معاون وزیر صمت مطرح کرد:

سهم ۲۵ درصدی معدن و صنایع معدنی از تامین کل ارز غیرنفتی کشور در سال ۹۸

عصر معدن- معاون وزیر صمت گفت: پارسال حدود ۲۵ درصد کل ارز غیر نفتی از طریق معادن و صنایع معدنی تامین شد و رشد زنجیره فولاد حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بود و چشم انداز خوبی هم برای امسال داریم.;

سهم ۲۵ درصدی معدن و صنایع معدنی از تامین کل ارز غیرنفتی کشور در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، داریوش اسماعیلی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه ایران یکی از کشور‌های بسیار مستعد بخش معدن است، افزود: اگر بتوانیم از این ظرفیت خدادادی به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم رفاه و آسایش مردم را افزایش دهیم و جهت گیری‌های نظام تاکنون به این سمت بوده است.

    وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم تقویت اقتصاد مقاومتی افزود:​ یکی از اهداف، این است که اقتصاد ما بر روی پای خود بایستد و تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگیریم.

    اسماعیلی با اشاره به اینکه پارسال یکی از سخت‌ترین سال‌های کشورمان از نظر شرایط تحریمی بود، اضافه کرد:، اما با این حال در بخش معدن و صنایع معدنی نه تنها از تولید کم نشد بلکه به آن اضافه شد و به ویژه در زمینه فولاد، صادرات کشور افزایش یافت.

    وی با بیان اینکه در وزارت صمت، در سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری تولید محصولات معدنی، هدف گذاری‌های عملیاتی انجام دادیم، گفت: در بخش صنایع معدنی برای امسال حدود 25 درصد افزایش تولید محصولات معدنی را هدف گذاری کردیم و در بخش اکتشاف هم حدود 20 درصد به ذخایر قبلی خواهیم افزود.

    معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: راهبرد ما این است که انتهای زنجیره را کامل کنیم.

    اسماعیلی افزود: در چهار سال اخیر گروه آهن و فولاد در بورس 1480 درصد یعنی 15 برابر افزایش داشت در حالی که کل بورس 1095 درصد یعنی حدود 10 برابر رشد داشت.

    وی ادامه داد: پارسال فروش فولاد مبارکه 23 هزار و 476 میلیارد تومان بود که سود عملیاتی آن 11 هزار و 934 میلیارد تومان و سود خالص آن 12 هزار و 231 میلیارد تومان و حاشیه سود عملیاتی آن 47 درصد و نرخ رشد سود سالانه آن 77 درصد بود.

    اسماعیلی افزود: ذوب آهن هم در این مدت 7 هزار و 200 میلیارد تومان فروش و 1458 میلیارد تومان سود عملیاتی و 745 میلیارد تومان سود خالص داشت و حاشیه سود عملیاتی آن 14 درصد و نرخ رشد سود سالیانه آن 131 درصد بود.

    وی اضافه کرد: فولاد خوزستان هم در این مدت 11 هزار و 313 میلیارد تومان فروش و سه هزار و 170 میلیارد تومان سود عملیاتی داشت و سود خالص او هم سه هزار و 155 میلیارد تومان و 24 درصد حاشیه سود عملیاتی و 73 درصد رشد سالانه داشت.

    معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت فولاد ایران حدود 37 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند و یارانه‌ای که از این بابت به مجموعه فولادی‌ها می‌رسد در حال حاضر با وجود قیمت پایین نفت، 4 هزار و 769 میلیارد تومان است و اگر قیمت نفت بین 50 تا 70 دلار در هر بشکه باشد این یارانه بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان است و برق و آب هم این گونه است.

    اسماعیلی افزود: آیا با وجود این یارانه ها، فولاد را باید به قیمت جهانی در داخل عرضه کنیم.

    نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا یکی از بزرگترین چالش اقتصاد جهان در صد سال گذشته بوده است، گفت: پیش بینی می‌شود در بهترین حالت، حدود 70 تا 80 درصد با افت فعالیت اقتصادی مواجه خواهیم شد.

    بهادر احرامیان با بیان اینکه صنعت فولاد کشورمان در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد، ​ ادامه داد: اکنون با تولید حدود 27 میلیون تن، جایگاه دهم جهان را داریم.

    وی افزود: در حدود 10 سال قبل در سال 1388، دومین وارد کننده جهان با حدود 10 میلیون تن بودیم، اما اکنون 10 میلیون تن صادرات انواع محصولات فولادی داریم.

    احرامیان اضافه کرد: کشورمان از نظر تامین نیاز صنایع داخلی خود به محصولات فولادی در جایگاه بسیار قوی قرار دارد.

    نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه در زمینه تولید فولاد، بیش از تولید محصولاتمان در این زمینه باید صادر شود، ​ افزود: پارسال جمع تولید شمش فولاد و محصولات نهایی ما حدود 10 و نیم میلیون تن بود در حالی که برنامه ریزی ما برای تولید 12 میلیون تن بود.

    احرامیان گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران 160 عضو دارد که فقط حدود 10 شرکت عضو این انجمن در بورس حضور دارند.

    عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان هم در این برنامه گفت: بر اساس ماده 18 قانون توسعه ابزار‌های مالی، زمانی که کالایی در بورس کالا قیمت گذاری و وارد بورس کالا می‌شود از شمول قیمت گذاری خارج می‌گردد.

    احسان دشتیانه افزود: از سال 1382 که بورس کالا، فعالیت خود را آغاز کرد تا دو سال قبل، ​ بورس کالا بر اساس قواعد و دستورالعمل‌ها در حال کار بود و قیمت گذاری در بورس کالا انجام می‌شد، اما از دو سال پیش که جهش قیمت ارز اتفاق افتاد بورس کالا رویه‌های خود را کنار گذاشت.

    وی اضافه کرد: از دو ماه پیش از عید، دوباره این فشار‌ها زیاد شد و در اسفند، اتفاق جدید با ابطال معاملات در بورس کالا افتاد و شاهد ابطال معاملات 73 هزار تن شمش فولادی در بورس کالا بودیم و این ابطال به علت رعایت نکردن سقف بالا و پایین بود.

    عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان اضافه کرد: شرکت ذوب آهن با وجود کرونا، همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا با حداکثر ظرفیت خود تولید کند اگر این شرکت بتواند مواد اولیه خود را تامین کند می‌تواند تولید خود را تا 25 درصد افزایش دهد.

    دشتیانه گفت: نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین کننده همه قیمت هاست، اما واقعی قیمت گذاری نمی‌شود. پیش از تعطیلات، این شمش با قیمت سه هزار و 900 تومان معامله شد که با دلار نیمایی 13 هزار و 700 تومان می‌شود 288 دلار در حالی که قیمت شمش 380 دلار بود.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالا نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مسئله اول روش تعیین قیمت شمش به عنوان کالای پایه اقلام فولادی است. همه کالا‌های دیگر را بر اساس فرمولی بر پایه شمش، قیمت گذاری می‌کنیم.

    رضا محتشمی پور ادامه داد: مشکل ما این است که نمی‌دانیم فرمولی که برای تعیین قیمت شمش در حال استفاده است ایا از استحکام لازم برخوردار است یا خیر
    زیرا عددی که از این فرمول استخراج می‌شود مبنای علمی ندارد.

    محتشمی پور با بیان اینکه قیمت شمش به درستی تعیین نمی‌شود، گفت: فرمول آن مورد انتقاد و به این موضوع، ​کمتر توجه شده است.

    وی افزود: گذاشتن سقف قیمتی در بورس یکی از پرهزینه‌ترین اقدامات ممکن در بورس است، اما به مراتب از وضع فعلی، بهتر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر