عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران:

وزارت صنعت باعث کاهش سفته‌بازی در بازار فولاد شد

عصر معدن- عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران معتقد است: کاهش قیمت فولاد در روزهای گذشته یکی از نتایج مثبت تصمیم‌های وزارت صمت در مدیریت تقاضای فولاد بوده و در واقع تقاضای سفته‌بازی و سوداگری از بازار فولاد در حال خروج است.;

وزارت صنعت باعث کاهش سفته‌بازی در بازار فولاد شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «سیدرضا شهرستانی» افزود: براساس تصمیماتی که وزارت صنعت در یکی دو ماه گذشته و پس از روی کار آمدن مدرس خیابانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه اتخاذ کرده، تقاضای سفته‌بازی و سوداگری از بازار فولاد در حال خارج شدن است که نتیجه این اقدام مهم، کاهش قیمت فولاد هم در بورس کالا و هم در کف بازار است.

    شهرستانی اضافه کرد: اردیبهشت ماه امسال که معاونت معدنی وزارت صنعت معاملات فولاد در بورس کالا را یکی پس از دیگری ابطال می‌کرد، تقاضای شمش فولادی در بورس کالا به بیش از 680 هزار تن رسید.

    وی توضیح داد: براساس تدابیری که مدرس خیابانی و معاونین این وزارتخانه در مدیریت تقاضا اتخاذ کردند، تقاضا در تیرماه بیش از 35 درصد کاهش یافت و به حدود 450 هزار تن رسیده است.

    به گفته شهرستانی، میزان تقاضا برای شمش تا 20 مرداد ماه، به 124 هزار تن کاهش پیدا کرد که با توجه به عرضه های باقیمانده تا پایان مردادماه، احتمال می رود این میزان حداکثر به 350 هزار تن خواهد رسید.

    عضو هیات مدیره انجمن مزبور تصریح کرد: براساس تصمیم‌های صحیحی که اتخاذ شده، میزان تقاضای شمش فولادی ظرف کمتر از دو ماه به نصف رسیده و این به معنی کاهش تقاضای سفته بازی و دلالی برای این کالای راهبردی در بورس کالا است.

    وی خاطر نشان کرد: علاوه بر مدیریت تقاضا، مدیریت عرضه نیز در وزارت صنعت در حال انجام است که بر اساس آن کل عرضه ورق و بخش عمده‌ای از عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا انجام خواهد شد که موجب شفافیت بیشتر و کوتاه شدن دست واسطه‌ها از بازار فولاد می شود.

    شهرستانی گفت: برای تکمیل این اقدام‌های مثبت، یک کار دیگر هم لازم است و آن اجرایی شدن برنامه تخصیص آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی است، زیرا این واحدها هیچ سهمیه‌ای در سه ماهه دوم امسال دریافت نکرده‌اند و واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی هم از بخشنامه معاونت معدنی وزارتخانه تبعیت نکردند، بنابراین چنانچه این سهمیه‌ها با قیمت‌های مصوب در اختیار واحدهای ذوب القایی قرار گیرد، این شرکت‌ها که بیش از 4.5 میلیون تن در سال تولید دارند، می ‌توانند عرضه شمش در بورس کالا را افزایش دهند.

    به گزارش ایرنا، میزان تولید فولاد کشور به حدود 27.5 میلیون تن رسیده که از این رقم نزدیک به 10 میلیون تن به بازارهای هدف صادر شد و انتظار می‌رود امسال بیش از 30 میلیون تن تولید داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر