ستاد آلومینیوم کشور؛ اتاق فکر ایده های بخش خصوصی و دولتی

عصر معدن- سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم، تشکیل یک ستاد جدید در این وزارتخانه تحت عنوان «ستاد آلومینیوم کشور» است که وعده شکل‌گیری آن خرداد ماه امسال است و از آن به عنوان اتاق فکر ایده‌های نو از سوی صاحب نظران بخش خصوصی و دولتی یاد می‌شود.;

ستاد آلومینیوم کشور؛ اتاق فکر ایده های بخش خصوصی و دولتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، آمارهای اعلام شده در زمینه ظرفیت آلومینیوم‌سازی کشور حدود 470 هزار تن است، اما در سال‌های گذشته تولیدات این بخش هیچگاه به 400 هزار تن نرسید.

    ستاد آلومینیوم با این اندیشه در وزارت صنعت کلید می‌خورد که تشکل های مردم نهاد همراه با بخش دولتی در آن به ترسیم نقشه راه آلومینیوم بپردازند و در واقع افق روشنی را پیش روی فعالان این عرصه قرار دهند.

    هفته گذشته (چهارم اردیبهشت) افتتاح رسمی آلومینیوم در فاز نخست آن کلید خورد، هرچند که در همین گام اولیه آمارهای متناقضی از سوی دولتمردان و مدیرعامل کارخانه ارایه شد، اما انتظار می رود ستاد آلومینیوم به وحدت رویه در انتشار آمار و ارقام و برنامه ها، کمک موثری کند و جنبه تشریفاتی نداشته باشد.

    علی عبدالله نژاد مدیرعامل آلومینیوم جنوب (سالکو) روز یکم اردیبهشت 99 اعلام کرد: طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید 300 هزار تن اولیه و با زنجیره کامل فعالیت می کند، اما خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو در روز افتتاحیه تصریح کرد: سالکو فاز نخست را با ظرفیت تولید 100 هزار تن وارد مدار تولید کرده و قرار است در دو ‌گام دیگر به ظرفیت 300 هزار تنی دست یابد.

    ضمن اینکه کارخانه های فعلی آلومینیوم در ایران حداکثر ظرفیت 147 هزار تنی دارند.

    امروز مهمترین دغدغه تولید شمش آلومینوم توسط واحد های ایرالکو، المهدی و هرمزال تامین خوراک است و با وجود اینکه وزارت صنعت طرح اکتشاف بوکسیت در سطح کشور را در دستور کار قرار داده، اما موضوع اصلی تامین آن از محل واردات است.

    سیاست توسعه فعالیت اکتشافی در بخش معدن از نیمه دوم سال 92 که دولت یازدهم فعالیت کرد، برنامه ریزی شد و در سال 93 در بعد اجرایی پیگیری و از جمله آثار آن اینکه، منابع قبلی بوکسیت از 14 میلیون تن، امروز با افزایش 21 میلیون تنی به 35 میلیون تن رسیده است.

    ستاد آلومینیوم مهمترین دستور کارخود را بر چگونگی تامین خوراک واحدهای تولیدی این بخش قرار دهد و از همه توان بخش خصوصی و دولتی در این راه باید بهره گیرد.

    معاون جدید امور معادن وصنایع معدنی (داریوش اسماعیلی)در ارتباط با اتصال آلومینیوم جنوب به چرخه این بخش در دوم اردیبهشت جاری آمار داد که تولید آلومینیوم پیش از فعالیت سالکو رقم 410 هزار تن بود، اما با ورود آلومینیوم جنوب به چرخه این بخش تولید به 875 هزار تن خواهد رسید.

    چنانچه بنابر قول رییس هیات عامل ایمیدرو ظرفیت مرحله نخست سالکو 100 هزار تن باشد و با احتساب خوش بینانه ظرفیت پیشین به میزان 470 هزارتنی (براساس اعلام معاون امور معادن وزارتخانه) در مجموع با ظرفیت 570 هزار تن، چگونه می توان 875 هزار تن تولید دست یافت.

    انتظار این است که ستاد آلومینیوم به همه مباحث مربوط به این عرصه سامان بخشد و جایگاه مرجعیت برای انتشار اطلاعات و برنامه های هدف دار و اجرایی باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر