محققان به کمک صنعت آلومینیوم می آیند

عصر معدن- از آنجایی که ظرفیت کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی به ظرفیت "آسیاها" بستگی دارد، از این رو گروهی از محققان دانشگاه تربیت مدرس با انجام مطالعاتی بر روی آسیاهای ۳ چمبره یکی از شرکت‌های تولیدکننده آلومینا موفق به ارائه راهکاری برای افزایش ظرفیت این سیستم شدند، ضمن آنکه این راهکار موجب کاهش ۱۱ درصدی مصرف انرژی در این دستگاه‌ها شده است.;

محققان به کمک صنعت آلومینیوم می آیند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، زهرا بهری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مجری طرح با بیان اینکه آسیای گلوله‌ای شرکت آلومینای ایران (جاجرم) تنها آسیای گلوله‌ای سه چمبره‌ای "تر" در ایران است، گفت: مابقی آسیاهایی موجود از نوع آسیاهای خشک هستند، از این رو دامنه اطلاعات در زمینه این نوع آسیاها در کشور کم بود؛ لذا برای مطالعه بر روی این نوع آسیاها نیاز به کسب اطلاعات بیشتر بود.

    وی در عین حال با تاکید بر اینکه ظرفیت کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی رابطه تنگاتنگی با ظرفیت‌ آسیاها دارد، اضافه کرد: در صورتی که ظرفیت آسیاها افزایش یابد، ظرفیت کارخانه‌ها نیز افزایش خواهد یافت؛ چراکه خوراک ورود به کارخانه از طریق آسیاها تامین می‌شود و هر نوع نقص در مدار می‌تواند بر ظرفیت کل کارخانه اثرگذار باشد.

    بهری با تاکید بر اهمیت خروجی آسیاها و توزیع ابعاد دانه‌بندی آنها به‌ویژه در فرآیندهای پایین‌دستی، افزود: توزیع دانه‌بندی به بهینه‌سازی آسیاها بستگی دارد، از این رو پارامترهای آسیاها باید به گونه‌ای بهینه شوند که ذرات خروجی از آسیا بتواند فرآیند پایین‌دستی را تسهیل کند.

    این محقق ادامه داد: از سوی دیگر بیشتر مصرف انرژی در کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی تحت تاثیر مواد معدنی قرار دارد و در صورت بهینه‌کردن عملکرد آسیاها می‌تواند مصرف انرژی را در این کارخانه‌ها کاهش دهد. لذا در این مطالعات باید می‌فهمیدیم که آسیاهای 3 چنبره این شرکت امکان افزایش ظرفیت را دارند یا خیر.

    مجری طرح، تناژ ورودی آسیاهای 3 چنبره این شرکت را 45 تن در ساعت ذکر کرد و یادآور شد: این شرکت درصدد بود تا با افزایش ظرفیت آسیاها، یکی از آسیاها را از مدار خارج کند. این امر موجب کاهش هزینه‌های تعمیرات و همچنین مصرف انرژی می‌شود، ضمن آنکه دانه‌بندی خروجی حفظ شود که برای این منظور پارامترهای عملکردی آسیاها مورد بررسی قرار گرفت.

    انجام عملیات بهینه‌سازی آسیای 3 چنبره

    وی بررسی توان فعلی و توان بعد از افزایش ظرفیت را از جمله مراحل اجرای این مطالعات عنوان و خاطر نشان کرد: بر اساس مدل‌های تجربی و مدل‌های موجود دریافتیم که این آسیاها امکان افزایش ظرفیت را خواهند داشت و بعد از آن آسیاها را در مدت 3 ماه مورد پایش قرار دادیم و تمام نواقص آن را مورد مطالعه قرار دادیم و بر اساس نتایج به دست آمده توانستیم راهکارهایی برای افزایش ظرفیت آسیا 3 چنبره ارائه دهیم.

    بهری، تغییر درصد جامد خوراک ورودی، پرشدگی گلوله، توزیع گلوله، تغییر پارتیشن وال‌های داخل آسیا، اضافه کردن کمک خردایش (اضافه کردن مواد شیمیایی به مواد معدنی)، جایگزینی هیدروسیکلون با کلاسیفایر، تغییر لاینرها، اضافه کردن سنسور پرشدگی و اضافه کردن HPGR در مدار را از جمله تغییرات اعمال شده در آسیاهای 3 چنبره ذکر کرد که موجب افزایش ظرفیت این دستگاه‌ها شده است.
    وی HPGR را دستگاه‌های کمک خردایشی دانست که در ابتدای مدار قرار می‌گیرد تا ذرات را بیشتر خرد کند و از این طریق می‌تواند ظرفیت مدار تولید کارخانه را افزایش دهد.

    عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، با تاکید بر اینکه در این مطالعه تاثیر تغییر درصد جامد در مقیاس صنعتی انجام شد، خاطر نشان کرد: نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش درصد جامد تا 57 درصد، علاوه بر اینکه انرژی مصرفی تا 11 درصد کاهش می‌یابد، درصد ذرات بزرگتر از 90 میکرون محصول در محدوده مجاز فرآیند پایین‌دستی و کمتر از 15 درصد است.
    وی همچنین از موفقیت در افزایش ظرفیت آسیا 3 چنبره خبر داد و گفت: با تغییرات اعمال شده توانستیم ظرفیت آسیا را از 45 تن بر ساعت به 50 تن بر ساعت افزایش دهیم.

    وی با تاکید بر اینکه ما تاکنون موفق به افزایش ظرفیت 11 درصدی آسیا سه چنبر شرکت آلومینای ایران شدیم، یادآور شد: با این افزایش ظرفیت، توزیع  دانه‌بندی آسیا در حد مطلوب انحلال واحد پایین‌دستی حفظ شد و مشکلی نیز برای فرآیند فرآوری ایجاد نشد.

    بهری هدف اجرای این طرح را افزایش ظرفیت آسیاها به 52 تن بر ساعت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تیم تحقیقاتی ما در جاجرم مشغول اعمال تغییرات جدید بر روی پرشدگی و توزیع گلوله‌ها هستند تا ظرفیت 50 تن بر ساعت به 52 تن بر ساعت ارتقا یابد.
    به گفته این محقق، این آسیاها با ظرفیت 45 تن بر ساعت تولید شده و با اعمال تغییرات، ظرفیت آن به 50 تن بر ساعت افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر