تعرفه های امریکا؛ چین را راهی افریقا کرد

عصر معدن- صادرکنندگان فولاد چین در خارج از آسیا به دنبال خریداران جدیدی در آفریقا، آمریکای جنوبی هستند.;

تعرفه های امریکا؛ چین را راهی افریقا کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» چینی‌ها به دنبال مقاصد صادراتی جدید در آفریقا و آمریکای جنوبی هستند ، زیرا ارسال به بزرگترین خریدار خارجی آنها  در جنوب شرقی آسیا 2 برابر کاهش یافته است. از طرفی اقدامات تجاری جدید آمریکا تهدیدی برای چین و نابودی برخی بازارهای صادراتی آنها به طور کامل است.

    چین، بزرگ‌ترین سازنده جهان، مصرف‌کننده و صادرکننده فولاد، دریافته است که این کشورگزینه‌های صادرات کمتری دارد. واشنگتن هفته گذشته تعرفه‌های سنگینی بر صادرکنندگان بزرگ فولادبه ایالات‌متحده - کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تحمیل کرد که موجب اقدامات تلافی جویانه شده‌است.

    تعرفه های جهانی واشنگتن برای فولاد و آلومینیوم که در ماه مارس آغاز شد، عمدتا به محدود کردن واردات فولاد چین کمک می کرد. 
    ماه گذشته، وزارت بازرگانی آمریکا عوارض سنگینی از واردات محصولات فولادی از ویتنام به دست آورد و می‌گوید از چین سرچشمه گرفته و به چین می‌رسد.

    در واقع 2 بازار صادراتی بعد از کره‌جنوبی و یک خروجی عمده برای فروش محصولات کارخانه‌های چینی در ویتنام قرار دارد.
    ویتنام گفته است که شرکت های فولادی این شرکت احتمالا خرید فلز از چین را متوقف خواهند کرد تا از سوی ایالات متحده مجازات نشوند.
    کریس جکسون، تحلیلگر مشاوره فولادسازی بریتانیا MEPS International Ltd نیز در این باره گفت: «به طور فزاینده ای آشکار است که فرصت های صادرات برای تولیدکنندگان چینی به دلیل قوانین تجاری موجود که توسط بسیاری از نقاط جهان ارائه شده  به شکل گسترده ای محدود می شود.

    در حالی که صادرات فولاد چین در ماه آوریل به 8ماه افزایش یافت، صادرات برای 4 ماه اول امسال 20 درصد کاهش داشته و تنها 2.5 درصد ارزش دارد.
    حمل و نقل به بازارهای بزرگ چین، از جمله ویتنام و کره جنوبی، از سال گذشته به رقم های دو برابر کاهش یافته که منعکس کننده رقابت سخت تر از سایر تامین کنندگان مانند روسیه است. از طرفی عوارض ضد دامپینگ تحمیل‌شده توسط خریداران کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند، ویتنام،اندونزی و مالزی بر صادرات فولاد چین نیز باعث کاهش محموله‌ها از پکن شده‌است.

    "بازار جنوب شرقی آسیا شلوغ است. استیون یو، مدیر فروش شرکت Hebei Huayang Pipeline Co، صادر کننده چینی لوله های فولادی، گفت :  بیشتر افراد در جستجوی بازارهای جدید به خصوص در کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی هستند.
    " ما قصد داریم در نیمه دوم سال جاری برای توسعه بازار آفریقای جنوبی و آفریقایی سخت‌تر تلاش کنیم ."

    آمریکای جنوبی و آفریقا در سال گذشته 8 درصد از صادرات فولاد چین را به خود اختصاص دادند و در سال جاری میزان حمل و نقل برخی از کشورها نیز افزایش یافته است. در سال گذشته  آسیای جنوب شرقی، یک چهارم صادرات چین را به خود اختصاص داد، اما این رقم در مقایسه با سال قبل 45 درصد کاهش یافته و در سه ماهه اول سال 2018 با یک سوم کاهش یافته است.

    صادرات به نیجریه، بزرگترین اقتصاد آفریقا و خریدار اصلی فولاد چین، در ربع اول 15 درصد افزایش یافت و ارسال به الجزایر، چهارمین اقتصاد بزرگ، تقریبا سه برابر شده است. در آمریکای جنوبی نیز حمل محموله‌های چینی به برزیل 40 درصد افزایش یافت و نزدیک به 10 برابر افزایش یافت.

    در مقایسه با آسیا، کشورهای کمتری در آفریقا و آمریکای جنوبی با عوارض دامپینگ و تدابیر حفاظتی در برابر محصولات فولادی چین از جمله برزیل، کلمبیا، شیلی و آفریقای جنوبی براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی وجود دارند.

    همانطور که صادرکنندگان چینی عمیق تر به بازارهای جدید وارد می شوند، می توانند با تامین کنندگان خانگی رشد کنند مانند برزیل و یا با فروشندگان از روسیه و دیگر نقاط.
    اما یو هوی هویانگ معتقد است اکثر محصولات فولادی چینی در آفریقا و آمریکای جنوبی  "به دلیل کمبود ظرفیت تولید داخلی در آن کشور" رقابتی هستند.

    بزرگترین پتانسیل ها کجا هستند؟

     صادرات فولاد چین از رکورد 112.4 میلیون تن در سال 2015 به 75.4 میلیون تن در سال گذشته کاهش‌یافته است.با این حال، اتحادیه آهن و فولاد چین اعلام کرد تاثیر اختلاف تجاری میان ایالات‌متحده و چین برروی صادرات فولاد چین " نباید دست‌کم گرفته شود ".

    اتحادیه آهن و فولاد چین اعلام کرد تاثیر اختلاف تجاری میان ایالات‌متحده و چین برروی صادرات فولاد چین " نباید دست‌کم گرفته شود " .

    CISA ماه گذشته گفت: " اگر صادرات فولاد در سال جاری کاهش پیدا کند ، آنگاه محصولات فولادی به بازار داخلی سرازیر خواهد شد و وضعیت بازار ما بدتر خواهد شد ."
    صادرات مستقیم فولاد چین به ایالات متحده کمتر از 1 درصد از کل کالاهای وارداتی را به خود اختصاص داده است، اما واشنگتن در ایالات متحده از طریق واردات سنگین واردات از فولاد ویتنام که در چین صادر می شود، فولاد تولیدی چینی را ارزان تر می کند.
    چو Duc، نایب‌رئیس انجمن فولاد ویتنام  گفت که برای اجتناب از عوارض ضد دامپینگ آمریکا، اغلب شرکت‌های فولادی ویتنامی - که عمدتا جنس فولاد نورد داغ ( اچ آر سی ) را از چین می‌خرند -به احتمال زیاد واردات HRC از پکن را متوقف خواهند کرد.

    ویتنام در سال گذشته 4.7 میلیون تن فولاد صادر کرد و نزدیک به 60 درصد به جنوب شرقی آسیا رفت و حدود 11 درصد از آن به آمریکا ارسال شد.
    Khai گفت: کارخانه جدید فولاد Formosa Taiwanese در ویتنام نیز در ماه ژوئن سال گذشته شروع به تولید HRC کرد.
    تحلیلگر cru نیز  در اظهار نظری گفته است: افزایش ظرفیت فولاد در جنوب شرقی آسیا از جمله ویتنام، اندونزیو مالزی، سرانجام تقاضا برای واردات را افزایش خواهد داد .
    یک تاجر فولاد و صادرکننده مستقر در شهر top " چین گفت: " بسیاری از دوستان من تبدیل به تجارت با کشورهای آفریقایی شده‌اند چون پتانسیل بزرگ‌تر با تقاضای بیشتر دارند. "
    او گفت : " من احساس می‌کنم که تجارت در آسیا دشوار است، بنابراین من بدنبال یک بازار جدیدهستم. احتمالا من به دوستانم در رفتن به آفریقا ملحق خواهم شد."

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر