ماراتن فولاد برای انتقام‌جویی

عصر معدن- رییس جمهور آمریکا ماه میلادی جاری با وجود مخالفت‌های داخلی و جهانی، تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم از سایر کشورها را تصویب کرد.;

ماراتن فولاد برای انتقام‌جویی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا،‌ زمانی که تعرفه‌های پیشنهادی برای نخستین‌بار اعلام شدند بازارهای سهام به دلیل نگرانی‌ها نسبت به وقوع یک جنگ تجاری جهانی عقب‌نشینی کردند، اما از آن زمان رییس جمهور آمریکا سیگنال‌هایی را از احتمال معافیت‌ها ارسال کرده و واکنش‌ها مورد سنجش قرار گرفتند و تهدیدات تلافی‌جویانه محتاطانه طراحی می‌شوند.

    دونالد ترامپ معتقد است این تعرفه‌ها از مشاغل آمریکایی حمایت خواهند کرد اما بسیاری از اقتصاددانان اظهار می‌کنند تاثیر افزایش قیمت برای کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهند کرد. واکنش‌ها به تعرفه‌های جنجالی ترامپ همچنان ادامه دارد.

    هشدار مدیر سازمان جهانی تجارت نسبت به افزایش انتقام تجاری

    رییس سازمان جهانی تجارت هشدار داد تصمیم رییس جمهور آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم ممکن است تلافی سایر کشورها را برانگیخته و به پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای منجر شود. روبرتو آزودو، مدیر کل سازمان جهانی تجارت، هفته جاری پس از دیدار با میشل تمر، رییس جمهور برزیل به خبرنگاران گفت: زمانی که کشورها به تلافی‌های دوجانبه روی می‌آورند، زمان آغاز تلافی‌های تجاری را می‌بینید، اما معلوم نیست چه زمانی به پایان می‌رسند.

    آزودو گفت: فرآیند تلافی ممکن است در حال حاضر جنگ‌های تجاری را به راه بیندازد که به نفع هیچ‌ کس نیست. وی خواستار این شد که به جای اقدامات دو جانبه متعدد، رویکرد چند جانبه‌ در تجارت دنبال شود.

    مدیر کل سازمان جهانی تجارت در ادامه افزود: برزیل در حال بررسی گزینه‌هایی برای واکنش به تعرفه‌ها است. برزیل که دومین تامین‌کننده فولاد آمریکا پس از کانادا است، خواستار گفت‌وگو برای رسیدن به تفاهم با آمریکا بوده و با سایر کشورها در تماس است تا از تدابیری که آنها در نظر دارند مطلع شوند.

    آزودو گفت: نمی‌داند آیا برزیل به مکانیزم حل اختلاف این سازمان متوسل خواهد شد یا خیر، اما برزیل چنین اقدامی را منتفی نکرده است.

    وزیر دارایی برزیل پیش‌تر گفته بود دولت هنوز درباره چگونگی واکنش به این تعرفه‌ها تصمیمی نگرفته است و لازم است ببیند آمریکا در مذاکرات دقیقا چه می‌خواهد.

    اتحادیه اروپا بدنبال معافیت از تعرفه‌های ترامپ

    اتحادیه اروپا در تلاش است تا از تعرفه‌های آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم معاف شود اما واشنگتن مشخص نکرده فرآیند معافیت به چه نحوی است.

    تاکنون تنها استرالیا، کانادا و مکزیک معاف شده‌اند. بروکسل با فشار فزاینده ای از سوی صنعت فولاد اروپا برای حمایت از منافعش مواجه شده است. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه که در یک کنفرانس صنعتی در بروکسل سخن می‌گفت، اظهار کرد: وی نسبت به احتمال جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا نگران است اما اروپا بایستی نسبت به تعرفه‌های جدید آمریکا برای این منطقه واکنش نشان دهد. لومر بر ضرورت اتحاد اروپا در برابر آمریکا تاکید کرد که به نظر رسید این هشدار ویژه برای انگلیس بود.

    انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا (یوروفر) امیدوار است بروکسل برای مقابله با مشکل مازاد ظرفیت دست به اقدام بزند.

    اکسل ایگارت، مدیرکل یوروفر در این باره گفت: ما انتظار داریم اتحادیه اروپا در چند هفته آینده به سرعت اقدام کند و تدابیر حمایت کننده‌ای را به اجرا بگذارد تا هزاران شغل در صنعت فولاد حفظ شود زیرا به دلیل اقدام ترامپ، ریسک سرازیر شدن صادرات فولاد به اروپا وجود دارد.

    اروپا سال گذشته 40 میلیون تن فولاد وارد کرد. تعرفه‌های جدیدی که از سوی ترامپ وضع شده‌اند ممکن است 13 میلیون تن دیگر فولاد از سوی کشورهایی که از تعرفه‌های آمریکا معاف نشده‌اند به این منطقه روانه کند.

    اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره با شرکایشان درباره به چالش کشیدن طرح ترامپ در سازمان جهانی تجارت است.

    احتمال افزایش تعرفه در کانادا

    جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد کانادا ممکن است از تعرفه‌ها برای مقابله با فشار فزاینده دامپینگ فولاد در این کشور که با هدف دور زدن محدودیت‌های جدید آمریکا خواهد بود، استفاده کند.

    ترودو در سخنرانی در کارخانه آرسلورمیتال در همیلتون اونتاریو گفت: تعرفه‌هایی که دونالد ترامپ رونمایی کرده، ممکن است باعث شود سایر صادرکنندگان برای دور زدن تعرفه‌های آمریکا، فولادشان را به کانادا صادر کنند. وی وعده داد از کارگران فولاد و آلومینیوم حمایت کند و اظهار کرد: ما هوشیار هستیم و با شرکای آمریکایی خود همکاری می‌کنیم تا مطمئن باشیم چنین اتفاقی روی نمی‌دهد.

    نخست وزیر کانادا گفت: ما تعرفه‌هایی داریم که تضمین می‌کند فولادی که به شکل غیرمنصفانه تولید یا فروخته شده است را نخواهیم پذیرفت.

    وی خاطرنشان کرد فولادسازی کانادا نمی‌تواند در برابر کشورهایی که به منظور کنترل بازار محصولشان را با ضرر می‌فروشند رقابت کند و باید نگران اقداماتی باشیم که از سوی جامعه بین‌المللی اتخاذ می‌شود و بدانیم که نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین کشورهایی صنعت داخلی ما را نابود کنند.

    تعرفه‌های ترامپ به اقتصاد آمریکا کمک نمی‌کند

    بر اساس یافته‌های نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، تعرفه‌های دونالد ترامپ برای اقتصاد آمریکا بیش از منفعت، ضرر خواهد داشت. حدود 90 درصد از 71 اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، گفتند نگران این هستند که تعرفه‌ها بر واردات فولاد و آلومینیوم به جنگ تجاری گسترده منجر شود در حالیکه یک سوم گفتند به شدت نگران این اتفاق هستند.

    ایتان هاریس، مدیر اقتصاد جهانی در بانک امریکا مریل لینچ در این باره گفت: این مسئله جدید نیست و در گذشته نیز شاهد جنگ‌های تجاری بوده‌ایم اما آنچه این بار متفاوت است، مقاومت و حسی است که گویا به نوک کوه یخ حمایت گرایی نگاه می‌کنیم.

    حدود 80 درصد از 60 اقتصاددانی که به پرسش مربوط به تعرفه‌ها پاسخ دادند، گفتند این تعرفه‌ها بیشتر از منفعت، ضرر خواهد داشت و سایرین عنوان کردند این تعرفه‌ها تاثیری نخواهند داشت. هیچ اقتصاددانی در این نظرسنجی معتقد نبود که آمریکا از این تعرفه‌ها سود خواهد برد.

    سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دورنمای رشد اقتصاد جهانی را به بالاترین سطح از سال 2011 ارتقا داده اما از سوی دیگر هشدار داده است اقتصاد جهانی به دنبال وضع تعرفه‌های وارداتی، در برابر تنش‌های تجاری آسیب پذیر است.

    افزایش تولید فولادسازان چینی ادامه دارد

    تولید روزانه فولاد چین در ژانویه و فوریه که کارخانه‌های این کشور تلاش کردند از قیمت‌های بالا بهره برداری کنند، افزایش یافت و این افزایش به رغم افزایش نگرانی‌ها نسبت به تشدید مازاد عرضه و کندی تقاضای بخش ساخت و ساز روی داد.

    این افزایش تولید همچنین در حالی روی داد که پکن در راستای مقابله با آلودگی هوا، تدابیر سخت گیرانه‌ای را در بزرگترین مناطق تولیدکننده فولاد اجرا می‌کند.

    آمار تولید اخیر چین احتمالا پس از رونمایی تعرفه‌های ترامپ، توجه جهانی را به خود جلب خواهد کرد. تولیدکنندگان جهانی سالهاست چین را متهم می‌کنند که مازاد تولید خود را با قیمت ارزان صادر می‌کند.

    بر پایه اطلاعات اداره ملی آمار چین، کارخانه‌های چینی 136.82 میلیون تن فولاد خام در ژانویه و فوریه تولید کردند که 5.9 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. تولید روزانه 2.32 میلیون تن بود که در مقایسه با دسامبر 7.4 درصد افزایش داشت و بیش از 5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بالاتر بود.

    این بالاترین نرخ تولید روزانه از اکتبر - یک ماه پیش از آغاز فصل گرمایش زمستانی در نوامبر - است که محدودیت‌های تولید به اجرا گذاشته می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر