ترکش تحریم‌های آمریکا در قلب تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا

عصر معدن- تولیدکنندگان آلومینیوم اروپایی هشدار داده اند تحریم‌های آمریکا علیه شرکت روسال ممکن است کارخانه‌های آنها را به تعطیلی بکشاند و به کمبود شدید این فلز منجر شود.;

ترکش تحریم‌های آمریکا در قلب تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایسنا، شرکت‌های اروپایی پس از اینکه آمریکا این تولیدکننده آلومینیوم روسی را تحریم کرد، در جست و جوی تامین کنندگان جدید برای آلومینا – ماده خام برای تولید آلومینیوم - برآمده‌اند. آنها پیش از این آلومینای مورد نیاز خود را از روسال خریداری می‌کردند.

    تحریم‌ها به معنی آن است که مشتریان اروپایی دیگر نمی‌توانند از این شرکت که تحت کنترل اولگ دریپاسکا است، خریداری کنند. وضعیت مذکور باعث افزایش قیمت آلومینا شده و هزینه‌های تولیدکنندگان آلومینیوم را که به روسال به عنوان یک منبع قابل اطمینان متکی بوده‌اند، بالا برده است.

    شرکت‌های آلومینیوم می‌گویند ممکن است آلومینای کافی برای فعالیت کوره‌های ذوب آنها وجود نداشته باشد و هشدار داده‌اند که اطمینان از تامین کنندگان جدید به خصوص چینی‌ها زمان خواهد برد. این مسئله تاثیر منفی بر صنایع اروپایی از خودروسازی تا تولیدکنندگان قوطی‌ها و فویل‌های آلومینیومی خواهد داشت.

    هالور مولاند، سخنگوی شرکت "نورسک هیدرو" در این باره به فایننشیال تایمز گفت: در بدترین حالت، وضعیت مذکور ممکن است کارخانه‌های دیگر را وادار کند ظرفیت تولیدشان در اروپا را محدود کنند. شایعاتی در بازار وجود دارد که برخی در حال بررسی این اقدام هستند.

    تعطیلی تولید در یک واحد تولید آلومینیوم اقدام جدی خواهد بود که معکوس کردن آن ممکن است چند ماه زمان ببرد. آلومینیوم با استفاده از برق زیاد برای تبدیل آلومینای تصفیه شده به فلز مایع ساخته می‌شود. تحلیلگران در شرکت "هاربر آلومینیوم" هشدار دادند حداقل 20 درصد از تولید آلومینیوم اولیه اروپا در خطر محدود شدن قرار دارد.

    گرد گوتس، مدیرکل انجمن آلومینیوم اروپا که اعضای آن شامل ریوتینتو و آلکوا هستند، گفت: من نسبت به تاثیر احتمالی بسیار نگران هستم. اگر خوشه ای از این زنجیره تامین مختل شود، پیامدهایی برای کل زنجیره خواهد داشت.

    انجمن صنعتی WVMetalle  آلمان که نماینده 665 شرکت فلزات با 108 هزار و 740 کارمند است، اعلام کرده ممکن است محدودیت‌هایی در تامین آلومینا و همچنین افزایش بیشتر قیمت وجود داشته باشد.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، روسال حدود 6 درصد از آلومینای جهان را از 7 پالایشگاه در سراسر جهان تامین می‌کند. قطع شدن ناگهانی عرضه روسال به بازار در شرایطی روی داده که تامین از سوی بزرگترین پالایشگاه جهان در برزیل به دلیل مشکلات آلایندگی محدود شده است.

    سازمان حفظ محیط زیست برزیل در فوریه به شرکت "نورسک هیدرو" دستور داد تا فعالیت پالایشگاه الونورته را بدنبال مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر اینکه آب آشامیدنی محلی در بارکارنا را آلوده کرده است، 50 درصد کاهش دهد.

    عدم عرضه آلومینا از پالایشگاه الونورته باعث شده دیپلمات‌هایی از ژاپن، کانادا، فرانسه، انگلیس و آلمان از برزیل درخواست کنند این وضعیت را حل کند.

    قیمت آلومینیوم در بازار لندن روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانی‌های مربوط به عرضه، حداکثر 1.7 درصد افزایش یافت. این فلز در دو روز معامله گذشته با کاهش بسته شده بود اما از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون 25 درصد رشد قیمت داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر