عصبانیت چین از خواسته‌های اقتصادی غیرمنطقی آمریکا

عصر معدن- خبرگزاری دولتی شینهوا درخواست‌های آمریکا از چین برای محدود کردن توسعه شرکت‌های دولتی را تهاجم به حاکمیت اقتصادی چین خواند.;

عصبانیت چین از خواسته‌های اقتصادی غیرمنطقی آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، تنش‌های تجاری میان واشنگتن و پکن اوایل ماه میلادی جاری پس از اقدام غیرمنتظره دولت ترامپ شدت گرفت. ترامپ با متهم کردن چین به زیر پا گذاشتن وعده‌های قبلی خود برای انجام تغییرات ساختاری در شیوه‌های اقتصادی خود، تعرفه روی واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی را از 10 به 25 درصد افزایش داد.

    مذاکرات تجاری به بن بست خورده و هیچکدام از طرفین حاضر نیستند از مواضع خود کوتاه بیایند. چین تکذیب کرده که خلف وعده عمل کرده اما تاکید کرده که حاضر نیست به ضرر منافع خود به آمریکا امتیازی بدهد.

    خبرگزاری شینهوا در تفسیری نوشت: پای میز مذاکره، آمریکا درخواست‌هایی را مطرح کرده که شامل محدود شدن توسعه شرکت‌های دولتی بوده است.

    تحلیلگران و گروه‌های تجاری غربی می‌گویند شرکت‌های دولتی از یارانه‌های آشکار و پنهانی نظیر ضمانت دولت برای استقراض و نرخ‌های بهره پایین‌تر برای وام‌های بانکی برخوردارند.

    در مطلب شینهوا آمده است: این خواسته فراتر از چارچوب مذاکرات تجاری بوده و وارد سیستم اقتصادی بنیادین چین می‌شود و نشان می‌دهد که آمریکا پشت پرده جنگ تجاری با چین تلاش می‌کند به حاکمیت اقتصادی چین هجوم ببرد و چین را وادار کرد به منافع اصلی خود ضربه بزند.

    بر اساس گزارش رویترز، در تفسیر شینهوا آمده است آمریکا اتهامات بی اساسی مانند انتقال اجباری فناوری از شرکت‌های خارجی فعالیت کننده در این کشور به شرکت‌های چینی وارد کرده است و تمامی اینها گواهی بر این است که آمریکا تلاش می‌کند چین را وادار کند مسیر توسعه خود را تغییر دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر