سهم ۲۵ درصدی بخش معدن از اجرای طرح‌های وزارت صنعت

عصر معدن- وزارت صعنت، معدن و تجارت آمار داد در دوره ۱۱ ماهه پارسال (منتهی به بهمن) از مجموع ۱۰۴ طرح مهم راه‌اندازی شده، بخش معدن و صنایع معدنی سهم حدود ۲۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.;

سهم ۲۵ درصدی بخش معدن از اجرای طرح‌های وزارت صنعت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، بر اساس جداول آماری وزارت صنعت، در 11 ماهه پارسال بالغ بر 25 طرح مهم در بخش معدن و صنایع معدنی راه اندازی شده که سهم واحدهای ایجادی 32 درصد بوده و بقیه طرح‌های توسعه ای بوده‌اند.

    برپایه آمار مورد بررسی، هشت طرح ایجادی در استان های هرمزگان (یک طرح)، کرمان (در مجموع سه طرح)، خراسان رضوی (دو طرح)،  خوزستان و اصفهان در مدت مزبور راه اندازی شدند.

    همچنین در این مدت 17 طرح توسعه ای در 11 استان کشور راه اندازی شد که استان اصفهان با سه طرح بیشترین سهم، خراسان رضوی و فارس و کرمان هر کدام با دو طرح و بقیه استان ها (خراسان شمالی، مرکزی، تهران، آذربایجان شرقی،  لرستان، مازندران و گیلان) یک طرح را به خود اختصاص دادند.

    طرح های ایجادی و توسعه ای در زمینه های استخراج کانه های فلزی، سایرکانی غیر فلزی، ساخت فلزات اساسی و استخراج سایر معادن ثبت شده اند که در این بین ساخت فلزات اساسی با  9 طرح و استخراج کانه های فلزی با هفت طرح بیشترین سهم را داشتند.

    مجموع طرح های راه اندازی شده در بخش معدن و صنایع معدنی موجب سرمایه گذاری 104 هزار و 944 میلیارد ریالی شد که از این رقم 57.6 درصد سهم طرح های ایجادی با رقم 60 هزار و 541 میلیارد ریال شد و بقیه مربوط به طرح های توسعه ای است.

    علاوه بر این، مجموع اشتغال ایجاد شده حداقل چهار هزار و یکصد نفر برآورد شده که سهم واحد های ایجادی 49.6 درصد با رقم دو هزار و 34 نفر و بقیه مربوط به طرح های توسعه ای است.

    وزارت صنعت برآورد کرده بود که سال 98 حدود 10 میلیارد دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی باشد، درحالی که سال 97 بیش از 9 میلیارد دلار ارزش صادرات این بخش بود.

    همچنین اجرای طرح احیای معادن کوچک مقیاس که از سوی خانه معدن ایران مطرح و توسط وزارت صنعت از اردیبهشت 98 کلید خورد و سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان بازوی اجرایی وزارتخانه پیاده سازی آن را توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برعهده گرفت 500 معدن با اشتغال 25 هزار نفر را در یک دوره پنج ساله در مدار تولید قرار می دهد.

    ایران با اکتشاف 68 نوع ماده معدنی از نظر تنوع مواد در جایگاه دهم قرار دارد و با شناسایی حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود 40 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، رتبه پانزدهم را از لحاظ ذخیره در دنیا دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر