اکبریان در گفت و گو با «عصر معدن»:

وزیر صمت می تواند موضوع عوارض را مسکوت نگه دارد

عصر معدن- رییس انجمن سنگ آهن ایران معتقد است وزیر صنعت، معدن و تجارت می تواند موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن را تا اطلاع ثانوی مسکوت نگه دارد.;

وزیر صمت می تواند موضوع عوارض را مسکوت نگه دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    مهرداد اکبریان در گفت و گو با «عصرمعدن» درباره موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن، اظهار کرد: متاسفانه استفاده از عوارض کار ناحقی بود و ما این روش را قبول نداریم.
    وی ادامه داد: عمده ترین دلیل برای وضع این عوارض، تنظیم بازار است اما این موضوع قانونی نیست. قانون بیان می کند، نمی شود برای تنظیم بازار از عوارض استفاده کرد. از سویی دیگر باید به توجه داشت که بحث عوارض در زمان بدی اجرایی شده است. با وجود تحریم ها و رکود اقتصادی، شرایط برای اجرایی شدن این موضوع فراهم نبود.
    اکبریان تصریح کرد: در واقع امروز در مقابل تحریم های خارجی دست به خود تحریمی زده ایم. این در حالی است که تمام اعضای انجمن سنگ آهن در تلاش بودند تا دولت را در برابر این موضوع قانع کنند.
    رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه اعضای انجمن از این اقدام عجیب ناراحت هستند، افزود: ستاد زنجیره فولاد به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد که خود یک اقدام بسیار خوب بود. در این ستاد کارشناسان تشکل های معدنی، وزارت خانه و دیگر حوزه های مرتبط با این زنجیره در کنار مسئولان حضور داشتند. در بررسی هر موضوعی اعضای ستاد در نهایت به اجماع می رسیدند. در زمینه عوارض بر صادرات سنگ آهن، ستاد در حال بررسی موضوع بود و انجمن سنگ آهن نیز گزارشی 300 صفحه ای آماده کرده بود اما به یکباره معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را در شورای اقتصاد به تصویب می رساند.
    اکبریان گفت: بنده در این باره از وزارت صنعت، معدن و تجارت گله مند هستم، چرا باید در این زمینه ستاد فولاد کنار گذاشته شود؟
    وی ادامه داد: دوستان ما در انجمن نگران بوده و دغدغه این موضوع دارند. این در حالی است که آقای وزیر می توانند در این شرایط علی رغم تصویب شورای اقتصاد این موضوع را تا اطلاع ثانوی مسکوت نگه دارند. البته راهکار دیگر آن است که ما بخواهیم بحث عوارض در چنین شرایطی از نظر قانونی مورد بررسی قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر