سرپرست وزارت صمت:

سالکو، ظرفیت تولید آلومینیوم را تقریبا دو برابر کرد

عصر معدن- حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ، گفت: جهش تولید، عامل اصلی تاب‌آوری اقتصاد ملی و لازمه تحقق معیشت و اشتغال پایدار است. وی درباره افتتاح بزرگ ترین کارخانه آلومینیوم ایران گفت: افتتاح سالکو، ظرفیت تولید آلومینیوم در ایران را تقریبا دو برابر کرد.;

سالکو، ظرفیت تولید آلومینیوم را تقریبا دو برابر کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، سرپرست صنعت، معدن و تجارت در این نشست "جهش تولید" که از سوی دانشگاه امام صادق به‌صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به ابعاد گوناگون «جهش تولید»، از آن به‌عنوان راهبرد گذر از تنگناهای فعلی اقتصاد ایران، یاد کرد.

    وی با اشاره به اهمیت راهبردی عناوین سال گفت: باید تمام منابع ما ازجمله منابع انسانی، طبیعی، مالی و تکنولوژیکی ما باید همگی در خدمت این مسئله محوری قرار بگیرند.

    جهش تولید، انتخابی برآمده از یک تحلیل محیطی است
    مدرس خیابانی به اشاره ابعاد فرصت ایجاد شده از تحریم های ظالمانه در کنار تهدیدهای آن ادامه داد: مقام معظم رهبری قصد داشتند با هوشمندی کامل از این فرصت تحریم‌ها برای رشد و جهش تولید استفاده کنند و نمی‌خواهند که این فرصت از دست برود.

    سرپرست وزارت صنعت با اشاره به علل اهمیت توجه به تولید ملی در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا، انتخاب «جهش تولید» به‌عنوان شعار سال 1399 را برآمده از شرایط محیطی و پیرامونی جامعه ایران دانست و ادامه داد: نکته مهمی که باید امسال به آن توجه کنیم بحث استفاده از ظرفیت‌های نیمه‌تمام است. یعنی بخش عمده‌ای از پروژه‌های تولیدی در سال 98 نیمه‌تمام مانده بود و طبیعی است که باید حتماً یک فرصتی می‌دادیم که کارهای نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، نیروگاهی و نفت به انجام می‌رسید.

    سالکو، ظرفیت تولید آلومینیوم را تقریبا دو برابر کرد
    وی در تکمیل سخنان خود گفت: برای مثال به تازگی واحد تولید آلومینیوم جنوب سالکو، به بهره‌برداری رسید و توانست تقریباً ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را به دو برابر افزایش دهد.

    مدرس خیابانی با اشاره به کتاب «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون میدان» نوشته «ریچارد نفیو»، گفت: اگر دقت کنید در این کتاب، آمریکایی‌ها دو هدف اصلی دارند که یکی آسیب زدن به تولید و دیگری آسیب رساندن به معیشت است.

    وی افزود: خوشبختانه با ادامه بحث تحریم‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه محدودیت‌ها، این‌ها نتایج عکس گرفتند و تولید در اکثر رسته‌ها به‌جز یکی دو تا رسته از جمله خودرو، نسبت به سال قبلش افزایش داشته است و این در سخت‌ترین شرایط تحریم است.

    الزامات جهش تولید با محوریت مسئله توسعه صادرات
    مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به مهم ترین محورهای مورد توجه کشور در بخش توسعه صادرات گفت: 74 درصد صادرات ما تنها به 15 کشور همسایه به‌اضافه چین است. لذا در بازار هدف صادراتی باید تنوع سازی کنیم. یعنی به سایر کشورهای همسایه یعنی سی آی اس (CIS) و مشخصاً توافق‌نامه اوراسیا و حتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و مشخصاً پاکستان که به لحاظ پتانسیل‌های صادراتی ما برآوردهای اولیه‌مان این است که صادرات به پاکستان از دو و نیم میلیارد دلار می‌توانند به 16 میلیارد دلار افزایش یابد.

    مدرس خیابانی تاکید کرد: میانگین کالای وارداتی ما حدود 1200 دلار است و میانگین کالای صادراتی ما حدود 400 دلار است یعنی یک‌سوم است. به این مفهوم که ما مواد اولیه و واسطه‌مان را متأسفانه راحت صادرات کرده‌ایم و به آن افتخار هم کرده‌ایم و از آن‌طرف فقط محصول نهایی یا مثلاً کالای مصرفی آورده‌ایم.

    وی گفت: البته خوشبختانه با سیاست‌هایی که در سال 98 و در رونق تولید تدبیر کردیم ما 1600 قلم کالا را ممنوع کردیم و امسال هم در برنامه‌مان است که 2000 ردیف تعرفه به این ممنوعیت‌ها اضافه کنیم.

    سرپرست وزارت صمت با اشاره به آمارهایی در این زمینه ادامه داد: مجموع 1500 ردیف تعرفه‌ای که ما در سال 97 ممنوع کردیم سه میلیارد دلار مجموع وارداتشان بوده است که این رقم به حدود 300 میلیون دلار برای سال 98 رسید و امروز ترکیب کالاهای وارداتی ما 81.5 درصد موارد اولیه، واسطه و نهاده، و ماشین‌آلات است و صرفاً 18.5 درصد واردات کالاهای ما، کالاهای مصرفی است.

    سرپرست وزارت صمت با اشاره به جهشی که در تولید کالاهای بخش سلامت و بهداشت در ماه های اخیر بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور رخ داد افزود: امروز تولید ماسک کشور که قبل از شیوع کرونا 190 هزار عدد در روز بوده، به بیش از 4 میلیون تولید صنعتی و دو تا سه میلیون عدد در کارگاه‌ها رسیده است. این تغییر حتماً اسمش جهش است و فقط افزایش تولید نیست. یا بخش مواد ضدعفونی که از روزی 300 هزار لیتر به 8 برابر افزایش پیداکرده است و الان ما داریم استارت صادرات اقلام بهداشتی و پزشکی را می‌زنیم.

    سرپرست وزات صنعت گفت: ما می توانیم به‌تدریج وارد فاز صادرات ونتیلاتور و صادرات اقلام پزشکی و دستگاه‌های اکسیژن ساز و مانیتورهای اتاق عمل برویم.

    جهش تولید همراه با توسعه متوازن زنجیره تولید
    مدرس خیابانی ادامه داد: توزیع متوازن زنجیره‌ی تولید» در موضوع «جهش تولید» حائز اهمیت است که اگر دقت کنید ما معمولاً در برخی از این رشد و توسعه‌هایمان، نامتوازن بوده و البته خوشبختانه من الان بخواهم مثال بزنم رشدهایی که اخیراً در صنعت فولاد شکل‌گرفته که از سنگ به مقاطع فولادی و محصول نهایی رسیدیم. دست‌به‌دست شدن سهام شرکت های دولتی در بورس تأثیری بر بخش تولید ندارد مدرس خیابانی افزود: به نظر می‌رسد خیلی از آن تحولاتی که الان در بازار سرمایه در حال رقم خوردن است، محصول دو عامل است، اول اینکه بخشی از این تحولاتی که در حوزه ارزی و تغییر در نرخ‌های ارزی در صنایع و کالاهای ما وجود دارد این استنباط را برای سرمایه‌گذار ایجاد کرده است که قیمت کالاهای تولیدی در بنگاه‌های اقتصادی ما بالا می‌رود؛ یعنی صورت‌های مالی‌شان مثبت می‌شود و به دارایی‌هایشان افزوده می‌شود و لذا مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند و در واقع یک پیش‌بینی و دوراندیشی می‌کنند که در اینجا یک سرمایه‌گذاری کنند و حتماً قیمت کالاها بالا می‌رود. عامل دوم همین عرضه اولیه شرکت هایی است که دولت در حال انجام آن است.

    وی با اشاره به ملاحظات توسعه بازار سرمایه ادامه داد: اما در این میان دو ملاحظه قابل‌توجه است، یکی اینکه این دست‌به‌دست شدن سهام بین کارخانه‌ها و بین دستگاه‌های شبهه دولتی و دولت، هیچ خاصیتی برای صنعت، تولید و تجارت ندارد. خیابانی تاکید کرد: این‌که امروز اگر بتوانند حتی دستگاه‌های شبهه دولتی و نهادهای عمومی بتوانند بیایند و سرمایه‌گذاری بکنند و سهام شرکت‌هایی که تکنولوژیک هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند را بخرند بسیار مطلوب‌تر است تا اینکه بیایند و سهام‌ها را دست‌به‌دست کنند و فقط باعث شوند که شاخص بورس رشد نمادین پیدا کند.

    وی گفت: دومین ملاحظه هم این است که ما باید زودتر وضعیت بودجه عمومی دولت را مشخص و وضعیت ساختاری درآمدی دولت با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی را مشخص کنیم. البته همواره این موضوع از سوی مقامات مسئول تکذیب شده است که از محل این فروش‌های عرضه سهام شرکت ها، دولت بخواهد کسری بودجه خود را تأمین کند و همه این منابع در اختیار خود شرکت‌ها برای توسعه قرار می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر