آغاز دور جدید تعرفه‌های چین و آمریکا علیه یکدیگر

عصر معدن- چین از روز یکشنبه وضع تعرفه‌های بیشتر روی واردات برخی از کالاهای آمریکایی را آغاز کرد و همزمان واشنگتن نیز اجرای دور جدید تعرفه روی واردات کالاهای چینی را آغاز کرد.;

آغاز دور جدید تعرفه‌های چین و آمریکا علیه یکدیگر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، تعرفه‌های 5درصدی و 10 درصدی روی 1717 قلم کالا از مجموع 5078 کالای آمریکایی به ارزش 75 میلیارد دلار وضع شدند. چین تعرفه بیشتر روی باقی این کالاها را از 15 دسامبر آغاز خواهد کرد.

    بر اساس گزارش رویترز، پکن وضع تعرفه پنج درصدی روی نفت خام آمریکا را از روز یکشنبه آغاز کرد و به این ترتیب نفت خام آمریکا نیز برای نخستین‌بار از زمان آغاز جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان در یک سال و نیم گذشته، هدف تعرفه‌های تلافی‌جویانه قرار گرفت.

    همزمان دولت ترامپ روز یکشنبه روی 110 میلیارد دلار واردات کالاهای چینی تعرفه‌های جدید وضع کرد. تعرفه 15 درصدی کالاهای مصرفی شامل کفش و دستگاه‌های برقی و برخی از محصولات فناوری مانند اپل واچ را در برمی‌گیرد. تعرفه 15 درصدی رو واردات شمار دیگری از کالاهای چینی به ارزش حدود 160 میلیارد دلار شامل لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه در 15 دسامبر اجرایی خواهند شد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، این تعرفه‌ها را برای تعدیل تاثیر آنها روی خرید تعطیلات سال نو به تاخیر انداخته است.

    در حالی که دولت ترامپ نگرانی نسبت به پیامدهای جنگ تجاری را رد کرده است، اما گروه‌های تجاری خواستار آتش‌بس در جنگ تعرفه‌ای میان دو کشور و از سرگیری مذاکرات شده‌اند.

    ترامپ روز گذشته پیش از عزیمت به کمپ دیوید، به خبرنگاران گفت: مذاکرات رو در رو میان مذاکره‌کنندگان تجاری چین و آمریکا که برای سپتامبر در واشنگتن برنامه‌ریزی شده است، همچنان به قوت خود باقی است.

    در حالی که ترامپ مکررا اعلام کرده که چین این تعرفه‌ها را پرداخت می‌کند، اما بسیاری از شرکت‌ها و اقتصاددانان می‌گویند واردکنندگان آمریکایی متحمل این هزینه می‌شوند و آن را به دوش مصرف‌کنندگان می‌اندازند.

    دفتر بودجه کنگره در اوت پیش‌بینی کرد تا سال 2020 تعرفه‌ها و جنگ تجاری ترامپ سطح تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا را حدود 0.3 درصد و میانگین درآمد واقعی خانوارهای آمریکایی را به میزان 580 دلار کاهش خواهد داد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت "جی پی مورگان اند چیس" برآورد کرده که جدیدترین دور تعرفه‌ها میانگین هزینه خانوارهای آمریکایی را از 600 دلار به 1000 دلار در سال کاهش خواهد داد. البته این برآورد پایین‌ترین حد ممکن را بر مبنای نرخ تعرفه 10 درصد پیش از این‌که ترامپ آن را به 15 درصد افزایش دهد، در نظر گرفته بود. تعرفه‌ها از مارس 2018 توسط آمریکا و چین علیه صادرات یکدیگر وضع شده‌اند. این تعرفه‌ها به اقتصاد جهانی نیز آسیب زده‌اند. صندوق بین‌المللی پول در ژوییه چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را که پیش از آن نیز به پایین‌ترین حد از زمان بحران مالی جهانی رسیده بود، به دلیل ابهامات پیرامون جنگ تجاری تنزل بیشتری داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر