چرایی عدم ثبت محدوده های معدنی گروه‌های ۱ ، ۲ و ۳

عصر معدن- شورای عالی معادن اعلام کرده است، ثبت محدوده‌های معدنی گروه‌های ۱،۲ و ۳ شامل شن و ماسه معمولی، خاک رس معمولی، سنگ لاشه ساختمانی، سنگ آهک، سنگ گچ، صدف دریایی، پوکه معدنی، نمک آبی و سنگی و مارن در استان های شمالی کشور ( گیلان، مازندران و گلستان) تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نیست.;

چرایی عدم ثبت محدوده های معدنی گروه‌های ۱ ، ۲ و ۳
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    این دستور که سال قبل صادر شده هیچگونه ارتباطی با بارندگی‌های اخیر نداشته و به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و پراکندگی معادن که باعث یکسری مشکلات ایمنی و بعضا منجر به حادثه شده بود و اعتراضات مقامات استانی نیز مبنی بر عدم نظارت بر فعالیت این معادن نیز وجود داشته است. 
    عباسعلی ایروانی، مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در گفت وگو با «عصرمعدن» در ادامه افزود: در این زمینه بازرسی‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد و آنها را ساماندهی کردیم و فعالیت آن دسته از معادن که ایمنی لازم را نداشته متوقف کردیم. همچنین بخشی از معادن نیز که قابلیت انجام کار نداشتند را متوقف شد.
    وی با بیان این مطلب گفت: نتیجه اقدامات یاد شده این بود که سایت‌هایی را انتخاب کردیم تا برداشت از آنها انجام شود و شن و ماسه مورد نیاز گلستان، مازندران و گیلان از این سایت ها تامین شود؛ همچنین بازدیدهایی نیز انجام و مناطقی نیز مشخص شده تا با موافقت سازمان‌های ذی ربط همچون منابع طبیعی انجام شود تا از پراکنده کاری جلوگیری شود.
    ایروانی درباره اینکه آیا برای ثبت و گرفتن محدوده باید به شورای عالی معادن مراجعه شود نیز اینگونه پاسخ داد: شورای عالی معدن در ثبت محدوده‌ها دخالتی ندارد و قوانین و دستورالعمل‌ها را صادر می‌کند و به استان‌ها اختیار داده شده تا بر اساس آن عمل کنند.
    وی افزود: ثبت محدوده معدنی به 2 صورت انجام می‌شود. یکی اینکه از طریق مزایده از سوی سازمان صمت استان ها واگذار می‌شود و یکسری از محدوده های اکتشافی را ثبت کرده و فعالیت اکتشافی را انجام دهند و در صورت رسیدن به نتیجه، گواهی کشف صادر می شود و با استفاده از گواهی کشف صادره می‌توانند پروانه بهره برداری دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر