سیاست ترامپ با اقتصاد امریکا چه کرد؟

عصر معدن- تحریم هایی مانند خارج کردن شرکت های چینی از بورس نیویورک این پیام را می‌رساند که :« آمریکا دیگر مانند قبل اقتصاد باز نیست» و این مسئله تاثیرات گسترده ای خواهد داشت.;

سیاست ترامپ با اقتصاد امریکا چه کرد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، تحریم های احتمالی آمریکا بر سرمایه گذاری در شرکت های چینی نه تنها بر چین تاثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به آمریکا هم آسیب برساند.

    نینگ ژو، استاد اقتصاد در دانشگاه سینگهوای پکن گفت: تحریم هایی مانند خارج کردن شرکت های چینی از بازار بورس نیویورک این پیام را می‌رساند که «آمریکا دیگر مانند قبل باز نیست» و این مسئله تاثیرات گسترده ای خواهد داشت.

    سهام آمریکا در روز جمعه پس از اعلام این خبر کاهش یافت. تحلیلگران می گویند این تحریم ها می تواند تلاشی باشد از طرف واشنگتن برای در دست گرفتن مذاکرات تجاری آینده چین و آمریکا.

    هنوز وسعت محدودیت هایی که قرار است واشنگتن بر سرمایه‌گذاری آمریکا اعمال کند مشخص نیست.

    مونیکا کراولی، مشاور رسانه‌ای خزانه‌داری آمریکا گفت:« دولت آمریکا قصد ندارد در حال حاضر شرکت های چینی را از لیست بورس آمریکا خارج سازد. ما از سرمایه‌گذاری در آمریکا استقبال می کنیم».

    ژو گفت:«اگر قرار باشد آمریکا این محدودیت ها در سرمایه‌گذاری را اعمال کند، تاثیری منفی بر بازارهای سرمایه آمریکا می گذارد. مسائل مالی سرمایه گذاری مانند مسائل نظامی یا سفارشات صادرات و تجارت نیستند. دنبال کردن آنها بسیار سخت تر است».

    بسیاری از استارتاپ های چین تمایل دارند در بورس آمریکا حضور داشته باشند تا برندشان تقویت شود و به دلار آمریکا دسترسی داشته باشند.

    بیش از 200 شرکت چینی از جمله شرکت بزرگ علی بابا ده ها میلیارد دلار از سرمایه گذاری در بازار آمریکا به دست آورده اند ولی تمام شرکت های چینی تمایل به حضور در بورس نیویورک را ندارند مثل شرکت تنسنت مالک نرم افزار وی چت، شرکت ژیائومی سازنده گوشی های هوشمند و شرکت پخش مواد غذایی میتوان.

    به علاوه، سرمایه گذاری خارجی در سهام چین با وجود تلاش پکن برای بازکردن بازارهایش به روی سرمایه گذاران خارجی، هنوز محدود است. از آنجایی که بازار بورس داخلی در اختیار سرمایه گذاران جزئی قرار دارد، مقامات تلاش می کنند سرمایه گذاری خارجی بیشتری را جذب کنند.

    اگر سرمایه گذاری در شرکت های چینی ممنوع شود، سرمایه گذاران آمریکایی این بازار بادوام را از دست می‌دهند.

    مایکل پتیس استاد دانشگاه پکینگ گفت:«ممکن است دلایل سیاسی بسیاری برای محدود کردن جریان سرمایه آمریکا به چین وجود داشته باشد، ولی واشنگتن باید بداند که تاثیر آن بر بی ثباتی تجاری خلاف آن چیزی است که انتظار دارد. اگر سرمایه آمریکا به جای وارد شدن به چین در خانه بماند، واردات خالص سرمایه آمریکا افزایش می یابد و باعث کسری حساب جاری آمریکایی‌ها نه تنها با چین بلکه با کل دنیا میشود».

    چین علاوه بر تشویق مشارکت خارجی در بازارهای سرمایه‌اش سعی دارد دستیابی خارجی به صنعت خدمات مالی خود را  افزایش دهد. اگر این روند ادامه داشته باشد، منع فعالیت شرکت‌های آمریکایی در چین بدین معناست که بانک‌های آمریکا از رقبای جهانی خود عقب خواهند ماند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر