کشورهایی که از جنگ ترامپ سود می برند

عصر معدن- آسیا به طور کلی از جنگ تجاری آمریکا و چین ضرر خواهد کرد اما معدودی از کشورها به عنوان برنده ظاهر خواهند شد.;

کشورهایی که از جنگ ترامپ سود می برند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بررسی شرکت "نومورا هولدینگز" از کالاهایی که در فهرست تعرفه‌ها قرار گرفته‌اند، نشان داده که اقدام شرکت‌های آمریکایی و چینی برای جایگزینی واردات به نقاط دیگر آسیا، به نفع مالزی خواهد بود و پس از آن ژاپن، پاکستان، تایلند و فیلیپین بیشترین سود را خواهند برد.

    همزمان با اقدام شرکت‌ها برای تغییر مقصد واردات محصولاتشان از چین، کشور ویتنام و پس از آن مالزی، سنگاپور و هند برنده خواهند بود.

    از میان 13 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بنگلادش، هند و کره جنوبی از جایگزینی واردات سود می‌برند. پاکستان حداقل برد را از تغییر مقصد واردات و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد داشت.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، شاخص جایگزینی واردات نومارا بر مبنای معیارهایی شامل: تخصصی بودن هر محصول، فاصله جغرافیایی 13 کشور از چین و آمریکا، میزان توانایی آمریکا و چین در تولید داخلی محصول به جای واردات آن، اهمیت محصولات در واردات چین و آمریکا و اهمیت محصولات در مجموع واردات از آمریکا و بالعکس است.

    طبق گزارش نومورا، بزرگترین سودی که مالزی می‌برد از مدارهای یکپارچه الکترونیکی، گاز طبیعی مایع و دستگاه های ارتباطی است.

    جنگ تجاری میان آمریکا و چین در مارس آغاز شد که دولت ترامپ با هدف تنبیه چین برای سرقت مالکیت معنوی آمریکا و سیاست‌های اقتصادی غیرمنصفانه‌ای که به شرکت‌های آمریکایی لطمه زده است، روی واردات کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار تعرفه جدید اعلام کرد. چین نیز در واکنش به این اقدام، روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش مشابه تعرفه وضع کرد.

    با وجود مذاکرات میان دو طرف، نخستین موج تعرفه‌ها در ژوییه به اجرا درآمد و ترامپ پس از آن از دومین موج تعرفه‌ها روی واردات 200 میلیارد دلار کالای چینی خبر داد که تعرفه‌های مذکور نیز در سپتامبر وضع شدند. چین نیز روی واردات 60 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه جدید اعلام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر