مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داد:

۵ راهکار برای توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم

عصر معدن- مرکز پژوهش های مجلس، ۵ راهکار برای توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم پیشنهاد داد. این مرکز با هدف تامین مواد اولیه این صنعت پیشنهاد داده، بهره برداری از معادن بوکسیت گینه و سرمایه گذاری مشترک با شرکت های بزرگ تولیدکننده پودر آلومینا و آلومینیوم ضروری است.;

۵ راهکار برای توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی تحت عنوان «بررسی راهبردهای ایجاد ظرفیت آلومینیوم در کشور براساس زیرساخت های موجود و مزیت نسبی در حلقه های مختلف زنجیره ارزش» آورده است: چالش تأمین مواد اولیه، مهمترین چالش صنایع بالادستی و پایین دستی این زنجیره در کشور است.

    سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور تأمین مواد اولیه مورد نیاز در این زنجیره باید به اولویت اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو در توسعه زنجیره ارزش آلومینیوم کشور تبدیل شود.

    مرکز پژوهش های مجلس برای توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم، «سیاستگذاری و برنامه ریزی برای تأمین مواد اولیه و مصرفی زنجیره ارزش آلومینیوم» را به عنوان یکی از راهکارهای این حوزه برشمرده و آورده است: در این زمینه، تعیین تکلیف طرح تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت و بوکسیت های کم عیار، بهره برداری از معادن بوکسیت گینه و سرمایه گذاری مشترک با شرکت های بزرگ تولیدکننده پودر آلومینا و آلومینیوم ضروری است.

    همچنین، تهاتر پودر آلومینا با سایر کالاها، رفع مشکلات زیست محیطی و اجتماعی معدن بوکسیت تاش، تأمین پایدار شمش آلومینیوم خالص و آلیاژی مورد نیاز صنایع پایین دستی و تأمین سرمایه احداث واحد تولید پترولیوم کک، از دیگر پیشنهادها در این زمینه ست.

    مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به راهکارهای دیگر این نهاد برای توسعه زنجیره صنعت آلومینیوم، تصریح کرده است: افزایش بهره وری و ارتقای فناوری واحدهای تولیدکننده آلومینیوم برای کاهش مصرف انرژی الکتریکی، اصلاح نظام عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا و توسعه صنایع پایین دستی تولید آلیاژهای خاص آلومینیومی و ایجاد فرصت های صادراتی، از جمله این راهکارهاست.

    افزون بر این، تدوین برنامه جامع برای کنترل و بازیافت پسماندهای زنجیره ارزش آلومینیوم، از دیگر راهکارهای پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس برای توسعه صنعت یاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر