سیستم MIS چگونه در تصمیم‌گیری ها به مدیران کمک می‌کند?

عصر معدن- میکائیل عظیمی مدبرکل اسبق دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقاله ای نوشت:;

سیستم MIS چگونه در تصمیم‌گیری ها به مدیران کمک می‌کند?
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در این مقاله آمده است:

    هوش  و تحلیل عملیاتی
    برخی از تصمیماتی که در جلسه تعاملی در شهرهای هوشمند ارائه شده است به نحوه اداره این شهرها در هر روز بستگی دارد و به این توجه دارند که چگونه کسب و کار را بر مبنای روز به روز پیش ببرند. این تصمیمات عمدتاً عملیاتی هستند و این نوع نظارات بر فعالیت های تجاری به نام هوش عملیاتی است.

    نمونه هایی از اطلاعات عملیاتی:

    شرکت   Schneider Nationalیکی از بزرگترین سیستم  های حمل کامیون در آمریکای شمالی است که بر روی کامیون ها ، تریلرها وکانتینرهای بین المللی خود سنسورهایی قرار داده است.
    سنسورها مکان، رفتارهای رانندگی، میزان سوخت و اینکه آیا یک تریلر یا کانتینر بارگیری کرده یا خالی است را کنترل میکند. داده های سنسورهای مخزن سوخت به Schneider  کمک می کند تا موقعیت مطلوب را شناسایی کنید که در آن راننده باید برای سوخت براساس میزان مخزن ، مقصد کامیون و قیمت سوخت در مسیر حرکت کند.
    شرکت جنرال الکتریک(GE): از سنسورهای بی شمار برای جمع آوری اطلاعات در مورد گرما، ارتعاشات و فشار داخل استفاده می کند.
    ژنراتور جنرال الکتریک عمیق با بخارات هدایت می شود که توانایی گرمای 750000 خانه را دارد و این داده های سنسوری همراه با داده های مربوط به هزینه سوخت ، آب وهوای محلی برای تعیین عملکرد ژنراتور مطلوب برای شرایط را تحلیلی می کنند.

    اینترنت،گوشی های هوشمند، سنسورها و دستگاه های نظارت می توانند برای اطلاعات عملیاتی در مورد فعالیت های داخل و خارج از سازمان استفاده شوند. این نرم افزارها برای اطلاعات عملیاتی و تجزیه و تحلیل ، سازمان را قادر می سازند تا تجزیه و تحلیل داده ها را در زمان واقعی انجام دهند.

    تجزیه وتحلیل موقعیت مکانی و سیستم های اطلاعات جغرافیایی:

    در شهرهای هوشمند داده ها و تصمیمات گرفته شده براساس اطلاعات مکان هستند.
    تجزیه و تحلیلBI  شامل، تجزیه و تحلیل مکانی است و توانایی کسب اطلاعات مکانی (جغرافیایی) در مورد کسب وکار را دارد و از جمله داده های موقعیت مکانی از تلفن های همراه، خروجی سنسورها و یا دستگاههای اسکن و داده هایی از نقشه ها بدست می آید.

    مصورسازی وسیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)

    سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی (GIS) رده خاصی از سیستم های تصمیم یار هستند که از فناوری مصورسازی داده برای تحلیل و نمایش داده ها به شکل نقشه های دیجیتالی جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری استفاده میکنند .
    GIS دارای قابلیت های مدلسازی است که مدیران را قادر می سازد داده ها را تغییر داده و به صورت  خودکار سناریوهای کاری را بازبینی کنند تا راه حل های بهتری بیابند.
    GIS  از تصمیماتی که نیازمند دانش در مورد توزیع جغرافیایی افراد یا سایر منابع است ،پشتیبانی می کند.
    نرم افزار GIS اطلاعات مربوط به توزیع مردم یا سایر منابع را به نقاط ،خطوط ومناطق بر روی نقشه متصل می کند.
    GIS ابزارهایی برای کمک به تصمیم گیرندگان فراهم میکند تا مشکلات را که از نقشه برداری بدست می آید ،تجسم کنند.
    برخی از GISها قابلیت مدل سازی برای تغییر داده ها و به طور خودکار بازاریابی سناریوهای کسب وکار را دارند.
    GIS ممکن است برای کمک به دولت های محلی مورد استفاده قرار گیرند تا زمان پاسخ به بلایای طبیعی و سایر موارد اضطراری را محاسبه کند .
    همچنین به بانک ها کمک میکند تا بهترین مکان را برای شاخه های جدید و یا پایانه های ATM شناسایی کند.
    همچنین به بانک ها درسطح شعبه ها اجازه می دهد که هر شعبه قادر به دیدن آن باشد،که آیا بیشتریت امکانات درآمد از استخراج پایگاه داده خود از مشتریان موجود است یا یافتن مشتری های جدید؟
    به عنوان مثال:
    در بانک شهروندان شهری مستقر در کارولینای جنوبی از نرم افزار Map Info GlS برای تعیین بازارهایی که برای حفظ مشتریان  و همچنین ایجاد مشتریان جدید استفاده می شود.
    استراتژی های مدیریت برای توسعه قابلیت های BI و BA
    دو استراتژی متفاوت برای اتخاذ قابلیت BI و BA برای سازمان وجود دارد:
    خرید همه چیز یکجا و از یک برند: یک فروشنده تنها راه حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری شرکت شما را فراهم میکند و فروشنده های شرکت های سخت افزاری (مانند: HP,IBM و در حال حاضر اوراکل که صاحب Sun Microsystems است) می خواهند راه حلهای سخت افزاری و نرم افزاری  خود را به فروش برسانند که تنها بر روی سخت افزارهای خود اجرا می شوند،این یک خرید یک مرحله ای نام دارد .
    خرید بهترین نوع یک چیز: شرکت های نرم افزاری (مانند: SAP-SAS وماکروسافت ) شرکت ها را تشویق میکنند نرم افزار بهترین نوع را خرید کنند و بر روی هر دستگاهی که میخواهند اجرا کنند.در این استراتژی ،شما بهترین ابزار را برای پایگاه داده و انبار داده ها را انتخاب می کنید و بسته های هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کسب وکار را از فروشنده تحویل می گیرید وآن را بهترین می دانید.
    مشکل استراتژی اول: اگر شما همه ابزارهای سخت افزار و نرم افزار خود را از یک تامین کننده خریداری کنید،باعث می شود که شرکت شما به قیمت گذاری آن وابسته شود.
    مشکل استراتژی دوم: انعطاف پذیری و استقلال بیشتری ارائه می دهد و باعث می شود به کسی وابسته نباشید ، اما با ریسک مشکلات بالقوه یکپارچه سازی نرم افزار به پلت فرم سخت افزار همراه است. همچنین فروشندگان نرم افزار ادعا می کنند که نرم افزار آنها با سایر نرم افزارها سازگار است ، اما واقعیت این است که ادغام نرم افزارها از فروشندگان مختلف می تواند بسیار دشوار باشد.
    تمام سیستم های BI وBA صرف نظر از اینکه استراتژی شرکت شما را تصویب میکنند، شرکت را به مجموعه ای از فروشندگان قفل میکند وتعویض بسیار پر هزینه است. چون زمانیکه شما هزاران کارمند در سراسر جهان را با استفاده از یک مجموعه خاص از ابزارها آموزش می دهید،تغییر بسیار دشوار است و هنگامی که این سیستم ها را اتخاذ می کنید شما اساسا در یک شرکت جدید قرار می گیرید.
    سه سطح مدیریتی در سازمان وجود دارد که عبارتند از:

    1) مدیریت ارشد
    2) مدیریت میانی
    3) مدیریت اجرایی (عملیاتی)
    هر یک از گروههای مدیریتی دارای مسئولیت های مختلف اندو نیازهای مختلفی نسبت به اطلاعات کسب وکار دارند.
    پشتیبانی از تصمیمات مدیران میانی و عملیاتی
    مدیریت عملیاتی و اجرایی معمولا متعهد به نظارت بر عملکرد جنبه های کلیدی کسب وکار می شوند، اکثر تصمیماتی که آنها ایجاد میکنند نسبتا ساختار یافته است.
    مانند: فروشهای روزانه یا حتی ساعتی در فروشگاههای مواد غذایی ، حق رای دادن به ترافیک های روزانه در شرکت سایت اینترنتی و....
    سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS ) برای پشتیبانی از تصمیمات مدیران میانی است وخروجی آنها مجموعه ای از گزارشات روتینی است که براساس اطلاعات استخراج شده و خلاصه شده از سیستم های پردازش مبادلات شرکت (TPS) است. مدیران میانی گزارشات را به صورت آنلاین بر روی پورتال شرکت دریافت کرده و می توانند ببینند چه حوادثی در حال رخ دادن است.

    پشتیبانی از تصمیمات نیمه ساختاریافته:
    بعضی از مدیران هم کاربران فوق العاده ای هستند و هم متخصصان مشتاق برای کسب و کار. آنها می خواهند گزارشهای خود را ایجاد کنند و از تجزیه وتحلیل و مدل سازی پیشرفته تر برای یافتن الگوها در داده ها وبرای مدل سازی سناریوهای تجاری یا برای آزمون فرضیه خاص استفاده می کنند.
    سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری(DSS) برای این دسته از کاربران ،با توانایی پشتیبانی از تصمیم گیری نمیه ساختاری تصمیم گیری می کنند وDSS بیشتر به مدل سازی از MISوابسته  است.

    مدل های تحلیل حساسیت:

    تحلیل حساسیت  که کار خود را رو به جلو  از شرایط شناخته شده یا مفروض آغاز می کند و به کاربر امکان میدهد تا مقادیر خاصی را تغییر دهد  تا با  آزمون نتایج بتواند در صورت بروز تغییرات در آن متغیرها، پیش بینی بهتری در مورد نتایج آنها داشته باشد.
    مدلهای تحلیلی حساسیت از چند پرسش متداول برای پیش بینی طیف وسیعی از نتایج می پردازند که یک یا چند متغییر چند بار تغییر می کنند.
    تجزیه وتحلیل حساسیت به عقب به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا به هدف بهتر دست یابند.
    به عنوان مثال: اگر من می خواهم سال آینده 1میلیون واحد تولیدی را به فروش برسانم چقدر باید قیمت محصول را کاهش دهم؟
    تجزیه وتحلیل داده های چند بعدی صفحه گسترده دارای ویژگی مشابه برای تجزیه وتحلیل چند بعدی به نام یک جدول محوری است که مدیر برای شناسایی ودرک الگوهایی در اطلاعات کسب وکار استفاده می کند که ممکن است برای تصمیم گیری نیمه ساختاری نیز مفید باشد.
    استفاده از جداول محوری صفحه گسترده برای پشتیبانی از تصمیم گیری
    نرم افزار صفحه گسترده نیز برای کمک به مدیران جهت تشخیص و شناخت الگوهای موجود در داده ها سودمند است.
    شما می توانید فهرستی از اطلاعات را به صورت پایگاه داده ای  مرکب از رکوردهای تراکنش تصور کنید که فیلدهای رکود هر مشتری عبارتند از:
    شناسه مشتری، ناحیه خرید، شیوه پرداخت، منبع تماس، میزان خرید، محصول خریداری شده و زمان خرید.

    در اینجا رابطه بین دو بعد نشان می دهد:
    1)منطقه فروش
    2)منبع آگهی برای هر سفارش مشتری (آگهی بنر یا پست الکترونیک)
    برای پاسخ به این سوال است که آیا منبع آگهی مشتری در مناطق مختلف متفاوت است یا خیر؟
    جدول محوری که بیشتر مشتریان از غرب می آیند و تبلیغ بنر بیشترین مشتریان را در تمام مناطق تولید می کند.
    یکی از پروژه های Hand –on mls این است که برای استفاده از یک جدول محوری برای پیاده کردن پاسخ به سوالهای دیگر یا استفاده از همان فهرست معاملات برای شرکت آموزش آنلاین استفاده می شود.
    فایل اکسل کامل برای این معاملات در  My mislabموجود است،
    در گذشته ،بسیاری از این مدل سازی با صفحات گسترده و پایگاه داده های جداگانه کوچک انجام می شد اما امروزه این قابلیت ها در سیستم های شرکت های بزرگ گنجانده شده اند، که در آن ،آنها قادر به تجزیه وتحلیل داده ها از پایگاه های شرکتهای بزرگ هستند وتجزیه وتحلیل  BIشامل ابزار برای مدل سازی فشرده است وچنین قابلیت هایی به شرکتهای بیمه کمک میکند بهترین مشتریان را برای محصولات خود شناسایی کنند.
    نمرات اعتباری که بیش از یک سطح مشخص و بدون حوادث هستند را شناسایی میکند وبراساس هر سلول Progressive یک تحلیل رگرسیون را برای شناسایی عوامل مرتبط با تلفات بیمه ای که برای این گروه نمونه است،انجام می دهد. سپس قیمت ها را برای هر سلول تعیین می کند و از نرم افزار شبیه سازی استفاده می کند تا آزمایش کند که آیا این روش قیمت گذاری ،شرکت را قادر می سازد سود کند یا خیر؟
    این تکنیک های تحلیلی برای Progessive قادر به سودآوری بیمه گذاران در دسته های به طور سنتی با ریسک بالاست که بیمه گران دیگر را رد کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر