خانه معدن با هدف تامین منابع مالی پایدار معادن در سیستان و بلوچستان اقدام می‌کند

از صفر تا ۱۰۰ معدن مس را احیا می‌کنیم

عصر معدن- استان سیستان و بلوچستان از نظر ساختار زمین شناسی در کمربند فلززایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد، قرارگرفته است. وجود پتانسیل بالای منطقه در ذخایر معدنی از سنگ‌های تزیینی تا ذخایر فلزی، نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی ، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت،گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگ‌های ساختمانی به ویژه گرانیت و مرمر، همچنین پتانسیل‌های معدنی حوزه تفتان، به سرمایه‌گذاران در تمامی زمینه‌های فرآوری مواد معدنی امکان سرمایه‌گذاری می دهد.;

از صفر تا ۱۰۰ معدن مس را احیا می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶:۰۰

    محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در گفت و گو با «عصرمعدن» با اشاره به میزان ذخایر استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: بیش از 720 میلیون تن از ذخایر معدنی شناسایی شده سیستان و بلوچستان دارای پروانه بهره‌برداری و 380 میلیون تن نیز آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است. طرح آنتیموان، فولاد مکران چابهار، مس چهل کوره، اکتشافات 85 هزار کیلومتری نیز در سطح استان و سایر موارد از جمله پتانسیلهای این استان معدن خیز است.
    وی ادامه داد: ما باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های نمایندگی خانه معدن استان سیستان و بلوچستان و خانه معدن ایران، اقدامی عملی در این راستا انجام دهیم. درنتیجه درصدد هستیم تا بمنظور توسعه میزان تولید در کشور و کمک به اشتغال در مناطق محروم، با هدف تامین منابع مالی پایدار معادن در این استان و با لحاظ استانداردهای کنترل کیفی بتوانیم به توسعه میزان تولید و از طریق احیا و بازسازی یکی از معادن کوچک مقیاس در استان اقدام کرده و کل زنجیره‌ فعالیت‌ معدنی در یکی از معادن مس استان را از صفر تا 100 برعهده گرفته و با احیای این معادن، با توجه به وابستگی طولی هریک از حلقه‌های زنجیره معدنکاری به یکدیگر در میزان سرمایه‌گذاری‌های حلقه‌های پسین مهندسی شده تر وکارشناسانه تر عمل کنیم.
    به گفته بهرامن، امروز اقتصاد کشور شرایط ویژه و حساسی دارد اما وضعیت کسب و کار با رفع مشکلات تولید، بهبود پیدا می کند.
    رییس خانه معدن ایران افزود: اجرای این طرح با همدلی و مشارکت همگانی، دستاوردهای خوبی در پی خواهد داشت و با فعال‌سازی یکی از معادن استان سیستان وبلوچستان اشتغالزایی خوبی در این استان جریان پیدا می کند.
    بهرامن ادامه داد: زمانی تصور بر این بود که موسسات و شرکت ها تنها در برابر سهامداران و کارکنان مسئول اند؛ اما با افزایش جمعیت، محدودیت منابع و اهمیت روزافزون رقابت های بین‌المللی، رویکردهای جدیدی در زمینه مدیریت شکل گرفت که مسئولیت پذیری اجتماعی را می‌توان جزو نتایج این تحولات برشمرد.
    به گفته وی، هیات مدیره خانه معدن ایران معتقد است، مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی، برای تشکل ها نیز همچون اشخاص حقیقی عضوی از اجتماع به شمار می‌روند و در قبال محیط پیرامون خود مسئولیت دارند، لذا علاوه بر درک اهمیت بهبود عملکرد اقتصادی و اجتماعی خود، باید التزام به ارتقای استانداردهای زندگی اجتماعی افراد جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.
    بهرامن در ادامه با اشاره به موضوع مسئولیت های اجتماعی بیان کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی، در ابعاد اجتماعی موجب بهبود کیفیت زندگی اجتماعی افراد می شود. همچنین مسئولیت پذیری اجتماعی تلاش شرکت برای حداکثرسازی سود را افزایش خواهد داد. در این حالت شرکت ها به طور هم زمان توجه به منافع سهامداران و مصالح جامعه نیز مورد توجه قرار می گیرد.
    وی تصریح کرد: مسائلی را که با گستردن سایه فعالیت های شرکت های خصوصی بر صحنه اجتماعی رخ می دهد و اصولی اخلاقی که باید بر روابط میان شرکت و جامعه فرمان راند (CSR ) از مهم ترین اهداف خانه معدن ایران است.
    رییس خانه معدن اضافه کرد: بدون شک «پول دادن به‌ هیچ‌وجه حل معضل اجتماعی نیست» شاید بد نباشد به ادامه این جمله اضافه کنیم: «وقت آن است که برای معضلات قدیمی راه‌حل‌های جدید خلق کرد؛ خیریه راه‌حلی قدیمی است که نتوانسته همان معضلات قدیمی را حل کند، چه رسد به معضلات جدید دنیای مدرن.»

    بهرامن با بیان اینکه خلق ارزش مشترک (CSV ) یکی از تازه‌ترین رویکردها در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها است، اظهار کرد: زمانی که فرصت‌های تازه برای ایجاد یک کسب‌وکار، توانمندی‌های یک شرکت و نیازهای جامعه هم‌سو می‌شوند و نقطه اشتراک پیدا می‌کنند، جایی است که خلق ارزش مشترک شکل می‌گیرد. درحالیکه تصور عمومی از مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد خیریه‌ای این است که یک شرکت آنچه را که از جامعه گرفته است به آن پس دهد یا در بهترین حالت آسیبش به جامعه را به حداقل برساند. درواقع خلق ارزش مشترک به معنی تمرکز مدیران یک شرکت برای به حداکثر رساندن ارزش رقابتی شرکت‌ آنها ازطریق حل مسائل اجتماعی به‌عنوان مشتریان و بازارهای جدید، کاهش هزینه‌های اجتماعی و... است.
    وی تاکید کرد: مهمترین قسمت مسئولیت اجتماعی خانه معدن ایران و نمایندگی های استانی این است که اهداف خود را بر اساس تفکر هم زیستی سازنده با جامعه و پیشرفت دو جانبه بنا کنند.
    رییس خانه معدن تصریح کرد: در روند توسعه اقتصادی و اعتلای صنعت ضرورت ایجاب می‌کند که بالا بردن کیفیت زندگی مردم و دخالت و سهیم بودن در رفاه عمومی در اولویت قرار گیرد. به همین دلیل خانه معدن ایران درصدد است تا مسئولیت اجتماعی شرکتی یعنی نوعی احساس تعهد ازسوی مدیران شرکت های‌ تجاری بخش خصوصی را آنگونه تصمیم‌گیری کنند که کسب سود عایلی برای خانه معدن را در اختیار اهالی و شهروندان استان سیستان و بلوچستان در حومه معدن قرار دهند و بتوانند به نوعی در بالا بردن سطح رفاه کل جامعه آن استان اثر گذار باشند. همانگونه که می‌دانید؛ خانه معدن ایران متشکل از بنگاه‌های اقتصادی در بخش معدن کشور است.
    بهرامن ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی در کار یکدیگر قابلیت بسیار بالایی برای حل معضلات اجتماعی دارند» و البته باید گفت «اما نه صرفاً با خرج کردن پول»! « CSVبر استفاده از سرمایه برای تغییر اجتماعی متمرکز است؛ این یک خط قرمز اساسی با تصورهای رایج از مسئولیت اجتماعی شرکتی دارد. » این خط قرمز آنجا کشیده می‌شود که شما پول نمی‌دهید تا معضلی اجتماعی را حل کنید بلکه مشکلات اجتماعی را فرصتی برای کسب‌وکاری تازه می‌بینید که تا پیش از این دیده نشده است. این تلقی از مسئولیت اجتماعی شرکتی نه تنها مرزبندی جدی با مسئولیت اجتماعی شرکتی به معنای خیریه و فعالیت‌های بشر دوستانه دارد بلکه با تعاریف شناخته‌شده از این مفهوم نیز متفاوت است.
    رییس خانه معدن ایران همچنین افزود: مسئولیت اجتماعی شرکتی یک مفهوم مدیریتی است به این معنا که شرکت‌ها در فعالیت‌های تجاری و تعامل با ذی‌نفعان خود دغدغه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را در نظرمی گیرند؛ اما این بار خانه معدن ایران نه در راستای CSRو نه در راستای CSV حرکت می‌کند.
    به گفته وی، خانه معدن ایران در صدد است تا با هزینه بنگاه‌های اقتصادی عضو خود و با کمک خانه استان معدنی را در استان سیستان و بلوچستان احیا و پس از راه اندازی کامل چرخه معدن کل آن معدن را در اختیار مردم استان قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر