود نهادهای توسعه ای می تواند کشور را با مشکل همراه کند در نتیجه شاخص ترین تصمیم ایجاد حساب توسعه ارزی بود که بعدها به صندوق توسعه ارزی تغییر نام داد. این برنامه نقطه عطف در میان برنامه های توسعه ای بود که زمینه توسعه را فعال کرد. اما  برنامه چهارم توسعه ادامه دهنده برنامه سوم نبود. پرداخت نادرست یارانه و دیگر تصمیمات باعث شد  فاصله قیمتی های اسمی و واقعی برخی کالاهای استراتژیک افزایش یابد.
    وی در ادامه افزود: شاید این سوال مطرح است که امروز در چنین همایشی به جای پرداختن به برنامه های همایش چرا به مرور برنامه های توسعه ای پرداخته ایم. دلیل آن است که اقتصاد ایران مانند برنامه سوم و چهارم نیازمند تحولات مبنایی است.
    رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در بخشی دیگر از صحبت های خود به اصل 44 قانون اساسی اشاره داشت و گفت: پس از اجرای اصل 44 از میزان تهمت ها به بخش خصوصی کاسته شد.
    اکبریان تصریح کرد: معدن بخش غیر قابل چشم پوشی در اقتصاد ایران است. سهمی که معدن در اشتغال زایی ارز آوری و....در اختیار دارد بر هیچ کسی پوشیده نیست. تلاش معدنکاران در حفظ محیط زیست نیازی به هیچ شاهد و مدرکی نیست.
    وی افزد: باید تاسف خورد با وجود چنین نقشی هنوز به خام فروشی متهم می شویم. عجیب است که در موارد متعددی پس از آنکه با سختی می توانیم مسئولان دولتی را نسبت به تصمیم های غیر کارشناسی متقاعد کنیم ناگهان با اتفاقات عجیب تر مواجه می شویم. این اتفاق ها مشکلات بسیاری را به همراه دارد.
    به گفته اکبریان، بخش خصوصی سهمی در تصمیم گیری ها در برنامه های میان مدت و بلند مدت ندارد. امروز زمان آن رسیده است که بدانیم هر وارداتی بد نیست و هر صادراتی لزوما نیازمند تشویق نیست.
    وی افزود: اکنون وقت آن است که نمایندگان مجلس توضیح دهند در شرایطی که صادرات سنگ آهن موضوعیت ندارد چطور موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن مطرح است.
    اکبریان تاکید کرد: هیچگاه مثل امروز استفاده از ظرفیت های کوچک و متوسط در بخش مهم نبوده است. امروز باید مسئولان این  معادله مبهم را حل کنند که چطور برای سنگ آهن هیچ برنامه ای ندارد در حالی که برای هر تن فولاد 3 تن سنگ آهن نیاز است .
    رییس انجمن سنگ آهن در پایان بیان کرد: اکنون دوران بخش خصوصی است و  باید باورمان کنند. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه ای به بخش خصوصی داشته اند و تشکیل ستاد زنجیره فولاد یکی از این موارد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر