به توافق آمریکا و چین دلخوش نکنید

عصر معدن- آمریکا و چین قرار است پای میز مذاکره برگردند و این خبر باعث صعود بازارهای سهام جهانی شده که امیدوارند یک آتش بس تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان حاصل شود اما هر گونه جشنی ممکن است زودهنگام باشد.;

به توافق آمریکا و چین دلخوش نکنید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایسنا، قرار است مقامات چینی اوایل اکتبر برای مذاکره به واشنگتن بروند. کارشناسان می‌گویند تشدید سریع تعرفه‌ها از سوی دو کشور در هفته‌های اخیر مصالحه واقعی را دشوار می سازد.

    تیم سامرز، مشاور ارشد در برنامه آسیایی کاتام هاوس در این باره اظهار کرد: این دیدارها بعید است به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنند.

    آمریکا می خواهد چین تغییرات ساختاری اساسی را شامل کاهش نقش دولت در اقتصاد و دسترسی بهتر بازار برای شرکت‌های آمریکایی را ایجاد کند. اما چین تمایلی ندارد اصلاحات ساختاری را انجام دهد که مدل توسعه مبتنی بر ارکان دولتی را معکوس می‌کند.

    به گفته سامرز، پکن تمایلی برای اجرای اصلاحات ساختاری ندارد و آمریکا نیز بعید است در زمینه مسائل اساسی امتیاز دهد. نهایتا چین ممکن است وعده دهد محصولات کشاورزی آمریکایی بیشتری را خریداری خواهد کرد در حالی که آمریکا ممکن است تسهیل محدودیتها روی شرکت هواوی و سایر شرکت‌های چینی را پیشنهاد کند. هر دو طرف ممکن است با به تعویق انداختن تعرفه‌ها روی واردات کالاهای یکدیگر موافقت کرده و از شدت تنش‌ها کم کنند.

    ویلیام لام، استاد مرکز مطالعات چین دانشگاه هنگ کنگ اظهار کرد: پکن تحت فشار زیادی قرار گرفته زیرا اقتصاد این کشور کند شده و ممکن است بی‌ثباتی اجتماعی ایجاد کند که بیش از همه از آن واهمه دارد. این کشور انگیزه رسیدن به یک توافق را دارد اما مسائل مهمتری مانند ثبات حکومت وجود دارد.

    دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هم که به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات سال 2020 است، ممکن است امتیازاتی دهد تا شرکت‌های آمریکایی را که از جنگ تجاری آسیب دیده‌اند، آرام کند.

    به گفته الکس کپری، مدرس دانشگاه ملی سنگاپور، ترامپ می‌خواهد نشان دهد در قبال چین سرسخت است اما از سوی دیگر مراقب است زیاده روی نکند زیرا جامعه بازرگانی درباره خطرات ناشی از محدودیتهای صادراتی روی هواوی احساس خطر کرده است.

    در آخرین دور مذاکرات رو در روی آمریکا و چین که ماه ژوییه در شانگهای برگزار شد، پیشرفت چندانی حاصل نشد. اندکی پس از آن ترامپ اعلام کرد روی واردات 300 میلیارد دلار کالای چینی، تعرفه 10 درصدی وضع خواهد کرد که بعدا آن را به 15 درصد افزایش داد. پکن نیز با تعرفه پنج تا 10 درصدی روی 75 میلیارد دلار کالای آمریکایی تلافی کرد.

    جدیدترین اقدام واشنگتن، محصولات ساخت چین مانند تلویزیون را هدف می‌گیرد که برای مصرف کنندگان آمریکایی گرانتر خواهند شد. دولت آمریکا به منظور تعدیل تاثیر این اقدام روی خرید تعطیلات، زمان اجرای آن را تا 15 دسامبر به تاخیر انداخته‌اند. تعرفه‌های دیگری که این کشورها علیه یکدیگر وضع کردند، هفته گذشته به اجرا درآمدند.

    تعرفه‌های بیشتری در راه است. ترامپ ماه گذشته اعلام کرد تعرفه روی واردات 250 میلیارد دلار کالای چینی را در اکتبر از 25 به 30 درصد افزایش خواهد داد. چین هم اعلام کرد تعرفه‌ها روی واردات خودرو و قطعات خودروی آمریکایی را در دسامبر بالا خواهد برد.

    بر اساس گزارش سی ان ان بیزنس، تنش‌ها میان آمریکا و چین خواه در قالب تعرفه‌ها باشد یا اشکال دیگر ممکن است شرکت‌ها یاد بگیرند با آنها سر کنند. جنگ تجاری نمود یک رقابت سیستماتیک میان دو ابرقدرت است که سیستمهای کاملا متفاوتی دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر