رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در دیدار با سرپرست استانداری خراسان رضوی:

صیانت از مواد معدنی، از اولویت‌های اصلی ماست

عصر معدن- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در دیدار با سرپرست استانداری خراسان رضوی، ضمن تاکید بر هدایت نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به بخش معدن، از صیانت از موادمعدنی، هوشمند سازی و جذب بخش خصوصی به عنوان سه اولویت اصلی سازمان نظام مهندسی معدن نام برد.;

صیانت از مواد معدنی، از اولویت‌های اصلی ماست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در دیدار با سرپرست استانداری خراسان رضوی، ضمن تاکید بر هدایت نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به بخش معدن، از صیانت از مواد معدنی، هوشمند سازی و جذب بخش خصوصی به عنوان سه اولویت اصلی سازمان نظام مهندسی معدن نام برد.

    نقدینگی بالا یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور
    داریوش اسماعیلی ضمن دیدار و گفتگو با سرپرست استانداری و تعدادی از معاونین وی و تشریح مسائل روز بخش معدن و صنایع معدنی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات و معضلات اصلی اقتصاد کشور ما نقدینگی بالا و سرمایه‌های سرگردان است.
    بیش از هزار و هفتصد هزار میلیارد نقدینگی در دست مردم است که اگر این عدد و رقم به هر بخشی وارد شود مانند سیل و بهمن ویران می‌کند.

    فواید سرمایه‌گذاری در بخش معدن

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ادامه، به گرانی سکه، ارز و خودرو در کشور، اشاره کرد و گفت: خودرو در حال حاضر به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است در صورتی که باید کالایی باشد که همه مردم کشورمان بتوانند از آن استفاده کنند و در واقع این یکی از بزرگترین معضلات کشور است.
    اسماعیلی در ادامه اضافه کرد: خرید سکه به هیچ عنوان سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود اما سرمایه‌گذاری در معادن علاوه‌بر اینکه ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی را ایجاد می‌کند، ارزش افزوده فوق العاده پایداری دارد.

    هدایت سرمایه‌های سرگردان به بخش معدن

    رئیس نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به تمرکز مجلس و برنامه ششم در بخش معدن، اظهار کرد: همه مسئولان باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند و تمرکز شایسته‌ای بر بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشند تا بتوانیم بخشی از سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان در کشور را به بخش معدن و صنایع معدنی سوق دهیم.

    اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: بحث‌های اقتصادی و سرمایه گذاری با شعار و سخنرانی پیش نمی‌رود و باید بستر را بگونه‌ای فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران به این سمت تمایل پیدا کنند و برای این کار باید مشوق‌های مختلف و قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران در این حوزه ایجاد کرد.

    تمرکززدایی از تصمیم‌گیری‌ها در بخش معدن

    رئیس نظام مهندسی معدن کشور در ادامه به مشکلات بخش معدن در حوزه تصمیم‌گیری پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در کشور ما تمرکز در تصمیم گیری‌ها است، به عنوان مثال اگر در این حوزه بخشنامه‌ای تصویب شود که، اگر در صد متر مربع درختی وجود داشت نباید آن را قطع کنید همین موضوع و مصوبه باید در جنگل‌های گلستان اجرا شود و در بخش کویری کشور نیز باید اجرا شود.
    در واقع هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود باید کاملا متناسب با استاندارد آن استان اجرا شود و به همین دلیل تصمیم به تشکیل شورای معادن استان‌ها گرفته شد.

    تشکیل شورای معادن استان‌ها

    اسماعیلی در ادامه این دیدار که تعدادی از معاونین و مدیران کل استانداری خراسان رضوی نیز حضور داشتند به تشکیل شورای معادن استان‌ها پرداخت و تصریح کرد: تمام جهت‌گیری‌ها و تصمیمات در بخش معادن باید در شورای معادن انجام شود که متاسفانه در برخی از استان‌ها، صرفا تصمیمات کوچک در این شوراها مطرح می‌شود و مسئولان از داشتن یک نقشه راه معدنی برای استان خود، غافل شده‌اند.
    وی به تهیه و تدوین نقشه راه معدن توسط دبیرخانه شورای معادن اشاره کرد و گفت: توقع ما این است که استان‌ها نقشه راه معدن داشته باشند و آن را جدی بگیرند و آن را عملیاتی کرده و حتی از سایر استان‌ها نیز سبقت بگیرند که سرانجام این رویکرد، ارتقا و پیشرفت بخش معدن کشور است.

    سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی دولت در بخش اکتشاف

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور ادامه داد: 30 درصد بند پ ماده 43، در بودجه 97، 800 میلیارد و در سال 98 هزار میلیاد تومان دیده شده و این بدین معنا است که 20 درصد منابع داخلی و 30 درصد از منابع زمین شناسی را در بخش اکتشاف وارد کنیم و در واقع در سال 97 بالغ بر 500 میلیارد تومان توسط دولت در بخش اکتشاف سرمایه گذاری شود.
    وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به این موضوع، شورای معادن استان‌ها باید با برنامه و جدیت راه خود را ادامه دهند و در واقع تعیین‌کننده خط مشی‌ها در حوزه معدن باشند.

    صیانت از مواد معدنی

     اسماعیلی در ادامه این دیدار که با حضور تعدادی از معاونین و مدیران کل استانداری خراسان رضوی و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی معدن این استان برگزار شد با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی معدن تنها تشکل مردم نهادی است که قانون مختص به خود و اهداف تعیین شده دارد، به اولویت های این سازمان پرداخت و اظهار داشت: اولویت اول سازمان نظام مهندسی معدن کشور صیانت از مواد معدنی است زیرا مواد معدنی تجدیدناپذیر است و در اکتشاف نیز چیزی تولید نمی کنیم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ادامه تصریح کرد: در قانون نظام مهندسی معدن آمده است، برای بهره‌برداری از هر معدنی بهره‌بردار یا مالک معدن باید حداقل یک نفر را بعنوان کارشناس در کنار خود داشته باشد که پروانه صلاحیت خود را از سازمان نظام مهندسی معدن گرفته باشد و این موضوع فرصت را برای نظارت ما بر معادن کشور فراهم می‌کند.

    اسماعیلی با اشاره به اینکه، هوشمند سازی مجموعه نظام مهندسی معدن و معادن کشور، اولویت دوم سازمان نظام مهندسی معدن است، تصریح کرد: فساد مالی در دولت‌های مختلف خودنمایی می‌کند که برای حل آن تنها 2 راه وجود دارد، ابتدا اینکه رسانه‌ها در بیان نظرات خود آزاد باشند و دوم اینکه همه موارد و مسائل بخش معدن، الکترونیکی و آنلاین باشد.
    وی ادامه داد: بعنوان مثال در بخش معدن، پروانه‌های بهره‌برداری معادن به نام خانم‌های خانه‌دار ثبت شده که در این حوزه هیچ تخصصی ندارند و این مشکل تنها بدلیل عدم شفافیت شکل گرفته است.

    جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه به اولویت سوم این سازمانپرداخت و اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و عجین شدن بخش خصوصی با این حوزه، سومین اولویت سازمان نظام مهندسی معدن محسوب می‌شود و باید زمینه و بستری را فراهم کنیم که بخش خصوصی در این حوزه ورود کند.

    استان خراسان یکی از بهترین استان‌ها در بخش معدن

    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در پایان اظهارات خود با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی یکی از بهترین استان‌ها در بخش نظام مهندسی معدن است، اظهار داشت: 37 هزار نفر عضو نظام مهندسی معدن در کشور وجود دارد که 3 هزار و 130 نفر از آن‌ها در استان خراسان رضوی هستند و به سبب ایجاد اشتغال و سودرسانی در بخش‌های دولتی و خصوصی، تفاهم‌نامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف همچون سازمان زمین شناسی، وزارت نیرو، صندوق بیمه معادن و چند دستگاه دیگر داریم که با توجه به این موضوع می‌توانیم در بخش‌های نظارتی و آموزشی وارد و اقدامات مفید و موثری را در حوزه‌های طراحی، نظارتی، پژوهش و آموزشی انجام دهیم.
    تاکید سرپرست استانداری خراسان بر سرمایه‌گذاری در بخش معدن

    در ادامه این مراسم، سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز به ارائه توضیحاتی در حوزه معدن پرداخت و تاکید کرد جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن باید توسط سازمان نظام مهندسی معدن صورت گیرد.
    قربان میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در روستاها بدین صورت در قانون مطرح شده است که 15 درصد حقوق دولتی باید در منطقه‌ای هزینه شود که معدن در آن وجود داشته، اظهار داشت: زمانی که یک روستایی در وضعیت نامساعد قرار دارد و ایجاد معدن در روستای وی سبب بروز ضرر و زیان شده است، قطعا در سرمایه‌گذاری بخش معدن همکاری نمی‌کند اما در صورتی که احداث معدن بتواند برای روستا و روستاییان آبادانی به همراه داشته باشد، قطعا از سرمایه‌گذاری و احداث معدن استقبال خواهد کرد.

    در این دیدار علاوه‌بر داریوش اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور و قربان میرزایی سرپرست استانداری خراسان رضوی،  ترشیزیان رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی، قربانی معاون عمرانی استانداری خراسان، میرشاهی مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان، رسولیان مدیر دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان و سید علیرضا نسب‌الحسینی مسئول برنامه‌ریزی عمرانی استانداری و عضو هئیت مدیره نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر