رییس سازمان نظام مهندسی معدن:

با احیای وزارت بازرگانی موافقم

عصر معدن- رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با حمایت از احیای وزارت بازرگانی گفت: قبلا یکی از دلایل مخالفت ما با تفکیک وزارت صمت مخالفت آقایان نعمت زاده و شریعتمداری به‌عنوان وزرای صمت وقت بود، اما امروز وزیر فعلی صمت با دولت هم‌صدا است.;

با احیای وزارت بازرگانی موافقم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از فارس، داریوش اسماعیلی درباره موضوع احیای وزارت بازرگانی گفت: با اینکه کمیسیون صنایع و معادن در زمان بررسی لایحه تفکیک وزارت صنعت و معدن و تجارت (صمت) به دو وزارتخانه تجارت و یا بازرگانی و صنایع و معادن مخالف بود ولی با گذشت زمان و بررسی‌هایی که صورت گرفت، فکر می­‌کنیم این کار مثبت باشد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: دلیل من برای موافقت این است که امروز یکی از مشکلات و مسائل اصلی در سطح جامعه بحث نیاز به کنترل قیمت‌ها و تسلط بخش خاصی از دولت بر واردات، صادرات و قاچاق است. به همین دلیل تشکیل وزارت بازرگانی و همین‌طور بخشی از وزارت جهاد کشاورزی که در قالب این وزارتخانه شکل بگیرد، از دید ما مثبت خواهد بود.

    نماینده مردم سروستان در مجلس درباره دلایل موافقتش با احیای وزارت بازرگانی اظهار داشت: من نایب رئیس اول کمیسیون مشترک لایحه تفکیک بودم. در این زمینه دو مطلب وجود دارد اول اینکه شرایط فعلی کشور شرایطی خاص است و امروز تجارت و تولید نمی‌توانند از هم منفک باشند. در جنگ اقتصادی نیاز است کارهای ما تخصصی­تر انجام شود و وزارتخانه‌های ما سبک­تر و چابک­تر باشند. نکته دوم این است که امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با این کار موافق است. این موافقت به معنای امکان­ناپذیر بودن مدیریت وزارتخانه مذکور به شکل کنونی است. چارچوب فکری وزیر این است که بخش بازرگانی باید از این وزارتخانه جدا شود تا بخش تولید خوب اداره شود.


    اسماعیلی در خصوص اینکه آیا ممکن است پس از تشکیل وزارت بازرگانی، این وزارتخانه بر افزایش واردات متمرکز شود تصریح کرد: ما در بخش تولید حرف­های زیادی برای گفتن داریم. در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز محور اصلی کار  تولید و حمایت از تولید است ولی با شرایطی که وجود دارد و اظهارنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت  اقدام درست، تفکیک وزارت صمت است. تا پیش‌ازاین یکی از دلایل مخالفت ما با این امر، موافق نبودن وزیر با این تفکیک بود. آقایان نعمت زاده و شریعتمداری با این کار مخالف بودند اما آقای رحمانی امروز با دولت هم­ صدا است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دیدگاه وزیر جهاد کشاورزی درباره قانون تمرکز و عدم هماهنگی درباره اجرای این قانون در مجموعه دولت گفت: من به شخص آقای حجتی اعتقاد دارم. ایشان زحمت می‌کشد و تجربه خوبی هم دارد ولی به نظر من اگر آقای وزیر خود را از این بحث رها کند و به بحث‌های اصلی بپردازد، بسیار بهتر است. امروز با کمال تأسف قیمت خرید تضمینی گندم هر کیلو حدود 1600 تا 1700 تومان است درصورتی‌که کسانی که گندم را پیش‌خرید می‌کنند کیلویی 2200 تومان از دست کشاورز می‌خرند. این خطری بسیار بسیار جدی است که ما برای سال 98 خواهیم داشت. در سال جاری گندمی در دست کشاورز وجود نخواهد داشت که به سیلوها تحویل دهد. بنابراین تمام سیلوهای ما در سال 98 خالی خواهند بود. وزیر جهاد کشاورزی باید به این موضوع بپردازد و این مشکل را حل کند.

    اسماعیلی اضافه کرد: من چند هفته قبل از تلویزیون دیدم که چندین تریلی گوسفند وارد کشور می­شود یعنی ما ارز 4200 تومان را از کشور خارج می­کنیم و از طرفی دیگر، گوسفندهای ما قاچاق می­شود. جهاد کشاورزی باید این مسئله را دنبال کند. از سویی در برخی تریبون­ها گفته می­شود وزارت بازرگانی تشکیل نشود چون ما شاهکار کرده­‌ایم. چه شاهکاری؟! امروز گوشت به کیلویی 130 هزار تومان رسیده است. زیرا گوسفندان ما قاچاق می‌شوند و از طرفی ما واردات دام داریم یعنی کشور ما از دو سر ضربه می‌خورد قاچاق دام و دلالی با ارز 4200 تومان.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر