آتش جنگ تجاری به بازار سهام چین رسید

عصر معدن- بازارهای سهام چین به دلیل ترس از جنگ تجاری آسیب‌دیده اند.;

آتش جنگ تجاری به بازار سهام چین رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، جنگ تجاری میان امریکا و چین که با وضع تعرفه از سوی دونالدترامپ رییس جمهور امریکا برای محصولات چینی همچون تعرفه 25درصدی برای فولاد و 10درصدی برای آلومینیوم آغاز شد، مشکلات و چالش های بسیاری را برای صنعتگران و بازرگانان دو کشور از جمله چین به وجود آورده است. چرا که چین به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ فولاد به امریکاست و وضع تعرفه برای محصولات فولادی، اثرات نه چندان خوبی برای آنها به همراه خواهد داشت. البته به جز فولاد و آلومینیوم نیز تعرفه هایی برای دیگر محصولات چینی به ویژه فناوری در نظر گرفته شده و اکنون آثارش را می توان در سهام دید. چراکه بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، سهام چین بیش از یک پنجم ارزش خود را در سال جاری از نظر دلاری از دست داده و افزایش تعرفه های ایالات متحده در واردات چینی نگرانی درآمدی را در شرکت ها ایجاد کرده است.

    دو اقتصاد بزرگ جهان تعرفه‌های گمرکی برای 50 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر را به کار گرفته‌اند.
    دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور آمریکا، تهدید می‌کند که تعرفه‌های بیشتری را بر روی کل 500 میلیارد دلار واردات چین تحمیل می‌کند و این تعرفه ها می‌تواند اثرات منفی بیشتری برای بخش اصلی سهام اصلی ایجاد کند، با توجه به این موضوع پیش بینی شده است که تعرفه ها تا چه اندازه می تواند خسارت به این کشور وارد کند.
    چراکه چین کالاهای مصرفی نظیر تلفن‌های همراه، کامپیوتر و تلویزیون‌ها و کالاهای صنعتی از جمله تجهیزات برقی و ماشین‌آلات را به ایالات‌متحده صادر می‌کند. از سوی دیگر رتبه بندی در کنار بازارهای بحرانی در حال ظهور مانند ترکیه، ونزوئلا و آرژانتین نشان می دهد شاخص Composite شانگهای SSEC در سال جاری حدود 20 درصد کاهش‌یافته و در حال حاضر بدترین عملکرد در بین شاخص‌های اصلی سهام در جهان را دارد.
    افزایش تنش‌های تجاری باعث کاهش حجم مبادلات سهام در بورس‌های چین در ماه‌های اخیر شده‌است. به گونه ای که متوسط گردش روزانه سهام چین در شاخص Composite جنوب شرقی در ماه آگوست  4 سال گذشته کاهش پیدا کرد.
    این اتفاقات باعث شده تا مدیران صندوق سهام، دارایی خود را به ابزارهای بازار پول امن‌تر انتقال دهند. داده های اخیر از انجمن مدیریت دارایی چین نشان داد که در ماه جولای سرمایه بازار مالی چین نزدیک به 1تریلیون یوآن جذب کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر